45% badanych za główną przeszkodę uniemożliwiającą lub utrudniającą wdrożenie nowych technologii wspomagających rekrutację i selekcję pracowników w swojej firmie uważa brak informacji o istniejących w tym zakresie rozwiązaniach – wynika z raportu Emplocity.
Taka informacja może dziwić zwłaszcza, że aż 72% pracodawców uważa, że potrzebuje wsparcia nowych technologii w docieraniu do kandydatów i pozyskiwaniu ich aplikacji. Dla 44% ankietowanych to właśnie ten etap stanowi też największe wyzwanie w całym procesie rekrutacji. Najmniejszy problem pracodawcy w Polsce mają z analizą i selekcją otrzymanych zgłoszeń (27%), udzielaniem informacji zwrotnej (27%) oraz przeprowadzaniem drugiego etapu selekcji (24%).
Nowe technologie lekarstwem na rekrutacyjne wyzwania
Umacniający się rynek pracownika wymaga od rekrutujących podejmowania doskonale dopasowanych do preferencji grup docelowych, sprawnie przeprowadzanych działań rekrutacyjnych. Wdrożenie nowych technologii w obszarze zarządzania procesami HR ułatwia przyciąganie talentów do firmy. Tymczasem zaledwie 15% pracodawców wprowadza regularnie tego typu rozwiązania i jest otwartych na nowe, innowacyjne pomysły z tej dziedziny.
Głosy badanych pracodawców co do wykorzystywania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w procesie rekrutacji są podzielone. 43% ankietowanych nie korzysta i nie widzi potrzeby wdrażania tego typu rozwiązań w kontekście swoich działań rekrutacyjnych.
Z kolei 34% badanych dostrzega dla nich potencjał w swojej organizacji, chociaż obecnie nie miało z nimi do czynienia. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są znane 11% badanych pracodawców. Oni planują też wdrożenie tego typu rozwiązań w przyszłości. 3% pracodawców deklarowało korzystanie z nich już w czasie udziału w badaniu.
Sztuczna inteligencja zamiast rekrutera
Uczestnicy badania uznali jednak, że sztuczna inteligencja nie zastąpi rekrutera
w komunikacji z kandydatami (kontakt telefoniczny, e – mail, osobisty). – Nasza analiza wykazała, że jedynie 5 proc. rekruterów obawia się wprowadzenia nowych technologii w HR. W przyszłości sztuczna inteligencja nie zastąpi ich na stanowiskach, ale pomoże w pracy. Zautomatyzowane zostaną powtarzalne czynności związane z identyfikacją, wstępną analizą i dotarciem do pożądanych kandydatów. Obecnie takich rozwiązań pojawia się coraz więcej. W Polsce jednak HR-owcy pracowali dotychczas głównie tradycyjnymi metodami. Dopiero teraz zmuszeni są nadrabiać zaległości, bo wymusza to na nich rynek pracownika i nowe nawyki komunikacyjne pokoleń Y i Z. Firmy rywalizują o talenty, a młodzi funkcjonują na skraju offline i online, oczekując coraz bardziej przemyślanych rozwiązań – wyjaśnia Jacek Krajewski, Menedżer ds. Rozwoju z Emplocity.
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe – czy warto?
Dlaczego warto sięgać po narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe w procesie rekrutacji? Uczestnicy badania ,,Sztuczna inteligencja w rekrutacji pracowników” wskazali na szereg zalet tego typu rozwiązań, które mają szansę zwiększyć efektywność procesów rekrutacyjnych, eliminując część błędów, które zdarza się popełniać rekruterowi. – Chodzi głównie o odporność na stres i zmęczenie, jak i na podświadome (czasem świadome) uprzedzenia i różnego rodzaju błędy poznawcze wobec potencjalnych pracowników, wynikające z ich płci, wieku czy też pochodzenia. W założeniu ma to umożliwiać wybór kandydatów na podstawie ich kompetencji i umiejętności – mówi Krzysztof Sobczak, współtwórca i prezes Emplocity.
Co będzie za 5 lat?
Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji znajdują dla siebie coraz więcej miejsca
w różnych branżach i obszarach. 54% badanych przez Emplocity uważa, że w perspektywie najbliższych 5 lat maszyny wyręczą człowieka w zadaniach, w których są zwyczajnie efektywniejsze zwiększając w ten sposób wydajność ludzi. Temu poglądowi przeciwstawia się głos 41% ankietowanych, którzy uważają, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w rekrutacji i selekcji nadal będzie kształtowało się na niskim poziomie. Nieliczni są zdania, że maszyny zastąpią pracę człowieka i przyczynią się do wzrostu bezrobocia w grupie pracowników działów HR.
Raport można za darmo pobrać ze strony: www.emplocity.pl/raport.
Badanie ,,Sztuczna inteligencja w rekrutacji pracowników” zostało przeprowadzone metodą CAWI i CATI w grupie 300 osób na przełomie maja i czerwca 2017 roku. W badaniu udział wzięli przedstawiciele firm zatrudniających minimum 50 osób. Grupa docelowa składała się z osób odpowiedzialnych za przeprowadzanie procesów rekrutacji (członkowie zarządu, właściciele firm, dyrektorzy zarządzający, przedstawiciele działów HR lub innych działów odpowiedzialnych za rekrutację).
Emplocity