Według pracowników z Norwegii atrakcyjny pracodawca oferuje wysokie wynagrodzenie. Dla Niemców liczy się standard pracy. Z kolei Włosi cenią nieformalne podejście i szansę na rozwój kariery, a Czesi firmy mające solidną markę.
Nie ma jednego, idealnego przepisu, który sprawia, że w oczach cudzoziemca pracodawca jest atrakcyjny, a firma jest warta wyprowadzki z rodzimego kraju. O wyborze konkretnego pracodawcy i oferty, decydują czasem szczegóły.
– Jedna z kandydatek znających egzotyczne języki, zrezygnowała z pracy w naszej firmie, bo dzień pracy wynosił osiem i pół godziny, a ona chciała pracować osiem godzin. Czasem o tym, czy pracodawca jest atrakcyjny czy też nie, decydują drobiazgi – mówi jeden z HR-owców, który wziął udział w badaniu jakościowym w ramach raportu „Skuteczne sposoby na rekrutacje językowe” Monster Talent Sourcing Services.
Wrażenie od pierwszego wejrzenia
Cudzoziemcy bardzo często informują już na etapie rekrutacji, jak widzą pracodawcę, co im odpowiada, a co budzi ich wątpliwości.
– Włosi są bardziej skorzy podjąć pracę w firmie, gdy widzą, że będą jej częścią i będą mogli mieć realny wpływ na jej działania. Chcą być częścią większego zespołu. Potraktowani pytaniami z automatu, zniechęcą się już na początku negocjacji – mówi HR-owiec, działający na kilku międzynarodowych rynkach.
Żeby zrobić wrażenie na Niemcach, trzeba zadbać o procedury, poinformować szczegółowo o prawach i obowiązkach pracownika. Dla Czechów istotny jest wizerunek i marka pracodawcy. Z kolei na pracownikach z Norwegii czy Finlandii ważne są pieniądze. Niezależnie od kraju istotne jest ubezpieczenie zdrowotne. Porządny pracodawca musi je oferować w standardzie – komentuje Aleksandra Pocheć, Konsultant w Monster Talent Sourcing Services.
Otwartość pracodawcy na szkolenia i studia
Na atrakcyjność wpływają także pewne korzyści, jakie niesie za sobą praca w danej firmie. Według HR-owców należą do nich: możliwość awansu, szansa pracy w języku angielskim, zatrudnienie w dużej korporacji.
– Aż 90 proc. firm we Włoszech to firmy mniejsze niż średnie, więc nie jest tak łatwo pracować w korporacji we Włoszech. To, co nam wydaje się w zasięgu ręki, dla Włochów jest atutem – mówi HR-owiec.
Dodaje, że młoda osoba z Włoch snuje wówczas wizje, że zdobędzie w Polsce doświadczenie, często skończy tu studia i będzie miała doskonały wpis w CV. Pracodawcy, którzy pozwalają łączyć studia z pracą, momentalnie zyskują w ich oczach. Podobnie jest z kandydatami Hiszpanii i z Portugalii, gdzie rynek pracy dla młodych nie należy obecnie do atrakcyjnych.
Wsparcie na start
Z badań wynika, że cudzoziemcy mają swoje obawy, przed rozpoczęciem pracy w Polsce. Tym bardziej pracodawca, który chce być uznawany za przyjaznego i atrakcyjnego musi ułatwić takiemu pracownikowi „miękkie lądowanie”. Okazuje się, że część z nich to robi. I tak: 41 proc. pracodawców oferuje obcokrajowcom kursy językowe, 35 proc. stawia na integrację z zespołem, w tym wspólne wyjazdy, a 31 proc. udziela wsparcia podczas załatwiania dokumentów i pozwoleń. Ponadto 14 proc. pracodawców pomaga cudzoziemcom w znalezieniu mieszkania lub zapewnienia służbowe, a 11 proc. udziela wsparcia finansowego. Także 11 proc. firm myśli o pakiecie rodzinnym. Pomoc zarezerwowana jest raczej dla specjalistów oraz kadry menadżerskiej, szczególnie z krajów Europy Zachodniej.
– Cudzoziemcy bardzo cenią takie działania „na dzień dobry”. Aby zminimalizować stres relokacji, zawsze wyznaczamy pracownikowi z zagranicy opiekuna. Osoba ta pomaga zapoznać się z firmą, organizuje imprezę powitalną i opowiada o firmie, aby nowo zatrudniony mógł poczuć, że dobrze wybrał – opisuje jeden z HR-owców.
Codzienność w firmie
Finalnie najważniejsza jest firmowa codzienność i chociażby to, czy współpracownicy i sam pracodawca, szanują odmienność kulturową cudzoziemca. Z badań wynika, że w dziesięciopunktowej skali, cudzoziemcy oceniają ten szacunek na 8,4 – w odniesieniu do współpracowników oraz 7,9 – w odniesieniu do pracodawcy. Cudzoziemcy doceniają także, jeśli pracodawca oferuje kurs języka polskiego – mówi Pocheć z Monster Talent Sourcing Services.
W dłuższej perspektywie cudzoziemcy czują się bowiem u nas pewniej, gdy znają język polski, choćby na podstawowym poziomie. A szczęśliwy i pewny siebie pracownik, to efektywny pracownik, który widzi swoją firmę w jak najlepszym świetle.
Dane pochodzą z raportu Monster Talent Sourcing Services „Skuteczne sposoby na rekrutacje językowe”, wykonanego przez ośrodek PMR Consulting & Research w lipcu i sierpniu 2017 roku.
Cały raport do pobrania tutaj: http://pobierz-raport.monsterpraca.pl/
Źródło: Monster Polska