Transformacja cyfrowa to termin, który w ostatnim czasie jest odmieniany przez wszystkie przypadki. Oczywiście nie bez powodu, szczególnie w czasach, gdy „termin ważności” kompetencji, które zdobywamy, skrócił się do około 3 lat. Wprowadzanie nowych technologii do organizacji to dziś konieczność dla firm, które chcą rozwijać swój biznes i liczyć się na rynku.
Jednym z narzędzi cyfrowej transformacji, które może wnieść do firmy wiele dobrego, jest platforma gamifikacyjna. O grywalizacji powiedziano już wiele – opiera się ona na wykorzystaniu mechanizmów znanych z gier do zmiany zachowań ludzi w określonych sytuacjach lub by skłonić ich do pewnych aktywności. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę z potencjału gamifikacji – za pomocą narzędzia, jakim jest dobrze przygotowana platforma grywalizacyjna, firma może osiągnąć szereg korzyści. Poniżej znajdziesz 5 powodów, dla których Twoja organizacja powinna zainteresować się gamifikacją.
- Wpływ na employer branding
Grywalizacja to bez wątpienia narzędzie, jakim posługują się firmy chcące określać siebie mianem innowacyjnych. Jeśli potencjalny kandydat wejdzie na stronę karierową i znajdzie tam platformę gamifikacyjną dotyczącą np. wiedzy o firmie lub branży, z jaką ta jest związana, to wówczas zobaczy, że w tym miejscu wprowadzane są nowoczesne rozwiązania, a firma dba o jego pozytywne doświadczenia. Z pewnością przełoży się to na wizerunek organizacji w jego oczach.
- Usprawnienie procesu onboardingu
Pojawienie się na firmowym pokładzie nowego pracownika wiąże się z obowiązkiem wdrożenia go w nowe zadania, z przedstawieniem mu kultury organizacyjnej. Jednocześnie jest to zarówno transfer nowej wiedzy produktowej i procesowej. Platforma gamifikacyjna to idealne narzędzie, jakim można się wówczas posłużyć.
„Na każde tysiąc złotych wydane na rekrutację przypada… 10 złotych wydane na efektywny onboarding” – ocenia Arkadiusz Siechowicz, Partner Zarządzający firmy szkoleniowo-doradczej Westhill Consulting i Prezes spółki informatycznej Gamehill. „A nawet może i ta druga wartość jest przeszacowana. Gamifikacja ma trzy główne korzyści dla uporządkowanego procesu onboardingu. Po pierwsze jest procesem liniowym, podobnie jak struktura gier. Dzięki temu porządkuje w etapy i misje »nieskończoną« wiedzę do zdobycia. Po drugie gamifikacja powoduje retencję wiedzy w firmie, dzięki temu najlepsze praktyki nie odchodzą z pracownikami, ale są sprawnie przekazywane nowym. Po trzecie – fun factor, czyli gamifikacja energetycznie angażuje dzięki fabule i błyskawicznemu feedbackowi” – wylicza Arkadiusz Siechowicz.
- Zbudowanie nawyków ciągłego pozyskiwania wiedzy wśród pracowników
Twoja firma ma wiele produktów czy usług, które pracownicy powinni znać od podszewki? Nauka z „suchych”, papierowych poradników czy slajdów prezentacji nie dla każdego brzmi zachęcająco. Dlatego również i w tym przypadku możesz wesprzeć się gamifikacją. Wówczas treści edukacyjne „opakujesz” w atrakcyjną dla pracowników formę. Należy pamiętać o odpowiednim podziale całego materiału, aby pracownik mógł etap po etapie (jak w grze) zdobywać wiedzę na temat produktów czy usług organizacji. Ponadto dobrze jest też wprowadzić inne elementy znane z gier, jak np. pasek postępu czy punkty za osiągnięte „levele”.
- Budowanie zaangażowania
Edukacja pracowników to jedno, ale budowanie ich zaangażowania, to kolejne wyzwanie, w realizacji którego można wesprzeć się grywalizacją. Jeśli pracownik wie, że w dane dni – np. w „inspiracyjne piątki” czeka na niego na platformie jakieś zadanie do wykonania, to po pewnym czasie aktywność „wejdzie mu w krew”. Gdy te zadania będą opracowane w atrakcyjny sposób, to jest duża szansa, że będzie wręcz wyczekiwał na to, by móc zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem.
- Zarządzanie talentami i ich rozwój
Obecnie, kiedy w wielu branżach mamy do czynienia z rynkiem pracownika, pracodawcy prześcigają się w wymyślaniu sposobów na to, aby zbudować lojalność swoich ludzi względem organizacji. Tutaj również świetnym rozwiązaniem może okazać się zastosowanie grywalizacji.
„High potentials to grupa pracowników, którzy decydują o tym, JAK twoja firma będzie wyglądać za 2 lata, a nawet CZY będzie w ogóle istnieć. Platforma gamifikacyjna może być elementem łączącym działania skierowane do tej najcenniejszej grupy w firmie” – twierdzi Krzysztof Filarski, Partner Zarządzający Westhill Consulting i Członek Zarządu Gamehill. „Podobne rozwiązanie zastosowałem w firmach z branży retail: fabularna grywalizacja online łączyła wiedzę ze szkoleń, proces coachingów i mentoringów, a nawet wspierała zespoły w wewnątrzorganizacyjnych projektach doskonalących” – wyjaśnia Krzysztof Filarski.
Jak pokazują powyższe przykłady, gamifikacja może mieć wiele zastosowań i ułatwić firmie wejście w erę cyfrowej transformacji. Skrojona na miarę i właściwie wdrożona platforma grywalizacyjna może okazać się wielką szansą na rozwój samej organizacji, jak i jej pracowników.