Etapy rekrutacji – czemu służą?

Etapy rekrutacji – czemu służą?

Rekrutacja jest procesem, projektowanym przez pracodawcę, ale z myślą o poszukiwanym pracowniku. Liczba i forma etapów moga być różne, od dwóch standardowych (analiza CV i interview) do wielu rozbudowanych (sprawdzenie umiejętności i pozyskanie informacji o zgłaszającej się osobie). Wszystko po to, aby pracodawca miał pewność, że zatrudnia kogoś odpowiedniego na dane stanowisko. Coraz częściej stosuje się zatem wieloetapowość. Czasem jednak kandydaci narzekają na tak skomplikowaną według nich rekrutację. Warto o tym pamiętać, że pracodawcy zależy na znalezieniu jak najlepszego pracownika. Kandydat w tym czasie także otrzymuje korzyść w postaci możliwości poznania firmy i stanowiska – bardziej świadomie podejmuje zatrudnienie.

Co z kandydatem, który musi przejść wszystkie stawiane mu w rekrutacji wyzwania i zmierzyć się z “konkurencją”? Czy rozumie cel każdego etapu?

Przeanalizujmy zatem cały proces wyselekcjonowania przyszłego pracownika z punktu widzenia celowości poszczególnych etapów dla pracodawcy i kandydata, biorąc pod uwagę prosty i bardzo dobrze weryfikujący (sprawdzony w praktyce) schemat rekrutacji.

Analiza dokumentów aplikacyjnych

Przeglądanie życiorysów służy wyselekcjonowaniu osób spełniających warunki formalne i wymagania podane w ogłoszeniu. Następuje podjęcie pierwszej ważnej decyzji: czy kandydat będzie mógł wziąć udział w kolejnych stadiach rekrutacji? Już na tym etapie rekruter powinien przekazać także informację zwrotną dotyczącą odrzucenia. Nie należy się także obawiać feedbacku ze strony osoby aplikującej, która może odpowiedzieć zwrotnym e-mailem lub zadzwonić wypytując o powody odmowy. Kandydat ma prawo wiedzieć, dlaczego jego profil nie pasuje do oferty. W obecnych czasach tzw. rynku pracownika, rekrutacja jest bowiem transakcją wiązaną pomiędzy rekruterem a kandydatem.

Phone screening – weryfikacja telefoniczna

Coraz częściej stosowany. Dlaczego? Z powodu: oszczędności czasu pracodawcy i kandydata, możliwości poznania aplikującego, upewnienia się, czy osoba przeczytała ofertę i profil firmy, sprawdzenia, czy kandydat na pewno spełnia podstawowe wymagania. Na tym etapie można ponadto zweryfikować: pracodawcę, ofertę oraz aplikanta. Badamy u kandydata informacje zawarte w CV, jego zaangażowanie i powody zgłoszenia. Kandydat także może sprawdzić, czy oferta i firma jest dla niego odpowiednia poprzez zadawanie pytań. Rekruterzy często także sami przedstawiają szczegóły oferowanej pracy oraz działalności firmy. Obie strony zdobywają zatem wiele informacji.

Zadanie rekrutacyjne

Test wiedzy lub języka obcego, ćwiczenie sprawdzające pożądaną umiejętność, rozwiązanie case study itp. Niezależnie od formy i treści – zadanie rekrutacyjne, sprawdza konkretne skille oraz informacje zawarte w dokumentach aplikacyjnych. Zdarza się, że kandydaci próbują przypisać sobie doświadczenie lub kompetencje, które nie są zgodne z prawdą. Dobrze przygotowane zadanie (dostosowane do stanowiska) umożliwia zweryfikowanie i porównanie predyspozycji osób biorących udział w rekrutacji. Kandydat natomiast jeszcze bardziej uświadamia sobie, na czym polega praca i na co pracodawca zwraca uwagę. Poświęcenie swojego czasu biorąc udział w tym etapie jest z pewnością opłacalne dla kandydata, nawet bez gwarancji zatrudnienia (nigdy nie ma gwarancji). Jeśli kandydat naprawdę szuka odpowiedniej dla siebie pracy i jest zaangażowany – to podejmie wyzwanie zadania rekrutacyjnego. Ten etap jest obecnie pewnego rodzaju normą stosowaną przez pracodawców. Często jednak zdarza się, iż osoby aplikujące wykonują je niechętnie, argumentując swoje podejście brakiem czasu lub możliwości (narzędzi).

Interview

Spotkanie z kandydatem ma na celu nie tylko selekcję, ale również szersze poznanie kandydatów oraz ich oczekiwań. Ważnym aspektem jest również próba dopasowania osoby do firmy i zespołu. Należy upewnić się co do prezentowanych umiejętności potencjalnego pracownika. Interview jest zatem ostatnią fazą rekrutacji – dopełnieniem wcześniej zgromadzonych danych i informacji. Następnie porównuje się całokształt “persony” z innymi kandydatami i wybiera najbardziej pasującą osobę. Kandydat w tym momencie może jeszcze pokazać się z całkiem innej strony niż do tej pory – pozytywnie lub negatywnie dopełnić obraz w oczach rekrutujących. Może zapytać o wszystkie niezbędne dla niego informacje, zapoznać się z przyszłymi współpracownikami, odwiedzić Biuro itp., a zatem również dopełnia obraz pracodawcy w swoich oczach.

Rekrutacja rządzi się swoimi prawami. Tutaj trudno przewidzieć i przygotować się na wiele sytuacji. Najważniejsze, aby pracodawca i kandydat mieli świadomość, iż każda rekrutacja jest procesem, zależnym od: ludzi (często wielu, na różnych stanowiskach), ich decyzji (zaangażowania, komunikacji, prezentacji itp.) i czasu. Opisana wyżej wieloetapowość z pozoru może wydawać się: długa, trudna i żmudna, jednak tylko solidnie przeprowadzona i wystopniowana rekrutacja przyniesie naprawdę dobre efekty. Warto nie rezygnować z żadnej rekrutacji, tylko dlatego, że jest podzielona na wiele czasochłonnych i wymagających etapów. Im lepiej pracodawca pozna nas przed zatrudnieniem i vice versa, tym większa pewność, że zostaniemy w firmie na dłużej.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER