Employer branding – moda czy konieczność?

Employer branding – moda czy konieczność?

Obecnie w czasach cyfryzacji employer branding jest już powszechnie stosowany przez duże międzynarodowe korporacje, ale także przez mniejsze rodzinne firmy. Budowanie marki osobistej realizują również osoby, które pozyskują klientów, pragną zdobyć popularność jako eksperci w swoich dziedzinach.

Rok 2013 jest postrzegany jako przełomowy w zakresie rozwoju EB i nowoczesnej rekrutacji. Od tej pory minęło 6 lat. Czy nastąpił rozwój? Owszem, jednak nadal istnieją firmy, które nie odczuwają potrzeby jego realizacji, a przejawia się to m.in. brakiem w organizacji specjalistów zajmujących się tą tematyką, nieprzygotowaną strategią EB czy też nie wyznaczeniem budżetu na tego typu działania.

Firmy, które sukcesywnie stosują employer branding, wiedzą, jaki jest to potencjał do wykorzystania w zakresie promocji marki i kontaktu online z obecnymi oraz potencjalnymi klientami/pracownikami.

Prace nad budowaniem wizerunku warto rozpocząć od audytu, sprawdzając, jak firma jest postrzegana i rozpoznawana na zewnątrz, ale także wewnętrznie przez pracowników. Na podstawie tych danych będzie można przygotować plan działania i określić odpowiedni budżet.

EB standardowo i online

Popularne działania to m.in.:

  1. Profesjonalna strona firmowa, z naciskiem na rozbudowaną zakładkę Kariery. Przede wszystkim musi być czytelna, posiadać informacje o zespole, etapach rekrutacji, ofertach pracy, wraz z przyciągającym (i prawdziwym) kontentem budzącym zaufanie odbiorcy.
  2. Ogłoszenie rekrutacyjne to wizytówka firmy. Powinno być spójne z brandingiem firmy i posiadać interesującą treść, a czasem także nieszablonową formę, aby wyróżniało się wśród setek innych ofert. Ważne, aby oferta pracy oddawała ducha i specyfikę firmy.
  3. Różne formy działań marketingowych (wywiad z pracownikami, podsumowania mijającego roku, podkreślenie branżowych wydarzeń (tj. black friday), świąt i jubileuszy (tj. dzień programisty).
  4. Dedykowany landing page – skuteczny wtedy, gdy strona jest konkretna, dopasowana do oczekiwań odbiorców i skłania do wykonania jednego, określonego działania np. przesłania CV.
  5. Pokazanie relacji z wewnętrznych działań firmy (fotorelacja lub filmik z eventu czy udziału w szkoleniach).
  6. Wyszukiwarki internetowe i SEO – promocja np. ofert pracy w Google czy optymalizacja zakładki Kariera. Docieramy do wyselekcjonowanej grupy specjalistów, jednocześnie promując stronę firmową.
  7. Działania w social media (Goldenline, LinkedIn, Facebook, Twitter, YouTube itd.). Bardzo popularna forma działań EB. Trzeba jednak pamiętać, że media społecznościowe to miejsce dla pracodawców otwartych na dialog i argumenty odbiorców ich przekazu.
  8. Film rekrutacyjny: oparty na ciekawym scenariuszu może stanowić bardzo dobre wsparcie kampanii rekrutacyjnej i marketingowej lub prezentacji na targach pracy. Oczywiście z udziałem prawdziwych pracowników, a nie aktorów.
  9. Wewnętrzny employer branding to np. onboarding, wydarzenia integracyjne, exit interview i outplacement oraz szkolenia.

EB standardowo i offline

Prekursorskie dla employer brandingu były właśnie działania offline, które nadal mają ogromne znaczenie w budowaniu marki i jej promocji, gdyż jest to żywa interakcja z klientem/kandydatem. Tutaj również ukazuje się realna strona organizacji.

  1. Eventy: targi pracy, meetupy, konferencje itp. Doskonała forma budowania relacji z kandydatami/klientami oraz zaprezentowania i wypromowania firmy. Główny nacisk warto postawić na interakcję z uczestnikami, a nie tylko na oferowanie ulotek i gadżetów.
  2. Promocja na uczelniach, czyli aktywna obecność firmy w środowisku akademickim przynosi dobre efekty, ale wymaga systematycznych i długofalowych działań. Popularne formy aktywności to np.: tematyczne wykłady, prezentacje, warsztaty, spotkania ze studentami, sponsoring wydarzeń studenckich.
  3. Materiały promocyjne: ulotki, broszury, plakaty, gadżety itp. Tylko niektóre z nich potrafią przyciągnąć zainteresowanie, zatem warto przemyśleć ten aspekt i dopasować formę przekazu do jego odbiorców.
  4. Wydawnictwa prasowe – wykorzystywane obecnie głównie w poszukiwaniu bardzo wąskiej grupy specjalistów oraz w działaniach na rynku lokalnym. Można pokusić się o promocję marki w popularnych gazetach lub magazynach branżowych.

EB kreatywnie

Planowanie długofalowych działań EB jest bardzo ważne, ale równie ważne jest spontaniczne i kreatywne postępowanie. Dzięki niemu odbiorca, do którego skierowany jest przekaz, odnosi wrażenie autentyczności, a nie strategicznego kreowania wizji marki, czyli zabiegów perswazyjnych. Specjaliści ds. EB powinny być zatem pomysłowi, ciągle się szkolić, aby sprostać wymaganiom zmieniających się trendów i technologii, oraz zawsze gotowi na realizację nowej kampanii.

Zastanówmy się zatem, jakie działania EB mogą być postrzegane jako niestandardowe?

  1. Kampanie dotyczące aktualnej mody w trendach marketingowych np. popularny niedawno trash challenge.
  2. Spontaniczne działania, tj. kampanie social media i marketingowe, których nikt wcześniej nie zrealizował.
  3. Wykorzystanie najnowszych technologii i możliwości cyberprzestrzeni.
  4. Udział w konkursach EB, chwaląc się już zrealizowanymi działaniami, opracowując na tej podstawie kolejną kampanię promocyjną.
  5. Gry symulacyjne, boty, virale, storytelling i wiele innych, często jeszcze nieodkrytych możliwości.

Rekrutacja

To jeden z najważniejszych czynników mających znaczenie dla budowania wizerunku pracodawcy i w tym aspekcie najefektywniej wykorzystuje się employer branding. Przygoda rozpoczyna się już w momencie opracowania i potem publikacji oferty pracy, a następnie poprzez metody poszukiwania kandydatów. Każdy etap tej drogi ma ogromne znaczenie – od ogłoszenia po zatrudnienie i onboarding pracownika. Ciekawym i efektownym rozwiązaniem będzie wykorzystanie aktualnych trendów – tym samym firma ukaże się jako podążająca z duchem czasu, na przykład za pomocą nowych technologii czy portali społecznościowych. Wśród narzędzi, które wspomagają rekrutację, wymienić można tzw. kreatywne ogłoszenia – atrakcyjne wizualnie i treściowo zwracają uwagę potencjalnych kandydatów w gąszczu innych ofert. Świetnie sprawdzają się również ciekawe etapy rekrutacji w celu sprawdzenia umiejętności (np. hackathony, wideorekrutacja czy gry symulacyjne). Taka rekrutacja na pewno zostanie w pamięci kandydatów i przedstawi pracodawcę jako nowoczesną organizację. Rekruterzy poszukują kandydatów, korzystając ze wszystkich dostępnych i możliwych metod. Wykazują się sporą kreatywnością, wspierając się działaniami marketingowymi – jest to zatem okazja do przygotowania, a potem zastosowania strategii EB w firmie. Przyciąganie do firmy prawdziwych talentów ściśle wiąże się z dbaniem o pozytywny wizerunek pracodawcy.

Wnioski

Warto inwestować budżet i zaangażowanie firmy we wszelkiego rodzaju działania employer brandingowe. Ukazywać prawdziwe oblicze organizacji i ludzi, którzy ją tworzą. Brać przykład z prekursorów w tym zakresie – inspirować się, wykazując kreatywnością. Metod jest wiele, wystarczy znaleźć najlepsze do promocji właśnie swojej marki. Jedna z ważnych idei employer brandingu to ciągłość działań.

Nie próbowałeś(aś) działań EB – czas to zmienić? Inaczej wymarzeni kandydaci lub klienci wybiorą konkurencję…

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER