PKO Bank Polski rozpoczął nowy rok z kolejną nagrodą Top Employer Polska, przyznawaną najlepszym pracodawcom w kraju. O tym, jak bank na co dzień tworzy angażujące środowisko pracy, rozmawiamy z Joanną Czarnecką – Dyrektor Pionu Zarządzania Personelem w PKO Banku Polskim.
Redakcja HRnews.pl: Gratulujemy tytułu Top Employer kolejny rok z rzędu, tym bardziej, zdobytego w tak trudnym czasie. Jaki jest sekret tego sukcesu?
Joanna Czarnecka: Bardzo dziękuję w imieniu całego zespołu HR. Otrzymanie certyfikatu to duża satysfakcja dla nas wszystkich i zachęta do dalszego działania. Top Employer to potwierdzenie, że stosowane przez nas narzędzia, procesy i rozwiązania dla pracowników wpisują się w najlepsze praktyki rynkowe. Od kilku lat konsekwentnie zmieniamy nasze procesy i narzędzia. Z jednej strony stawiamy na dialog z pracownikami i kandydatami, z drugiej na digitalizację i automatyzację naszych działań. To solidny fundament dla prowadzonej transformacji i szybkiego odpowiadania na zmieniające się potrzeby naszych klientów i pracowników. Ostatni rok był dla wszystkich wyzwaniem. Mierzyliśmy się z niecodziennymi sytuacjami, w tym związanymi z zagrożeniem zdrowia, a nawet życia. Prowadząc w banku transformację cyfrową opartą o zwinne metody pracy, zdobyliśmy doświadczenia, które pozwalają nam elastycznie reagować na zmieniające się warunki pandemiczne. Co ważne, równolegle przyśpieszyliśmy realizację zaplanowanych wcześniej działań, których celem jest digitalizacja procesów, także związanych z cyfryzacją doświadczeń pracowników. To wszystko pozwoliło nam działać sprawnie, odpowiadając na potrzeby pracowników i wyzwania biznesowe.
Tytułem Top Employer PKO Bank Polski został doceniony m.in. za tworzenie przyjaznego i angażującego środowiska pracy. Jak bank dbał o to środowisko w czasie pandemii, czyli w systemie pracy zdalnej, a teraz hybrydowej?
Pandemia korownawirusa spowodowała, że większość firm, w tym nasz bank, zmagało się z całkowicie nowymi wyzwaniami. Priorytetem dla nas było zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom i klientom, umożliwiając im sprawny dostęp do naszych produktów i usług. W całej organizacji bardzo szybko wdrożyliśmy pracę zdalną w systemie hybrydowym, uruchomiliśmy wewnętrzne kanały wsparcia pracowników. Postawiliśmy na digitalizację i nowoczesne technologie, a także sprawdzone i wykorzystywane na co dzień rozwiązania oparte na metodyce agile. Zadbaliśmy o stały dialog i prostą bieżącą komunikację. Regularnie rozmawialiśmy z pracownikami, wsłuchując się w ich głosy, czy to podczas spotkań online, czy prowadzonych badań pulse check, w których pytaliśmy o opinie na temat wdrażanych rozwiązań i aktualnych potrzeb. Dzięki temu, na bieżąco mogliśmy identyfikować obszary, które wymagają zmian lub wzmacniania działań. Już teraz widzimy, że pomimo trudności, udało nam się przystosować do nowych realiów, a wdrożone zmiany pozostaną z nami na dłużej. W ostatnim czasie wdrożyliśmy także proces #CzasNaFeedback, który ułatwia dzielenie się informacją zwrotną, budowanie kultury spotkań i otwartej komunikacji, a także docenianie siebie nawzajem. Wspieramy go nowym narzędziem, opartym o wdrożoną w banku platformę chmurową HR od SAP Success Factors. To jeden z przykładów prowadzonej digitalizacji procesów HR. Chcemy, by informacja zwrotna była stałym elementem naszej codziennej pracy. To właśnie dobry i szybki feedback, ma pozytywny wpływ na efektywność naszej pracy i wdrażanie pomysłów w życie. Docelowo to nowe rozwiązanie będzie obsługiwało większość spraw pracowniczych.
Jak w tym trybie pracy utrzymujecie zaangażowanie pracowników i kulturę współpracy? Co jest tutaj kluczowe?
Nieustannie pracujemy nad ofertą działań rozwojowych i wspierających pracowników. Chcemy, aby mieli jak najwięcej możliwości doskonalenia swoich kompetencji i umiejętności. Staramy się zadbać o work-life balance, a także odpowiadać na potrzebę kontaktu ze współpracownikami. Na tych aspektach obecnie skupiona jest nasza uwaga. Nowa formuła pracy to również wyzwanie dla menedżerów, którzy zarządzają rozproszonymi zespołami. Wspieramy więc także ich. Opracowujemy rozwiązania i promujemy dobre praktyki, które mają ułatwić pracę zespołów, utrzymać ich efektywność i jakość. Realizujemy to m.in. poprzez szkolenia, materiały edukacyjne, czy wsparcie pracowników HR.
Jak bank dba o zdrowie i samopoczucie pracowników, którzy wciąż mierzą się z wieloma wyzwaniami nowego modelu pracy?
Wsparcie odpowiedniej higieny pracy i utrzymanie dobrej kondycji psychicznej pracowników w nowych warunkach są ważnym elementem działań pracodawców w okresie pandemii. Dlatego oferujemy konsultacje psychologiczne, a także szkolenia poświęcone m.in. zdrowiu i budowaniu odporności psychicznej, pracy zdalnej czy utrzymaniu work-life balance. Oprócz dedykowanych webinariów umożliwiamy konsultacje ze specjalistami – trenerami i coachami. Pracownikom proponujemy również dostęp do prywatnej opieki medycznej, dzięki której mogą korzystać z konsultacji lekarzy wielu specjalizacji. W ostatnim czasie rozszerzyliśmy ofertę o pakiet bezpłatnych badań i konsultacji dla osób, które przeszły Covid-19. Mogą z niego skorzystać zarówno pracownicy, jak i członkowie ich rodzin. Te działania z pewnością będziemy kontynuować. Chcemy kompleksowo wspierać naszych pracowników, by mogli zadbać o swoją kondycję, zarówno fizyczną, jak i psychiczną.
Czy pandemia zmieniła oczekiwania rekrutacyjne banku? Jakich pracowników bank poszukuje? Jakie kompetencje są pożądane i jak obecnie wygląda pozyskiwanie talentów?
Pandemia spowodowała znaczne przyspieszenie procesów związanych z rozwojem narzędzi i rozwiązań mobilnych czy cyfrowych. Dlatego do tych obszarów najczęściej poszukujemy kandydatów. Pracowników przyciąga zakres i skala realizowanych projektów, m.in. stale rozwijana bankowość elektroniczna, aplikacja mobilna IKO, partnerstwo z Operatorem Chmury Krajowej, współpraca ze startupami czy projekty z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Priorytetem są dla nas również rekrutacje wewnętrzne. Chcemy wspierać i rozwijać doświadczenia naszych pracowników, dając możliwości budowania nowych kompetencji. To ogromny potencjał, który chcemy dobrze wykorzystać. Ponadto, stale wspieramy osoby młode, które rozpoczynają swoje ścieżki kariery. Dla nich prowadzimy program „Staż na dzień dobry”, w ramach którego mogą realizować ambitne zadania pod okiem opiekuna, będącego ekspertem w swojej dziedzinie. To doskonała okazja do zdobycia praktycznego doświadczeniach i rozpoczęcia ścieżki kariery w naszym banku.
Certyfikat Top Employer to duże osiągniecie i prestiż dla całej organizacji. Jakie będą wyzwania i cele w obszarze HR PKO Bank Polski stawia sobie do realizacji w najbliższej przyszłości?
W kolejnym roku chcemy utrzymać tempo zmian związanych z digitalizacją procesów HR oraz wspieraniem mobilności wewnętrznej wśród naszych pracowników. Ciągle słuchamy tego, co właśnie oni nam mówią. Niedługo zrobimy kolejny krok w tym dialogu, wdrażając cykliczny pomiar pracowniczego NPS, który doprecyzuje nam mapę naszych wyzwań.