Szef i pracownik = komunikacja

Szef i pracownik = komunikacja

Szef i pracownicy bez sprawnej komunikacji nie działają ani efektywnie, ani wydajnie.

Pomimo że firmy włączają do swojego systemu komunikacji narzędzia poczty elektronicznej czy  nowoczesne aplikacje, to nie można zapominać o systematycznej komunikacji w formie rozmowy.

W obecnych czasach rozmowę bezpośrednią często zastępuje rozmowa on-line, co jest szczególnie przydatne przy rozproszonej strukturze organizacyjnej. Rozmowa to nadal najbardziej skuteczne narzędzie  przekazywania informacji oraz motywacji pracowników – nie tylko na codzień, ale i podczas przeprowadzania ocen pracowniczych. W wielu firmach nie korzysta się z ocen pracowniczych, a moim zdaniem to świetne narzędzie do podsumowania np. kwartału czy roku, zarówno pod kątem oceny pracownika, jak i informacji zwrotnej od niego, a także przekazania wytycznych związanych ze strategią działań i celów na kolejny, dłuższy okres. Któż z nas nie działa z wiekszą motywacją wiedząc, w którym kierunku zmierza firma i czego szef od nas oczekuje.

Atmosfera w firmie na etapie realizowania trudnych wyzwań często jest napięta. Terminy realizacji zleceń, zamówień, presja klientów, usterki i awarie zdarzające się na codzień nie pomagają nam. Irytacja, rozdrażnienie szefa i pracowników zdarzają się w każdej firmie. Wówczas, podczas rozmowy, z pomocą przychodzi metoda FUKO czyli metoda konstruktywnej krytyki. Dzięki niej możemy uniknąć niepotrzebnych komunikatów: „I znowu zawaliłeś sprawę”. To nikomu nie przyniesie korzyści. Wręcz przeciwnie.

Medoda FUKO:

Fakty – mówimy o tym, co sie wydarzyło. Trzymamy sie faktów bez oceny np. „Marku, nie wykonałeś zadania, które miałeś w planie na dziś”.

Uczucia – tu jest miejsce, aby opowiedzieć pracownikowi, jakie emocje i uczucia wywołała wspomniana sytuacja np. „Niepokoi mnie to”.

Konsekwencje – opisujemy konsekwencje tj. „Od wykonania zadania przez Ciebie zależy teraz kolejny krok, czyli sporządzenie raportu. A jutro mija termin, kiedy musimy go przekazać. Obawiam się, że w tym wypadku nie zdążymy”.

Oczekiwania- czego się oczekuje od pracownika np. „Oczekuję, że zrobisz to zadanie pilnie i zdążymy w terminie”

Medota FUKO jest bardziej efektywna, gdy dopełnimy ja o kolejne elementy tj. Z FUKO PZK, gdzie:

Z – „zależy mi“ oznacza przekazanie intencji rozmowy np. Jesteś cenionym pracownikiem i zależy mi, aby wyjasnić tę sytuację.

P – propozycja rozwiązania w przypadku kolejnych podobnych sytuacji.

Z – zgoda. Możemy zapytać pracownika, czy taka propozycja mu odpowiada.

K – krytykowany może tu okreslić, czego potrzebuje albo jak może się zareagować, aby sytuacja się nie powtórzyła.

Dzięki rozmowie z pracownikiem z wykorzystaniem powyżej opisanych metod, nasze relacje z pracownikiem nadal będą dobre i klarowne. Efektem będzie wieksza motywacja, aby w przypadku pojawienia sie problemów w przyszłości działać zgodnie z omówionymi propozycjami – tak, aby termiowo wykonywać zadania.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER