Redakcja HRnews.pl: Kluczem do sukcesu każdej organizacji są jej pracownicy. W jaki sposób mierzycie poziom ich zadowolenia, a także poznajecie pojawiające się potrzeby?
Magdalena Barańska: Jednym z głównych zadań zespołu People & Culture Partnering, a w moim osobistym odczuciu zdecydowanie najważniejszym, jest bycie na bieżąco z tym jak czują się nasi koledzy i koleżanki w pracy, co cenią w Miinto oraz czego im brakuje, a następnie projektowanie i wdrażanie inicjatyw adresujących te potrzeby.
Opinie naszych pracowników zbieramy na różne sposoby. Przeprowadzamy regularne spotkania indywidualne z managerami, na których rozmawiamy o wyzwaniach z jakimi mierzą się oni sami oraz ich zespoły, przeprowadzamy ankiety onboardingowe i offboardingowe, a także od ponad roku badamy zadowolenie pracowników z różnych aspektów ich pracy i relacji z firmą poprzez regularne pulse surveys. Korzystamy z narzędzia Officevibe, które w każdym tygodniu wysyła anonimowe ankiety do wszystkich pracowników, na bieżąco analizuje wyniki i przedstawia je grupując w 10 kategorii – od relacji z przełożonym i współpracownikami, przez satysfakcję z zadań i wpływu na cele firmy, po zadowolenie z pensji i warunków pracy. Sprawdzamy wyniki w Officevibe dosłownie każdego dnia przy porannej kawie:)
Redakcja HRnews.pl: Jakie są rezultaty tych działań?
Magdalena Barańska: Dzięki temu, że badanie jest przeprowadzane na zasadzie puls-check, czyli na bieżąco, mamy możliwość szybko reagować na zmiany oraz obserwować trendy. Przykładowo, w niedługim czasie po wdrożeniu Officevibe zauważyliśmy, że metryka Wellness (wskazująca jak pracownicy oceniają poziom związanego z pracą stresu oraz działania firmy wspierające zdrowy tryb życia) jest nieco niższa od innych badanych metryk i zdecydowaliśmy, że musimy się poprawić w tym obszarze. Dlatego wdrożyliśmy kilka nowych inicjatyw – cotygodniowe treningi z profesjonalnymi trenerami w Warszawie i Kopenhadze, gimnastykę online dla osób pracujących z dala od naszych dwóch głównych biur, zdrowe przekąski i napoje dostępne za darmo we wszystkich biurach, a przede wszystkim nasz własny model pracy hybrydowej, który umożliwia pracownikom ustalenie indywidualnie w ramach zespołu kiedy pracują z domu, a kiedy z biura; część osób pracuje też całkowicie zdalnie. W rezultacie, wiele zespołów umawia się np. na jeden lub dwa dni w tygodniu, gdy wszyscy przyjeżdżają do biura na zespołowe spotkania i wspólny lunch. Taki model pozwala na zachowanie zdrowego work-life balance i daje dużą elastyczność w łączeniu życia zawodowego z prywatnym. Na wyniki nie trzeba było długo czekać – po wprowadzeniu powyższych zmian, metryka Wellness wzrosła o 1 punkt.
Redakcja HRnews.pl: W jaki sposób zachęcacie swoich pracowników do udziału w badaniach?
Magdalena Barańska: Najlepszą zachętą dla nas wszystkich jest osobiste doświadczenie pozytywnych zmian będących następstwem przekazanego przez nas feedbacku. Ważne jest też bieżące komunikowanie wyników z zebranych ankiet, zarówno na poziomie firmy jak i zespołu, oraz jasne określenie naszych działań które za nimi idą. Ale nie jest to rola jedynie People & Culture. Zadaniem każdego managera w Miinto jest co najmniej raz w miesiącu omówić wyniki z Officevibe ze swoim zespołem i przedyskutować co wspólnie mogą zrobić, by zwiększyć ich satysfakcję, rozwiązać problemy, zmienić ich firmową rzeczywistość na lepsze. Feedback pracowników nie trafia w próżnię, tylko faktycznie jest podstawą do dyskusji i realnych działań zmieniających firmę – ludzie to doceniają i motywuje ich to do uczestnictwa w ankietach.
Redakcja HRnews.pl: Jak dbacie o tworzenie angażującej kultury organizacyjnej?
Magdalena Barańska: Podstawą jest otwarta i częsta komunikacja pomiędzy współpracownikami, zespołami oraz kadrą managerską. Chcemy, by pracownicy czuli się poinformowani co dzieje się w firmie i w branży, a także mieli świadomość, że ich praca ma wpływ na wyniki firmy i kierunek, w którym się rozwija. Jest to aspekt nad którym ciągle pracujemy – nie jest to łatwe zadanie biorąc pod uwagę szybkie tempo wzrostu Miinto i fakt, że zatrudniamy już ponad 600 osób w 6 biurach w Europie oraz pracujących zdalnie, z różnych zakątków Swiata. . Jednak udaje nam się pokonać bariery wynikające z odległości i pracy zdalnej dzięki odpowiednio częstym spotkaniom zespołowym i cross-zespołowym, codziennemu informowaniu o wynikach, celach i wydarzeniach z życia firmy i regularnym spotkaniom całej firmy.
Dbamy też o regularną integrację pracowników – organizujemy imprezy firmowe, wspólne zespołowe wyjścia oraz delegacje do naszych biur w Warszawie, Kopenhadze i Mediolanie, by zespoły rozproszone miały możliwość kilka razy w roku spotkać się “na żywo”. Co więcej, pod koniec zeszłego roku wprowadziliśmy nowy benefit – Miinto Remote Packages, który umożliwia wszystkim pełnoetatowym pracownikom zdalnym przyjazd raz w miesiącu do najbliższego biura Miinto, by spotkać się ze współpracownikami, a cały koszt podróży i zakwaterowania od 1 do 5 noclegów jest pokrywany przez firmę.