Millenialsi są coraz większą grupą na rynku pracy i już niedługo będą najliczniejszą grupą pokoleniową wśród osób aktywnych zawodowo. To, młode pokolenie znacząco różni się od poprzedniego. Ma inne oczekiwania wobec pracy, szefów czy nawet przestrzeni biurowej. I nie zawsze radzi sobie w organizacjach, często zarządzanych przez babyboomersów, a w których większość menagerów, to przedstawiciele pokolenia X. Czy może wypadałoby odwrócić zależność: może to firmy „dopasowane” do poprzednich pokoleń, słabo sobie radzą z młodym pokoleniem, o odmiennych oczekiwaniach? Niezależnie, która wersja bardziej oddaje rzeczywistość, organizacje stoją przed wyzwaniem, jak wykorzystać potencjał swoich młodszych pracowników i zmniejszyć obszary konfliktu. W tegorocznym raporcie HR 2018 firma Gamma przeanalizowała relacje millenialsi – organizacje w 4 obszarach:
1. Rekrutacja
Młode pokolenie, wychowywane w kapitalizmie, słyszało, że trzeba „walczyć o swoje”, więc mają mniejszy kłopot z wyrażaniem swoich oczekiwań finansowych, nie zawsze realnych. Ale też są skłonni do negocjacji. Różne badania pokazują, że ważniejsze dla nich są możliwości rozwoju, praca w międzynarodowym środowisku czy work-life balance. Chcą by ich praca miała sens, wnosiła jakąś konkretną wartość do firmy, lokalnej społeczności, świata. Czy podczas procesu rekrutacji budujesz prestiż stanowiska, na które szukasz pracownika, próbujesz „sprzedać” pracę w Twojej organizacji?
2. System pracy
Millenialsi lubią pracę zdalną i elastyczne godziny pracy. Buntują się przeciw siedzeniu w boksie od 9 do 17, chcieliby móc sami wybierać sobie i godziny i miejsce pracy. Spora część chciałaby pracować na własnym sprzęcie. Czy w Twojej firmie jest możliwość pracy zdalnej, elastyczny grafik, szansa na wprowadzenie polityki BYOD (Bring Your Own Device)?
3. Przestrzeń biurowa
Jeszcze kilka lat temu, oczywistym było, że jak biuro korporacji to biurka w boksach na openspace. Mimo ewidentnych zalet ekonomicznych, coraz więcej badań pokazuje, że ten standard może negatywnie wpływać na efektywność pracy i coraz częściej odchodzi się od niego na świecie, a milenialsi nie chcą być w nich „zamykani”. Oczywiście nie każde biuro może wyglądać jak Moutain View Googla, ale warto zmierzać w tym kierunku. Czy w Twoim biurze przestrzeń jest organizowana w „przyjazny” sposób, czy jest miejsce do odpoczynku, relaksu czy spotkań towarzyskich, czy jest możliwość zorganizowania spotkania nie tylko w Sali konferencyjnej, ale też na sofach czy workach?
4. Instruowanie i feedbackowanie
To chyba największe wyzwanie. Metody motywowania pracowników, które sprawdzały się w przypadku Pokolenia X, nie działają na Pokolenie Y. Millenialsi dorastali w dobie rewolucji internetowej, są przyzwyczajeni do ciągłego dostępu do informacji zwrotnej i łatwych instrukcji. To nowość dla menadżerów, którzy często uważają to za brak samodzielności i zaangażowania. Millenialsi potrafią ciężko pracować, ale trzeba im stworzyć zupełnie nowe warunki. Czy w Twojej organizacji menadżerowie zarządzający młodymi pracownikami potrafią dawać jasne i dokładne instrukcje, nadawać sens działaniom, rozliczać cele często i są gotowi do ciągłego udzielania feedbacku?
Więcej o millenialsach, ich mocnych i słabszych stronach oraz o wyzwaniach stojących przed organizacjami można przeczytać w pełnym raporcie, który jest dostępny tutaj: http://www.projektgamma.pl/strefa-wiedzy/wiki/raport-hr-2018
Źródło: Gamma