Na początek zacznijmy od kejsu zza wielkiej wody. Ellen Pao, szefowa popularnego w USA serwisu internetowego Reddit, ostatecznie przeprosiła za zwolnienie powszechnie lubianej moderatorki forum „pytań i odpowiedzi” Victorii Taylor, a następnie ustąpiła ze stanowiska…W swoich przeprosinach Pao przyznała, że firma popełniła zbyt dużo błędów na polu komunikacji nie reagując na informacje zwrotne oraz nie dotrzymując składanych obietnic. Działania Pao okazały się więc powodem utraty zaufania administratorów serwisu Reddit do niej samej. Pao potwierdziła, że w efekcie, serwis Reddit narażony został na utratę wizerunku. Takich przykładów można byłoby jednak mnożyć więcej, także odwołując się do zdarzeń z rodzimego podwórka.
Trzeba pamiętać, że zwalniając pracownika, firma zawsze narażona jest na nieprzychylne komentarze, którymi niezadowolony pracownik może podzielić się ze światem np. na mitycznym już GoWork.pl. Badania przeprowadzone przez CareerArc na podstawie odpowiedzi 1300 osób poszukujących pracy oraz 218 specjalistów z dziedziny HR pokazują, że 38% pracowników, z którymi rozwiązano umowę lub których zwolniono, umieszcza negatywne komentarze dotyczące pracodawcy w Internecie.
Ponadto, 54% respondentów, którzy zostali zwolnieni chociażby raz w swojej karierze zawodowej potwierdziło, iż rozwiązanie umowy o pracę generalnie wpływa negatywnie na wizerunek samego pracodawcy. Jeżeli pracodawca nie chce narażać się na utratę wizerunku lub na szwank w mediach, powinien być przygotowany na skuteczne przeciwdziałanie szkodom wizerunkowym.
Zwalnianie, a raczej jego sposób, absolutnie jest częścią działań employer brandingwych bo dotyczy zarówno pracownika jak i pracodawcy. Pomiędzy zaś występuje pierwiastek emocjonalny, który może przerodzić się albo w niechęć albo pozytywną reakcję.
Musisz rozstać się ze swoim pracownikiem? Oto kilka wskazówek – jak uniknąć hejtu, a co ważniejsze, jak wesprzeć zwalnianego.
1. Zapewnij wsparcie w procesie zmiany
Badanie przeprowadzone przez CareerArc wykazało również, że zwolnieni pracownicy pozostający bez pracy przez krótki okres, byli o 11% mniej skłonni do wyrażania niezadowolenia na forach internetowych lub wśród znajomych niż osoby pozostające bez zatrudnienia przez dłuższy czas. Im dłużej więc byli pracownicy szukają pracy, tym bardziej stają się rozżaleni wobec byłego pracodawcy.
Moja rada: zapewnij już na samym początku procesu wsparcie np. w postaci finansowania usługi z zakresu doradztwa zawodowego lub opłacenia kosztów profesjonalnego szkolenia z zakresu personal brandingu w sieci. Skieruj pracownika do odpowiednich doradców z zakresu tworzenia dokumentów aplikacyjnych i portfolio. Zapewnij mu „bezpieczne lądowanie”.
2. Zachęć zadowolonych pracowników do wystawienia komentarzy
Komentarze zawierające osobiste doświadczenia mają wielką moc. Jak przyznało 83% ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Social Media Link wśród 24000 użytkowników mediów społecznościowych, komentarz czy rekomendacja nabiera większego znaczenia, gdy zawiera opis osobistego doświadczenia.
Moja rada: Zachęć zadowolonych pracowników do podzielenia się swoimi doświadczeniami w Internecie. Zaproś ich do wystawienia komentarzy i oceny firmy na stronach typu: Glassdoor, FB, Linkedin czy GoldenLine,. Śledź komentarze na bieżąco i odpowiadaj na wszelkie negatywne opinie starając się rozwiązać konflikty z byłymi pracownikami, którzy wyrażają niezadowolenie.
3. Przekazuj wiadomości o firmie za pomocą materiałów wideo
Materiały wideo oglądane w Internecie znaczniej bardziej przykuwają uwagę odbiorcy niż tekst pisany. Leciwe, ale jakże uniwersalne badanie z 2013 r. przeprowadzone przez Userv wykazało, że odbiorcy chętniej dzielą się (39% vs. 26%) i lubią (56% vs. 40%) filmiki niż artykuły. Wydaje się, że czasy stron internetowych „o naszej firmie”, na których przekazywano istotne informacje lanym tekstem minęły bezpowrotnie.
Moja rada: Stwórz atrakcyjne materiały wideo ukazujące pracodawcę w pozytywnym lub czasem humorystycznym świetle. Utwórz kanał Youtube lub Vine w celu przybliżenia potencjalnym kandydatom kultury organizacji, osobowości pracowników, lub różnych wydarzeń ukazujących firmę jako wartościowe miejsce pracy. Ocieplisz swój wizerunek.
4. Organizuj spotkania informacyjne na uczelniach
37% pracodawców korzysta z możliwości nawiązania kontaktu z potencjalnymi kandydatami w trakcie spotkań informacyjnych organizowanych na kampusach uniwersyteckich, jak wynika z danych przedstawionych w The North American Candidate Experience Awards na podstawie 95000 ankiet przeprowadzonych wśród kandydatów.
Moja rada: Nawiąż współpracę z najbliższym ośrodkiem akademickim. Zorganizuj spotkania informacyjne, na których obecni pracownicy będą mieli okazję porozmawiać ze studentami ostatnich lat na temat pracy w Twojej firmie. Takie spotkanie na pewno zaowocuje pozytywną oceną Twojego wizerunku jako pracodawcy wśród następnego pokolenia kandydatów wchodzącego na rynek pracy.