Ponad połowa wydatków na benefity to przepalony budżet

Ponad połowa wydatków na benefity to przepalony budżet

Czterodniowy tydzień pracy, praca zdalna, „twarde” benefity finansowe oraz „coś na przyjemności”. Takich benefitów oczekują dziś pracownicy. Z najnowszego raportu „Benefit Trendbook 2025” opracowanego na podstawie ogólnopolskich badań przez Pluxee Polska wynika, że aż 45% zatrudnionych uznaje aktualną ofertę benefitową swojego pracodawcy za przestarzałą – i niemotywującą – co wskazuje na pilną potrzebę rewizji polityki świadczeń pozapłacowych w wielu firmach. Zwłaszcza jeśli pracodawcom zależy na uniknięciu „przepalania” benefitowych budżetów.

78% pracowników chce znać kryteria decydujące o wysokości wynagrodzeń w firmie i oczekuje pełnej transparentności w zakresie zasad wynagradzania na różnych stanowiskach i działach w firmie. Dane z raportu Pluxee Polska wskazują także, że blisko co trzeci zatrudniony (30%) nadal nie otrzymuje od swojej firmy jasnej informacji na temat składników wynagrodzenia poza pensją. Co więcej, dla 52% pracowników benefity są istotną alternatywą w sytuacji, gdy podwyżki nie są możliwe, a 57% uważa, że dobra oferta benefitowa może podnieść atrakcyjność firmy, nawet jeśli nie oferuje ona wzrostu płac.

Firma Pluxee Polska wspólnie z PBS zapytała pracujących Polaków także o to, czego oczekują od benefitów. Tu na prowadzenie – oprócz wpisywania się w aktualne potrzeby (60% wskazań) – wysuwają się takie cechy jak możliwość skorzystania z benefitów przez bliskich zatrudnionego (55% wskazań) oraz brak ograniczeń co do miejsca i czasu ich realizacji (po 53% wskazań).

„Pracownicy oczekują, że benefity będą nie tylko dodatkiem, ale realnym wsparciem na co dzień, a także czymś, co pozwala na „drobne przyjemności”, o których każdy pracownik zdecyduje we własnym zakresie. Dlatego na znaczeniu nie tracą tzw. twarde świadczenia, które pracownik odczuwa w swoim portfelu. Ponadto niezbędne jest właściwe dopasowanie benefitów do potrzeb z uwzględnieniem różnic pokoleniowych oraz grupy pracowników. Dlatego w Pluxee niezmiennie rekomendujemy, by opracowywać ofertę benefitów na podstawie gromadzonych danych (np. ankiet wśród pracowników, badań satysfakcji) dotyczących tego, czego pracownicy faktycznie potrzebują. Ten analityczny aspekt strategii benefitowej jest niezwykle ważny, aby pracodawca zapewnił sobie zwrot z inwestycji. Źle dopasowane świadczenia nie przełożą się na wykorzystanie potencjału ani dobre Employee Value Proposition i w efekcie finansowe nakłady okażą się przepalonym budżetem” – mówi Arkadiusz Rochala, Dyrektor Zarządzający Pluxee Polska.

Nowy standard koszyka świadczeń pracowniczych: benefity „must-have”

Pracownicy coraz częściej wyrażają swoje oczekiwania wobec benefitów, które mają dla nich realną wartość. Nowy „złoty standard” wśród świadczeń obejmuje:

  • prezenty okazjonalne – 55% pracowników uznaje je za istotne,
  • pakiety medyczne – wybierane przez 54% jako kluczowy benefit,
  • dofinansowanie dojazdów do pracy – istotne dla 41% badanych,
  • ubezpieczenie na zdrowie i życie – cenione przez 41% respondentów,
  • dofinansowanie posiłków – ważne dla 36% zatrudnionych.

Raport wskazuje, że pracownicy doceniają zarówno prezenty okazjonalne, jak i regularne wsparcie finansowe w postaci dofinansowania posiłków. Aż 81% badanych uważa, że dofinansowanie posiłków to benefit w pełni praktyczny, który na pewno wykorzystają. Dla 77% zatrudnionych jest to wyraźna ulga dla domowego budżetu, a 54% pracowników uznaje go za motywację do powrotu do biura.
Dofinansowanie posiłków to nie tylko sposób na zadbanie o wellbeing pracowników, ale również na stworzenie atrakcyjnego środowiska pracy, które mocniej zlojalizuje pracowników i zwiększy ich zaangażowanie. Pracownicy oczekują benefitów, które na co dzień wspierają ich zdrowie, poczucie bezpieczeństwa oraz zwiększają komfort życia. To również przykład świadczenia, które nie tylko odciąża domowy budżet, ale również pozytywnie wpływa na zdrowie i efektywność pracowników. Jak pokazują przeprowadzone przez nas i PBS badania regularnie opłacane posiłki nie tylko poprawiłyby zdrowie pracowników, ale również zwiększyłyby ich efektywność (62%) i mogłyby zachęcić ich do powrotu do biur (54%)” – mówi Katarzyna Turska, Dyrektor HR, Pluxee Polska.

Rekomendacje dla pracodawców

W obliczu rosnącej świadomości pracowników na temat wartości benefitów, pracodawcy muszą wprowadzać innowacje i dostosowywać swoje oferty do realnych potrzeb zatrudnionych. Pracownicy preferują benefity o charakterze finansowym, które wspierają ich budżet domowy (50%), oraz te, które można dostosować do indywidualnych potrzeb (39%). Tymczasem jedynie 25% pracodawców regularnie bada, jak ich oferta jest odbierana przez zatrudnionych.

Jak wskazali respondenci badania, by benefity faktycznie spełniały swoją funkcję, powinny także mieć większą wartość niż świadczenia aktualnie oferowane przez pracodawców oraz dawać możliwość samodzielnego wyboru. Do mankamentów otrzymywanej oferty benefitowej pracownicy uczestniczący w badaniu dodali również niskie zróżnicowanie świadczeń, ich małą elastyczność oraz trudności w korzystaniu.

Raport „Benefit Trendbook 2025” pokazuje, że zmieniające się oczekiwania pracowników wymagają od organizacji nieustannej adaptacji i innowacyjności w zakresie oferowanych benefitów, aby pozostać atrakcyjnym miejscem pracy i przyciągnąć najlepsze talenty.

 

Pełny raport „Benefit Trendbook 2025” jest dostępny tutaj.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER