Czy startupy mają coś do zaoferowania pracownikom?
Odpowiedź: Owszem, sporo wartościowych benefitów. Każdy człowiek ma swoje indywidualne preferencje co do środowiska, w jakim czuje się dobrze i potrafi efektywnie pracować. W startupie bez problemu odnajdą się osoby, które potrafią wykazać się inicjatywą i samodzielnością. To odpowiednie miejsce dla pewnych siebie i gotowych na nowe możliwości w (zmiennym) rozwijającym się środowisku. Można tutaj uczyć się na własnych błędach, mieć wpływ na swoją pracę i widzieć jej efekty. Panuje luźna i przyjazna atmosfera partnerskiej współpracy.
1. Masz wpływ.
- W małej organizacji realnie wpływać na wiele rzeczy np. zakupy firmowe, rodzaj integracji, sposób wykonania swoich zadań, pracę w elastycznych godzinach itd. Można się dostosować do upodobań i zachcianek całego zespołu.
- Nie ma problemu, aby wszelkie zmiany następowały z dnia na dzień, a pracownik miał możliwość wyrażenia swojej opinii — wystarczy go zapytać lub wykonać szybką ankietę.
- Zespół ma poczucie, że wpływa na swoją pracę i firmę, a to z kolei działa motywująco zwiększając poziom zaangażowania.
- Już podczas onboardingu, jeśli firma ma tak otwarte podejście, pozwoli również na pewną swobodę w wyborze narzędzi pracy. Takie drobne rzeczy, sprawiają, że do biura przychodzi się chętniej, a współpraca przebiega przyjemniej.
2. Rozwijasz się.
- Wprowadzenie nowej osoby do firmy i projektu następuje dość szybko, bo nie ma tutaj wielu procedur i instrukcji firmowych. Zespół nie traci czasu na wielogodzinne spotkania i szkolenia onboardingowe.
- W startupie od czasu do czasu trzeba opuścić swoją strefę komfortu, aby nauczyć się czegoś nowego, co akurat wymaga zaopiekowania. Pracownicy zdobywają dzięki temu doświadczenie z wielu dziedzin — jest to zatem świetna okazja i szybszy sposób rozwoju.
- Może i nie ma w startupach dużych budżetów szkoleniowych, czy stricte określonych ścieżek karier, ale z pewnością znajdziemy tam różnorodność zadań, dzięki którym nabywamy nowe kompetencje podczas ich wykonywania.
- Mamy możliwość lepszego zgłębienia rynku, grupy docelowej i usług, które świadczy nasza firma. Poznajemy także specyfikę pracy naszych współpracowników (inne zawody).
- To wszystko zwiększa nasz rozwój oraz daje szansę na awans w miejscu zatrudnienia lub poza nim. W dużej firmie możemy się wyspecjalizować w określonym obszarze (wg obranej ścieżki), ale w małej, sprawdzamy, w jakim w ogóle kierunku chcemy budować swoją dalszą karierę.
3. Pracujesz zwinnie i z innowacjami.
- Niektóre mniejsze firmy mogą być bardzo innowacyjne. Tworzą np. nowe produkty z użyciem najnowszych technologii i narzędzi.
- Praca w takiej organizacji pozwala zatem na dużą kreatywność oraz faktyczną współpracę z obecnym rynkiem. Dzięki temu pracownicy mogą uczestniczyć w ciekawych i rozwojowych projektach. Często mają także możliwość proponowania i realizacji swoich pomysłów.
- Umiejętność dopasowania się do aktualnej sytuacji na rynku i do wymagań klientów jest obecnie kluczowa dla każdej firmy, to jej “być albo nie być”.
- Dla przetrwania i bycia konkurencyjnym — firma powinna potrafić szybko reagować na zmiany. Załoga zatem działa zwinnie i jest gotowa na każdą optymalizację zadań i procesów. Wypracujesz w sobie automatyczny sposób działania dostosowujący się do zmieniających się warunków otoczenia.
4. Tworzysz zespół.
- Najbliżsi współpracownicy często mogą brać udział w rekrutacji, bo budowanie zespołu i atmosfery jest bardzo ważne w małej organizacji.
- Tutaj atmosfera jest kluczową wartością, ponieważ wpływa na jakość pracy i jest naturalnym motywatorem do współpracy, wspierania i dobrej komunikacji.
- Taka kultura pozwala na świętowanie sukcesów zawodowych i prywatnych oraz organizacji bardziej efektywnych integracji. W małej firmie wszyscy się znają i od początku stajesz się częścią zespołu, czujesz przynależność.
- Ewentualne konflikty są szybciej diagnozowane i rozwiązywane, gdyż nie mogą wpływać na zespół, firmę i pracę.
- Można wyjść na wspólny lunch, a jeśli masz dużo pracy, to z pomocą przyjdą współpracownicy, którzy przyniosą Ci obiad na biurko.
- Ludzie czują się zintegrowani i chętniej się angażują. Mają dużo większe poczucie odpowiedzialności i wartości swojej pracy.
5. Odpowiada ci elastyczność.
- Brak sztywnych reguł tworzy bardziej przyjazne środowisko pracy, np. nie ma dress code’u — możesz czuć się swobodnie (indywidualnie).
- Im więcej wytycznych, zasad i kodeksów wprowadza firma, tym bardziej pracownicy czują się spięci i zdystansowani. Kiedy mają możliwość proponowania, wyrażania opinii, realizowania własnych pomysłów — czują, że ich praca ma sens, a pracodawca spełnia ich oczekiwania.
- Zmniejszona biurokracja poprawia komfort pracy — załatwiamy sprawy szybko i bez zbędnych dokumentów. Nie ma specjalnych procedur ani programów dot. obiegu dokumentów firmowych.
6. Jesteś samodzielny i odpowiedzialny.
- Praca w startupie wymaga wzięcia na siebie odpowiedzialności za obszar, nad którym się pracuje, ale również wykazania się własną inicjatywą. W korporacji od razu otrzymamy know-how i zestaw procedur.
- W małym zespole musisz być gotowy na dynamikę pracy tak, aby w odpowiednim momencie zakasać rękawy i działać.
- W przypadku błędów i niepowodzeń jesteś gotowy wziąć za to odpowiedzialność.
- Jeśli masz pomysł, śmiało możesz o nim powiedzieć i spróbować wprowadzić go w życie, bo każdy może być wdrożony (a przynajmniej rozpatrzony) – wystarczy, że będzie dobry i realnie odpowiadać jakiejś potrzebie.
- W wielu małych firmach szefowie regularnie umawiają się z pracownikami na indywidualne spotkania, na których dają im czas, żeby opowiedzieli o swoich pomysłach, niepokojach i planach. W ten sposób mogą wspierać swój zespół i pomagać pracownikom podejmować wyzwania, na które są gotowi.
7. Czujesz zrozumienie i “ludzkie podejście”.
- W małych firmach pracownicy traktowani są bardziej wartościowo, gdyż to oni i ich praca odpowiada bezpośrednio za przetrwanie biznesu. Każdy członek załogi ma tego świadomość.
- Aspekt empatii, zrozumienia, wsparcia, dopasowania się, czyli ludzkiego podejścia zamiast procesowego, występuje na co dzień.
- Dobry pracodawca powinien rozumieć i wspierać równowagę pomiędzy życiem prywatnym a pracą. Często w małych firmach ta kwestia traktowana jest bardziej serio, zatem łatwiej o zwykłe “dogadanie się” z przełożonym w kwestii urlopu, pracy zdalnej czy elastycznych godzin pracy. Skoro pracujemy w przyjaznej atmosferze, to troszczymy się o siebie nawzajem.
- Masz problem albo czujesz, że masz dość już swoich obowiązków i chciałbyś się rozwijać w czymś innym? Zamiast od razu rozsyłać CV, po prostu pogadaj z przełożonym, a może uda się wymyślić coś, co Ci pomoże.
8. Pracujesz w prostej i płaskiej strukturze.
- W korporacjach hierarchia jest jasna — widzisz, gdzie jesteś i gdzie możesz dojść za jakiś czas. Omijanie kolejnych szczebli ustalonych w ścieżkach kariery nie jest mile widziane. Masz swojego przełożonego, przed którym odpowiadasz i do niego raportujesz wyniki pracy. Jeśli zostałeś zatrudniony do konkretnych zadań, to nie będziesz miał okazji zajmować się niczym innym.
- W małych firmach jest inaczej. Masz spore szanse, że kiedyś zostaniesz poproszony o wykonanie innych zadań: będziesz twarzą firmy na wystąpieniach publicznych, mentorem podczas meetupów, doradcą klienta itp. Możesz dostać wiele propozycji i możliwości i od Ciebie zależy czy z tego skorzystasz.
- Struktura zarządzania w małych firmach nie jest wieloetapową drabinką, ale prostym układem, zatem każdy może bezpośrednio współpracować i porozmawiać z kadrą zarządzającą, bez umawiania się na rozmowy i czekania w kolejce na spotkanie.
- Brak sztywnych struktur organizacyjnych pozwala także na utworzenie nowego np. wyższego stanowiska dla zasłużonej osoby. Awansowanie, zmiana obowiązków czy tytułu stanowiska, nie stanowi problemu.
9. Czujesz docenienie.
- Każde kompetencje są ważne i mogą się przydać. Pracownik jest wartością wraz ze swoimi wszystkimi umiejętnościami.
- W małym zespole łatwiej się wykazać i zostać dostrzeżonym przez współpracowników i kierownictwo. Nie ma tzw. “wyścigu szczurów”, a koledzy i koleżanki są bardziej skłonni do pochwał i wsparcia.
- Pracowici i kreatywni szybciej zostają dostrzeżeni i docenieni, gdyż samodzielna praca jednostki w małej firmie może zdziałać bardzo wiele.
10. Szybko działasz, bo łatwo się komunikujesz.
- Mniejsza ilość pracowników, a co za tym idzie lepsza i szybsza komunikacja.
- Decyzje mogą być podejmowane szybciej i rzadziej marnuje się czas na długie zebrania, czy tworzenie dokumentów i prezentacji.
- Wiele spraw załatwia się ustnie.
- Projekty nie muszą przechodzić przez kilkanaście osób, by zostać zatwierdzone do realizacji. Taka sytuacja jest bardzo korzystna dla osób dynamicznych i samodzielnych, które nie lubią czekać, a efektywnie działać.
- W dobrze zarządzanej małej firmie nie ma problemów z zaufaniem i przepływem informacji. Jeśli jesteś niedoinformowany, to szybko możesz to naprawić, a nie potwierdzone wieści skorygować.
- Bez problemu porozmawiasz ze swoim przełożonym i rozwiążesz bieżące problemy – bo zazwyczaj zajmuje on sąsiednie biurko.
11. Nie ma nudy.
- Zdecydowanie w mniejszych firmach panuje różnorodność zadań oraz dopasowanie do potrzeb organizacji.
- Idealne miejsce dla osób dynamicznych, które szybko się nudzą monotonnymi obowiązkami.
- Dużo doświadczeń jednocześnie, plus otwarcie na nowe wyzwania i wsparcie innych współpracowników.
- Wielozadaniowość zmniejsza ryzyko „wypalenia zawodowego”, gdyż można się wykazać, poszerzać horyzonty i ciągle sprawdzać co nam odpowiada w pracy, a co nie jest dla nas.
12. Budujesz firmę.
- Często masz możliwość realnego wpływu na rozwój i organizację startupu. Każda firma była kiedyś na tym etapie i od tego, w jaki sposób pracowała jej załoga, zależał jej rozwój.
- Dla niektórych osób możliwość uczestniczenia w budowaniu nowego projektu, biznesu i innej jakości, patrzenie jak jej działania wpływają na firmę — jest bardzo budujące.
- Rozwijasz się razem z organizacją. Czujesz się jej częścią.
Podsumowując
Warto wiedzieć, czego możemy oczekiwać, decydując się na startup. Oczywiście, każda sytuacja jest indywidualna. O tym jaka konkretna kultura organizacyjna panuje w danej organizacji, zawsze zależy od ludzi w niej pracujących. Przed decyzją o zatrudnieniu w każdej firmie: startupie, mikro-, małej, średniej, czy korporacji — warto poznać ją na tyle dobrze, aby spełniała nasze oczekiwania na lata.