4 powody, dla których warto zainwestować w pracowników, którzy dopiero rozpoczynają karierę w chmurze

4 powody, dla których warto zainwestować w pracowników, którzy dopiero rozpoczynają karierę w chmurze

Według Global Knowledge, największej na świecie firmy specjalizującej się w szkoleniach informatycznych, prawie 80 proc. decydentów IT twierdzi, że ich zespołom brakuje wymaganych umiejętności. Sytuacja wygląda szczególnie poważnie w kontekście przetwarzania danych w chmurze. Raport globalnej firmy badawczo-doradczej 451 Research wskazuje, że luki w umiejętnościach chmurowych niemalże podwoiły się w ciągu ostatnich trzech lat, a 90 proc. organizacji zgłosiło braki.

Te statystyki nie będą zaskoczeniem dla liderów biznesu na całym świecie, którzy walczą o znalezienie utalentowanych programistów, architektów i liderów biznesowych, którzy pomogą im w pełni wykorzystać możliwości chmury. Po prostu na rynku brakuje kandydatów z dużym doświadczeniem.

W jaki sposób nagle znaleźć dużą liczbę wysoko wykwalifikowanych specjalistów chmurowych, najlepiej z ponad 15-letnim doświadczeniem? To niemożliwe. Zamiast tego firmy muszą przemyśleć, kogo zatrudniają, jak szkolą swoich pracowników i co robią, żeby ich zatrzymać. Zamiast konkurować o ograniczoną liczbę wysoce doświadczonych specjalistów, pracodawcy powinni otaczać swoich najbardziej obiecujących pracowników, którzy być może są początkujący, ale jednocześnie wysoce zmotywowani i z silnymi – chociaż podstawowymi – umiejętnościami chmurowymi.

Oto cztery powody, dla których warto ich zatrudnić. 

  1. Początkujący pracownik jest często „obyty z chmurą”, działający w oparciu o zasady i gotowy do nauki.

Pracownicy dopiero rozpoczynający swoją przygodę z chmurą, co prawda nie przyjdą po dekadzie doświadczenia w branży, ale też nie przyjdą z dziesięcioletnim bagażem dotychczasowych sukcesów i porażek. Zamiast konieczności oduczania się starych nawyków i sposobów pracy z nieistniejącymi już technologiami, młode osoby mogą pomóc Twojej firmie rzucić wyzwanie przestarzałym podejściom i przyjąć zmiany w erze cyfrowej.

Wiele osób, które dopiero rozpoczynają swoją karierę w chmurze, to osoby naturalnie i swobodnie poruszające się w dobie cyfryzacji. Młode pokolenie dorastało z urządzeniami mobilnymi, rozumie technologie obsługujące głos i wie, jak pracować wirtualnie. Myśli inaczej o danych i urządzeniach, prawdopodobnie opowiadając się za nowoczesnymi i innowacyjnymi poglądami na temat technologii i jej możliwości. Wystarczy sobie wybrazić, co taka energia i wysokie standardy mogą zmienić w zespołach architektów i programistów. 

  1. Warto wydobyć z pracowników to, co najlepsze.

Jak najlepiej wykorzystać swoich najcenniejszych pracowników? Warto zapewnić im szkolenia, mentoring i współpracę.

Budowanie zespołów składających się z osób o różnym poziomie doświadczenia sprawi, że będą się one uzupełniać i uczyć od siebie nawzajem. Osoby, które dopiero rozpoczęły przygodę z nowymi technologiami, będą mogły rozwijać swoje umiejętności w środowisku wspierającym, pod opieką osoby, której ufają i która ma duże doświadczenie.

Otaczając doświadczonych pracowników początkującymi,  będą mogli zająć się bardziej wartościowymi aspektami realizowanych aktualnie projektów. Podczas gdy zespół może wykonać część projektu, doswiadczeni pracownicy mogą skupić się na bardziej złożonych zadaniach, strategii i projektowaniu. Może się nawet okazać, że dzięki powierzeniu pracownikom zatrudnionym na stałe zadań bardziej dopasowanych do ich umiejętności, zostaną  na dłużej. W badaniu przeprowadzonym przez Deloitte w 2020 r. respondenci, którzy stwierdzili, że ich firmy efektywnie wykorzystują swoje umiejętności, w większości planują pozostać u obecnego pracodawcy.

Aby jak najlepiej wykorzystać potencjal zarówno początkujących, jak i najbardziej doświadczonych pracowników, warto również upewnić się, że wspierany jest ich rozwój. Według Global Knowledge tylko 59 proc. decydentów IT przeprowadziło szkolenia w 2019 r. „Brak wsparcia szkoleniowego jest niezrozumiały” – czytamy w raporcie – „brak inwestycji w szkolenia jest główną przyczyną niedoborów umiejętności”. 

  1. Inwestowanie w początkujących pracowników pozwoli zaoszczędzić czas, pieniądze i zasoby.

Luki w umiejętnościach to coś więcej niż tylko niedogodność. Konsekwencje finansowe i biznesowe mogą być poważne. IDC przewiduje, że w 2020 r. 90 proc. wszystkich organizacji dostosuje plany projektów, opóźni wydania produktów bądź usług, poniesie koszty lub utraci przychody z powodu niedoboru pracowników z umiejętnościami informatycznymi. Zatrudniając pracowników na poziomie podstawowym, można wypełnić tę lukę, pomagając swojej firmie osiągać cele biznesowe i terminowo spełniać wymagania.

„Zatrudnianie i rozwijanie  osób z niewielkim doswiadczeniem stało się ważne, ponieważ trudno jest zatrudnić naprawdę doświadczonych ludzi za budżet małej firmy. Dlatego stawiamy na pracowników, których już mamy” – powiedział Jon Topper, dyrektor generalny Scale Factory w Londynie w Wielkiej Brytanii. Jego firma, która zatrudniła absolwenta programu AWS re/Start, koncentruje się na zatrudnianiu osób z podstawowymi umiejętnościami w chmurze i zainteresowanych rozwojem kariery w tej branży. Zamiast zatrudniać tylko pracowników o unikalnych umiejętnościach technicznych, zatrudniają, wymagając podstawowej wiedzy i uzdolnień technicznych, a także potencjału i entuzjazmu do pracy.

Badania sugerują, że inwestowanie w pracowników może pomóc utrzymać ich w firmie na dłużej. Według raportu LinkedIn Learning z 2018 roku, 94 proc. pracowników twierdzi, że zostałaby w firmie dłużej, gdyby zatrudniający zainwestowali w rozwój ich kariery. 

  1. Zespół pracowników o zróżnicowanym doświadczeniu będzie zdolniejszy i stabilniejszy.

Połączenie entuzjazmu i doświadczenia może również pozytywnie wpłynąć na stabilność danej organizacji. Można pomóc zapewnić ciągłość biznesową i stabilność finansową, budując silne, stale wspierane i odporne na zmiany zespoły – zespoły, które nie są zależne od niewielkiej liczby tzw. niezastąpionych pracowników.

Zatrudnianie osób o różnych umiejętnościach, pochodzeniu i doświadczeniu, będzie miało również pozytywny wpływ na podejmowanie decyzji biznesowych i innowacje. Badania pokazują, że zróżnicowane zespoły są bardziej zdolne i innowacyjne.

Kevin Kelly jest dyrektorem programów edukacyjnych w Amazon Web Services (AWS) i kieruje rozwojem AWS Academy lub AWS re/Start, które pomagają przygotować uczniów do pełnienia pożądanych ról poprzez współpracę z instytucjami szkolnictwa wyższego, organizacjami non-profit i organizacjami rządowymi.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER