Wielkanocna motywacja pracowników

Wielkanocna motywacja pracowników

Zbliżająca się Wielkanoc to dobry czas dla pracodawców na wzmacnianie pozytywnych relacji z pracownikami. Pomóc w tym mogą upominki świąteczne, które – jeśli zostaną odpowiednio dobrane – dadzą satysfakcję zatrudnionym i zmotywują ich do większego zaangażowania.

W ciągu roku pracodawcy mają wiele okazji sprzyjających docenianiu pracowników, zarówno tych prywatnych, do których należą np. urodziny, ale też i służbowych, takich jak jubileusze czy awanse zawodowe. Jednak wciąż do najbardziej popularnych sytuacji należą święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Z raportu Drogowskaz Motywacyjny 2018 przygotowanego przez Kantar Millword Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services wynika, że tradycja wielkonocnego zajączka spotyka się z coraz większą przychylnością ze strony zatrudnionych. Dane wspomnianego badania pokazują też, że w ostatnich latach dynamicznie rośnie odsetek firm wykorzystujących Wielkanoc do nagradzania pracowników i już blisko w połowie przedsiębiorstw (48 proc.) stosowana jest tego typu praktyka. Dotyczy to zarówno firm polskich, jak i międzynarodowych, prywatnych i państwowych, bez względu na ich wielkość. Wyniki badania pokazują także, że Wielkanoc jest ważną okazją, która powinna zostać ujęta w rocznym planie motywacyjnym pracowników.

Firmowy zajączek powinien znać oczekiwania pracowników

Najbardziej powszechnym wielkanocnym zwyczajem jest organizowanie spotkań firmowych (tzw. „jajeczek”) w miejscu pracy lub na zewnątrz oraz wręczanie pracownikom z okazji świąt różnego rodzaju prezentów. Coraz częściej, oprócz tradycyjnych paczek okolicznościowych, są nimi karty oraz kupony podarunkowe. Jednak to, na co powinny zwracać uwagę działy HR, bez względu na rodzaj upominków, to planowanie tego rodzaju działań z odpowiednim wyprzedzeniem. Dlaczego? Bo jak pokazują dane z badania Sodexo „Szef pomaga zajączkowi”, prawie 40 proc. zatrudnionych oczekuje, że pracodawcy pomyślą o prezencie dla nich co najmniej z miesięcznym wyprzedzeniem. Bardzo ważną rzeczą jest również dopasowanie go do potrzeb i oczekiwań pracownika, bo nietrafiony upominek może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego: zamiast radości – rozczarowanie, a zamiast zapału do pracy – zniechęcenie.

Wielkanocne benefity – oczekiwania pracowników…

Nie ma wątpliwości, że wielkanocne prezenty są nie tylko miłym, ale też docenianym przez pracowników gestem od firmy, ponieważ w okresie świąt mają oni więcej potrzeb i wydatków. Szczególnie, gdy mówimy o kartach i kuponach podarunkowych, bo to dzięki nim zatrudnieni zyskują swobodę wyboru produktów, które planują kupić na wielkanocny stół czy usług, z których chcą skorzystać przed świętami lub zaraz po nich. Pracownicy doceniają też takie upominki, które pozwalają im zyskać coś ekstra, np. rabaty na tańsze zakupy spożywcze albo niższe ceny benzyny czy biletów autobusowych po Europie. Potwierdzają to wyniki badania „Szef pomaga zajączkowi”, według których ponad 87 proc. Polaków w tym okresie szuka różnego rodzaju promocji czy zniżek i w miarę możliwości chętnie z nich korzysta. Dużym zainteresowaniem wśród pracowników cieszą się też świąteczne prezenty dla dzieci. Tu także uznanie zyskują specjalne karty podarunkowe dla najmłodszych, którymi można płacić m.in. w sklepach z zabawkami, dziecięcą odzieżą czy za bilety w kinie.

… i zespołów HR

Takie oczekiwania mają pracownicy. A co z potrzebami szefów i zespołów HR? Ci stawiają na sprawdzone i wygodne rozwiązania. Szczególnie takie, które uwalniają działy HR od zastanawiania się nad „idealnymi dla wszystkich” podarunkami. Najbardziej wygodną dla nich formą prezentów są takie, które nie wymagają konfekcjonowania i można je zamówić nawet w ostatniej chwili. Pracodawcy, myśląc o upominkach świątecznych, rozważają także to, czy przy ich zakupie i obsłudze będą zobowiązani do zapłacenia podatku, dlatego chętnie sięgają po rozwiązania, które mogą sfinansować z ZFŚS, a przy okazji nie są one opodatkowane. Do takich rozwiązań należą właśnie karty podarunkowe, które jako świadczenie pieniężne są zwolnione z podatku dochodowego do kwoty 1000 zł na pracownika w roku podatkowym, a opłaty związane z ich zakupem, zasileniem i obsługą podlegają zwolnieniu z podatku VAT.

Motywacja na okrągło

Zbliżające się święta to bez wątpienia znakomita okazja do integracji i wzmocnienia relacji w zespole oraz pokazania pracownikom, jak bardzo są cenni i ważni dla firmy. Planując świąteczne gratyfikacje, warto pamiętać, że jeśli podarunek ma spełniać swój motywacyjny cel, powinien być atrakcyjny nie tylko w sensie eleganckiego opakowania, ale też spełniać potrzeby pracownika, a on sam najlepiej wie, co buduje jego lojalność wobec firmy i sprawia, że mocniej angażuje się w pracę. Zatrudnieni chętnie definiują swoje oczekiwania podczas badań satysfakcji, w trakcie oceny okresowej czy rozmowy rocznej – dobrze jest wsłuchać się w ich słowa. Warto również pamiętać, że skuteczna motywacja powinna mieć charakter ciągły i spójny ze strategią firmy, nie może być działaniem podejmowanym jedynie od święta.

Małgorzata Kroh, Dyrektor Marketingu i Rozwoju w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER