Czterodniowy tydzień pracy a oczekiwania pracowników dotyczące benefitów

Czterodniowy tydzień pracy a oczekiwania pracowników dotyczące benefitów

Japoński oddział Microsoft, czy Unilever w Nowej Zelandii, to jedne z firm, które zapoczątkowały testowanie 4-dniowego tygodnia pracy w praktyce. Pierwsze próby skracania tygodnia pracy pojawiały się już 2-3 lata temu, a jako, że analiza wskaźników efektywności przy takim rozwiązaniu wypada korzystnie, kolejne firmy rozważają je i wprowadzają.

 Jakie są założenia tego rozwiązania?

Firmy zakładają, że pracownicy są w stanie efektywnie realizować powierzane im cele także przy skróconym czasie pracy. Krótszy dzień pracy, trwający 7 godzin lub chociażby wcześniejsze kończenie pracy w piątki, to rozwiązania, które funkcjonują na rynku już od dobrych kilku lat. Coraz częściej do głosu dochodzą także zwolennicy 4-dniowego tygodnia pracy. Rozwiązanie to zakłada, że pracownicy mieliby wykonywać tę samą ilość zadań przy krótszym czasie pracy.

Jedną z firm, która dokonała analizy tego rozwiązania jest Microsoft. W oddziale w Japonii testowano takie podejście i odnotowano wzrost produktywności pracowników o 40% w porównaniu do poprzedniego roku, niezależnie od skróconego tygodnia pracy. Wyniki te wyglądają obiecująco i otwierają pole do próbowania takiego podejścia także w innych firmach.

Jak zmiana trybu pracy wpływa na benefity?

Sposób organizacji takiego działania oraz pomiary efektywności to jedno. Natomiast warto na te planowane zmiany spojrzeć także z innej perspektywy i zastanowić się jak wpłyną na poszczególne obszary funkcjonowania biznesów oraz działania działów personalnych. Zmiana trybu pracy wymaga między innymi innego podejścia do benefitów.

Skrócenie tygodnia pracy, niezależnie od tego czy wiąże się z wyłączeniem jednego dnia w biurze, czy skróceniem godzin każdego dnia, powoduje, że udogodnienia w biurze oraz benefity, które oferowane są pracownikom w miejscu pracy, powoli tracą na znaczeniu. Wraz ze wzrostem ilości czasu wolnego, pracownicy coraz większą wagę przykładają do tych rozwiązań, które wspierają ich pasję lub pozwalają na zagospodarowanie obszaru ogólnie rozumianej rozrywki. Zatrudnione osoby mają więcej czasu na sport, kino, teatr i realizowanie swoich zainteresowań. Dlatego też dobierając rozwiązania związane z benefitami warto zastanowić się, czy to co firmy oferują pracownikom teraz, będzie efektywne także w sytuacji skrócenia tygodnia pracy lub zwiększania ilości dni pracy zdalnej.

Warto zwrócić uwagę na to, że zorganizowanie benefitów w biurze wymaga pewnego ujednolicenia podejścia i zaproponowania tych samych rozwiązań dla wszystkich. Z kolei w sytuacji oferowania rozwiązań, które są powiązane z czasem wolnym i pasjami pracowników możliwa i wskazana jest większa elastyczność. Dlatego też dobrze sprawdzi się zaproponowanie pracownikom wachlarza benefitów, z którego będą mogli wybierać to, co jest dla nich atrakcyjne. Dla jednych będą to kursy językowe, dla innych audiobooki. Część osób skorzysta z treningów online, inni z voucherów zakupowych. W grupie pracowników znajdą się osoby, które będą zainteresowane wybraniem się do teatru, inne skorzystają z biletów do kina.

 Krótszy tydzień pracy, a trudności pracowników

Obecnie pracownicy, podobnie jak i pracodawcy stają przed nowymi dla siebie wyzwaniami. Dla wielu z nich zmienia się tryb pracy oraz rozkład czasu przeznaczanego na zadania zawodowe i prywatne. Konieczne jest więc dobieranie takich rozwiązań, które będą nadążały za zmieniającymi się potrzebami. Warto także pamiętać, że u części pracowników zaistniałe zmiany będą powodować trudności z ich zaakceptowaniem i dostosowaniem do trybu życia. Dlatego też poza wachlarzem benefitów związanych z pasją i rozrywką, warto zadbać o dobrostan pracowników. To co z pozoru może wydawać się atrakcyjne, czyli chociażby większa ilość wolnego czasu, może wywoływać stres oraz trudności z zaadaptowaniem się do nowej sytuacji. Dodatkowo wzmożona intensywność pracy w krótszym okresie czasu może wiązać się z większym obciążeniem psychicznym, czy wypaleniem zawodowym. Dlatego też cenne jest zadbanie o to, aby w ramach oferowanych benefitów pracownicy mogli korzystać z edukacyjnych webinarów na temat zdrowia psychicznego, a także z porad psychologów.

Warto doczytać więcej o możliwych rozwiązaniach:

autor:
Joanna Kamińska, HR Manager, psycholog, autorka bloga HRzPasja.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER