Profesjonalizacja branży HR: Pierwszy polski standard kwalifikacji zawodowych HR startuje jesienią

Profesjonalizacja branży HR:  Pierwszy polski standard kwalifikacji zawodowych HR  startuje jesienią

Think tank HR Influencers wraz z Instytutem Analiz Rynku Pracy oraz partnerami merytorycznymi, tworzą standard kwalifikacji zawodowych w branży HR, wspierający profesjonalizację zawodu HR-owca. Standard kwalifikacji, uwzględniający ścieżkę rozwoju zawodowego oraz model niezbędnych kompetencji na poszczególnych etapach rozwoju, i system certyfikacji dotyczyć będą profesjonalistów HR z różnym stażem zawodowym i kadry menedżerskiej. Pierwszy egzamin dla Partnerów Biznesu ds. HR odbędzie się jesienią.

HR w powszechniej świadomości to obsługa kadrowa pracowników, rozliczanie urlopów i zwolnień lekarskich, ewentualnie rekrutacja. Tymczasem wg ubiegłorocznego badania „HR-owca portret własny”, przeprowadzonego przez Grupę Pracuj, większość HR-owców na co dzień zajmuje się rekrutacją, komunikacją wewnętrzną, szkoleniami i rozwojem pracowników czy  działaniami z zakresu employer brandingu, a kadry i płace stanowią jedynie element ich zawodowej odpowiedzialności. Skuteczni liderzy biznesu coraz częściej dostrzegają, że Human Resources, czyli po prostu ludzie, oraz sposób zarządzania ich zaangażowaniem i lojalnością, często decydują o przewadze konkurencyjnej, zaś profesjonalny i strategiczny HR staje się niezbędnym partnerem biznesu w gronie kadry zarządzającej.

Liderzy HR od lat dostrzegają potrzebę stworzenia klarownej ścieżki zawodowej, umożliwiającej profesjonalny rozwój. Z kolei dla liderów zarządzających ustrukturyzowanie kwalifikacji branżowych stanowi realne wsparcie w podejmowaniu decyzji o zatrudnianiu profesjonalistów HR – mówi Joanna Malinowska-Parzydło, jedna z założycieli HR Influencers. Przeanalizowaliśmy uważnie rozwiązania organizacji certyfikujących, które zgłosiły się do nas z propozycją współpracy, m.in. SHRM i CIPD. Ich rozwiązania zdecydowanie są ciekawą ofertą dla liderów działających na rynku globalnym, niekoniecznie jednak trafiają w potrzeby profesjonalistów ds. zarządzania HR w lokalnych warunkach i w ramach lokalnych budżetów.

Andrzej Borczyk, HR Director w Grupie Żywiec i członek HR Influencers, dodaje: – Jednym z  kluczowych zadań HR jest zbudowanie wspólnie z liderami uczącej i zaangażowanej organizacji, która posiada kompetencje umożliwiające osiąganie długofalowego sukcesu.  Każdego dnia realizujemy aktywności przenoszące biznes na kolejny poziom, czy jednak zawsze pamiętamy o sobie? Dział HR w szybko zmieniającym się świecie musi ciągle podnosić także  swoje kompetencje. Dzięki temu możemy mieć realny wpływ na osiągane rezultaty. Dlatego też potrzebujemy modelu kompetencji oraz ciągłej oceny tego, co działa, a co musimy rozwijać i doskonalić. Zbudowanie standardów kompetencji nie tylko wspiera budowanie ścieżek

rozwoju lecz przede wszystkim pomaga w budowaniu indywidualnych planów rozwoju i podnoszeniu umiejętności w zaplanowany sposób.

Co w standardzie?

Tworząc standard kwalifikacji, autorzy skupili się na usystematyzowaniu pojęć oraz zestawieniu kompetencji pod kątem specyfiki polskiego rynku pracy oraz trendów dotyczących zarządzania biznesem.

System ureguluje także podstawowe kwestie, jak np. wątpliwości w zakresie definiowania pojęć. Choćby to, czym jest HR: branżą, zawodem, funkcją w organizacji? Nie każdy praktyk HR, nie mówiąc już o zarządzającym, umie odpowiedzieć na to pytanie. Okazuje się HR, czyli obszar odpowiedzialny za jakość zarządzania w firmach, jest jak przysłowiowy szewc, który chodzi bez butów – wyjaśnia Marcin Budzewski z Instytutu Analiz Rynku Pracy. 

W ramach projektu funkcjonować będą dwa typy certyfikatów

  • HR Professional Certificate (HR PC), czyli certyfikat dla specjalistów i ekspertów oraz
  • HR Master Certificate (HR MaC), skierowany do osób zajmujących kierownicze stanowiska (menedżerów, dyrektorów, członków zarządów ds. zarządzania ludźmi i organizacją).

Prace nad systemem toczą się o kilku miesięcy. – W ostatnich miesiącach w grupie roboczej złożonej z członków think tanku HRI, wspólnie z Instytutem Analiz Rynku Pracy, opracowaliśmy macierz kompetencji. Mamy zgodność co do tego, jakie będą rodzaje certyfikatów i kto może je otrzymywać. Zdefiniowaliśmy kluczowe obszary odpowiedzialności HR, wiedzę, umiejętności oraz postawy, które muszą posiadać certyfikowani specjaliści, profesjonaliści i liderzy HR na poszczególnych poziomach – podsumowuje Małgorzata Prasał-Wroniewicz, EPIS Poland i Finance Europe HRM w ABB i członkini HR Influencers. – Przed nami jeszcze poważna praca związana z opracowaniem pytań egzaminacyjnych, wybór komisji egzaminacyjnej oraz testowanie systemu egzaminacyjnego. W kolejnych krokach zaprezentujemy system re-certyfikacji, w ramach której można rozwijać pożądane kompetencje poprzez udział w formach rozwojowych oferowanych przez rynek oraz rekomendowanych przez praktyków HR i członków think tanku.

Wsparcie dla branży HR zaoferowała branża pracodawców marketingu internetowego IAB, twórcy certyfikacji DIMAQ, stanowiącej benchmark dla systemu certyfikacji HR. – Wiedza o tym jak DIMAQ powstawał, pozwala korzystać z doświadczenia i bazować na dobrej praktyce. To ważne i unikatowe partnerstwo branżowe w polskich realiach, wskazujące na wartość dzielenia się i budowania sojuszu na rzecz profesjonalizacji zarządzania biznesem – dodaje Joanna Malinowska-Parzydło.

O HR Influencers

HR Influencers to platforma współpracy najbardziej wpływowych liderów branży HR oraz menedżerów HR z największym potencjałem rozwojowym. Inicjatywa skupia osoby skuteczne w rozwijaniu kapitału intelektualnego oraz marki przywództwa w swoich firmach i otoczeniu, a także najbardziej zaangażowane w tworzenie dobrych praktyk dla pozostałych profesjonalistów HR oraz całego rynku pracy.

Misją HR Influencers jest wypracowanie oraz transfer najlepszych praktyk HR poprzez zbudowanie społeczności zaangażowanych praktyków, ogólnopolski program mentoringowy, nawiązanie współpracy z organizacjami biznesowymi i organizacjami pracodawców w Polsce, a także definiowanie kompetencji, których potrzebuje strategiczny praktyk HR.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER