7 mitów w branży HR Tech, czyli nie bój się technologii!

7 mitów w branży HR Tech, czyli nie bój się technologii!

W dobie cyfrowej na rynku pracy pojawia się coraz więcej nowych stanowisk i specjalizacji. Z badania zrealizowanego przez Dell Technologies wynika, że w 2030 r. nasza praca będzie wyglądać zupełnie inaczej – aż 85 proc. nowych zawodów, które pojawią się za 10 lat, obecnie nie zostało jeszcze stworzonych. Co więcej, do tego czasu aż 30 proc. wszystkich zadań, które wykonujemy na co dzień, poddanych zostanie pełnej automatyzacji

Jeśli chcesz sprawnie rozwijać swoją firmę, postaw na rozwiązanie HR Tech, które pozwoli ci zautomatyzować niektóre czynności, zwiększy wydajność, a także poprawi zaangażowanie pracowników. 

Nie powinieneś dłużej obawiać się oprogramowania i systemów HR. Wyjaśniamy dlaczego, rozwiewając popularne mity.

  1. Tylko specjalista IT może korzystać z narzędzi HR

Wielu menedżerów HR jest przekonanych, że z oprogramowania HR mogą korzystać tylko specjaliści IT. Dlaczego? Obawiają się, że wymagana jest specjalistyczna wiedza informatyczna – w przeciwnym razie dana osoba nie poradzi sobie z obsługą narzędzia. 

Tymczasem systemy HR tworzone są przy współpracy specjalistów UI/UX, którzy dbają o to, aby ich obsługa była intuicyjna. Interfejsy są więc uproszczone i przyjazne dla użytkownika. Każdy, po zaledwie kilku lub kilkunastu minutach, jest w stanie korzystać i obsługiwać poszczególne platformy. 

Jeśli obawiałeś się, że twój zespół może nie poradzić sobie z obsługą nowoczesnego systemu HR, możesz przestać się martwić. Dobrym przykładem jest nasza usługa – Code challenge. Zapewniamy w jej ramach dostęp do mini serwisu www, który możesz dowolnie konfigurować do własnych potrzeb, a nie musisz być przy tym programistą. Wystarczy że wstawisz grafiki w poszczególne miejsca, czy też uzupełnisz pola tekstowe, aby po kilku chwilach udostępnić kandydatom wyzwania sprawdzające ich wiedzę i umiejętności programistyczne. Warto dodać, że twoi specjaliści HR zyskują później dostęp do wielu przydatnych danych, w tym mocnych i słabych stron poszczególnych kandydatów – i wszystko dostępne jest w przejrzystym panelu webowym, z którego obsługą na pewno sobie poradzą.

  1. Poleganie na technologii ogranicza interakcje między ludźmi i prywatność 

Technologie z sektora HR to przede wszystkim narzędzia umożliwiające zarządzanie talentami, natomiast samo zarządzanie ludźmi zawsze sprowadzało się do pracy między – tak, zgadłeś – ludźmi! I tak, tworzenie wyzwań programistycznych czy kreatywnych może okazać się pomocne na etapie rekrutacji i pomóc pracodawcy zachęcić kandydatów do składania swoich CV, ale ostateczna decyzja o zatrudnieniu będzie podejmowana przez personel, a nie rozwiązania technologiczne.  

Technologie mogą nas wyręczyć z kilku zadań, niemniej są to często rutynowe i powtarzalne czynności, które i tak chętnie oddalibyśmy w ręce maszyn. 

Druga kwestia to prywatność. W obecnych czasach jest to powszechny problem – żyjemy w świecie, w którym panuje zależność technologiczna. Nowoczesne rozwiązania technologiczne oferują szereg usług i funkcji zabezpieczających. Możesz liczyć na ustawienia prywatności danych, szyfrowanie, kontrolę dostępu czy uwierzytelnianie wieloskładnikowe. Bezpieczeństwo danych w HR jest bardzo ważne i dostawcy technologiczni zapewniają odpowiednie środki. Wszelkie dokumenty są zdecydowanie lepiej chronione niż wtedy, gdy firmy przechowywały je w zwykłych teczkach, w papierowej formie. 

  1. HR Tech są opłacalne tylko dla dużych korporacji 

Kolejny mit. Obecnie dostępne rozwiązania HR Tech nie są kosztowne, a zdecydowana większość oferowana jest w modelu chmurowym (niska cena w abonamencie). Dostępne są też różne warianty, często według liczby użytkowników (pracowników) – od 10 do 10 000 i więcej. Wszystko to sprawia, że korzyści z HR Tech mogą dziś czerpać nawet raczkujące startupy, używając tych samych narzędzi co największe i najbogatsze korporacje. 

Jeśli zdecydujemy się na narzędzia technologiczne od samego początku, później o wiele łatwiej możemy skalować swoją firmę. Możemy zatrudniać kolejne i kolejne osoby, dodając jedynie poszczególne konta do systemu HR. Rozwój firmy nie będzie wyhamowywał ilekroć postanowimy rozszerzyć zespół. 

Dodatkowo, wiele firm martwi się, że inwestycja w oprogramowanie HR i ewentualne szkolenia z obsługi nigdy się nie zwrócą. Tutaj bardzo ważne jest, aby traktować HR Tech jako rozwiązania długoterminowe. Technologia, po czasie, zwiększy oszczędności, poprawi wydajność, ograniczy błędy ludzkie i zwiększy zaangażowanie pracowników (a tym samym ich retencję). W dłuższej perspektywie czasu HR Tech zapewnia więc realny i wyraźny zwrot z inwestycji. Po prostu nie należy go oczekiwać po trzech czy pięciu miesiącach. 

Warto też podkreślić, że obecnie dostępne technologie działają w chmurze, co eliminuje potrzebę wprowadzania aktualizacji i ewentualnych poprawek samodzielnie. Zawsze mamy dostęp do najnowszej wersji oprogramowania, która jest wolna od błędów i możliwie najbardziej bezpieczna. To również przekłada się na oszczędności finansowe. 

  1. Dane trzymane w chmurze nie są bezpieczne 

Dane osobowe i inne dokumenty związane z personelem są dla firm kluczowe i nie powinno dziwić, że ich bezpieczeństwo jest priorytetem. Jeśli haker uzyska dostęp do danych służbowych, może to narazić firmę na milionowe straty. W ubiegłych latach miało miejsce kilka tego rodzaju ataków i wycieków, co sprawiło, że wiele firm przestało wierzyć, że chmura jest bezpieczna

W praktyce nie ma rozwiązań w 100 proc. bezpiecznych. Wystarczy że jakiś pracownik popełni błąd i może dojść do utraty danych nawet wtedy, gdy korzystamy z systemu o doskonałych zabezpieczeniach. Obecnie praktycznie wszystkie rozwiązania HR Tech stosują szyfrowanie i są bardzo dobrze zabezpieczone. Jeśli mielibyśmy samodzielnie stosować podobne rozwiązania do ochrony danych, byłyby to bardzo duże wydatki. 

Tym, na co należy uważać, są błędy ludzkie. Z tego powodu pracownicy, którzy korzystają z rozwiązania HR Tech, powinni zostać przeszkoleni pod kątem bezpieczeństwa IT.

  1. Ludzie nie będą z tego korzystać 

Niektóre firmy obawiają się, że mogą wdrożyć najlepsze i najnowsze rozwiązania HR Tech, ale co z tego, skoro personel ciągle będzie polegać na starych nawykach i nie będzie ich używać. Faktycznie, istnieje takie ryzyko. Co wtedy?

Przede wszystkim stawiaj na szkolenia. Pracownik musi po pierwsze przekonać się, że dana technologia rzeczywiście ułatwi mu pracę, a po drugie – zobaczyć, że obsługa narzędzia nie będzie problemem. Z drugiej strony, już 53 proc. firm deklaruje, że zamierza nie tyle korzystać, co zwiększyć wydatki na rozwiązania HR Tech w najbliższym czasie. Poniekąd nie ma więc wyjścia – jeśli nie chcesz zostać w tyle, postaw na systemy HR Tech. 

Jeżeli zignorujesz narzędzia HR, będziesz tak naprawdę ignorować możliwości usprawnienia swoich procesów rekrutacyjnych i znajdowania najlepszych talentów.

  1. HR ze sztuczną inteligencją eliminuje potrzebę zatrudniania rekruterów 

Na rynku znajdziesz rozwiązania HR wykorzystujące sztuczną inteligencję. Wiele osób słysząc hasło „sztuczna inteligencja” obawia się, że oznacza to dla nich koniec zatrudnienia. Specjaliści ds. HR myślą, że jeśli firma wdroży podobne rozwiązanie, to w ciągu kilku miesięcy stracą pracę. 

W praktyce AI to przede wszystkim automatyzacja powtarzających się zadań – wiele procesów można wykonywać paroma kliknięciami myszy. Natomiast 70 proc. pracowników postrzega AI jedynie jako rozwiązanie do wspierania ludzi w pracy. Nie ma więc mowy o ich ewentualnym zwalnianiu.

Choć AI może znacznie poprawić wydajność firmy, ostateczny głos i tak będzie należeć do człowieka. Za sprawą oprogramowania HR menedżerowie będą mogli koncentrować się na bardziej strategicznych zadaniach, ponieważ wiele rutynowych i łatwych czynności przejmie technologia. Nie obawiaj się nowoczesności i idź z duchem czasu! 

  1. HR Tech utrudnia awans w pracy 

Ze względu na to, że technologie przejmują część zadań, specjaliści HR mogą się obawiać, że nigdy już nie awansują – będą jedynie wykonywać niektóre niezbędne zadania, bez możliwości dalszego rozwoju. Tymczasem nowoczesne systemy HR mają zintegrowane funkcje do tworzenia ścieżek kariery. Wyznaczasz konkretne i przejrzyste cele dla poszczególnych stanowisk, a później menedżer HR i pracownik mogą śledzić postępy. 

Co więcej, niektóre systemy HR mają wbudowane platformy szkoleniowe i takie funkcje jak gamifikacja. Wszystko po to, aby personel miał dostęp do nowoczesnych i atrakcyjnych form poszerzania swojej wiedzy i umiejętności. Nie ma więc powodu do obaw: HR Tech nie ogranicza rozwoju pracownika. Jest wręcz przeciwnie!

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER