Ponad 50% światowych firm i korporacji planuje wprowadzić mechanizmy grywalizacji w nadchodzących latach. Jeśli i Ty o tym myślisz, warto, byś zwrócił uwagę na 5 kluczowych obszarów sukcesu. Jednocześnie – jeśli o to nie zadbasz – staną się rafami i mieliznami, na których rozbije się Twój projekt.
Grywalizacja to zastosowanie mechanizmów ze świata gier w obszarach, które z grami dotychczas nie łączyłeś. Edukacja, rozwój, biznes, nawyki codzienności, segregacja śmieci. Konkretne mechanizmy, które powodują tak niezwykłe zaangażowanie graczy do grania mogą powodować zaangażowanie pracowników do uczenia się, sprzedawców do sprzedaży a dzieci – do mycia zębów. Grywalizacja wzbudza w nas stan FLOW, daje szybki feedback o postępach. Grywalizacja działa niezwykle skutecznie. Dla nas, osób zajmujących się HRem grywalizacja on-line daje niedostępne dotąd możliwości oceny efektywności działań rozwojowych. Jak wiec to zrobić dobrze? Zadbaj o wszystkie 5 obszarów!
1. IT – platforma on-line, wersja mobilna, webowa lub aplikacja.
Zastosowanie komputerów i urządzeń mobilnych to dobra decyzja, gdyż dostępność tych rozwiązań jest coraz większa. Pracujemy w środowisku rozproszonym, więc działa zasada – zachęcaj do grywalizacji i rozwoju tam, gdzie pracownik jest (w pracy, w drodze do pracy, na kawie). Jednocześnie jeśli platforma e-learningowa w Twojej firmie liczy punkty, daje nagrody i wyświetla pasek postępu, to znaczy, że ma elementy grywalizacji ale jest dopiero w 1/5 drogi do prawdziwej grywalizacji!
2. GAMIFIKACJA – wiedza o mechanizmach ze świata gier
Punkty za zadania to dziś najbardziej popularna technika grywalizacyjna. Słynne badge (trofea, odznaki) niezbyt dobrze zostały przyjęte w naszym kraju. Jednocześnie wiedza o mechanizmach ze świata gier obejmuje kilkadziesiąt bardzo ciekawych mechanizmów! Jednym z najsilniejszych jest pasek postępu. Atrakcyjnym jest świat i fabuła, skutecznie daschboard, punkty za wiedzę i osobno za aktywność, zadania specjalne, wyzwania, funkcje społecznościowe, panele szefa, moduły typu „rzuć wyzwanie innym”, zadania ograniczone czasowo, zespołowe i wiele innych. Ważne, by dobrać je adekwatnie do projektu.
3. PSYCHOLOGIA MOTYWACJI
Dobrze zbudowany projekt grywalizacyjny opiera się o narastający poziom trudności zadań (levele), czyli zadania, tak ja w dobrej grze, powinny być NIE za łatwe (bo znudzą) i NIE za trudne (bo spowodują frustrację). Same nagrody są jednym z najbardziej wrażliwych obszarów grywalizacji. Czy te nagrody mają być statutowe (możliwość zmiany „samochodu” którym podróżujesz po Drodze 66 na platformie) czy fizyczne (najnowszy model telefonu). Znamy przykłady „drogich” grywalizacji z bogatymi nagrodami, które nie działają. Znamy też takie, które działają BEZ nagród.
4. PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA – SOCJOLOGIA
Rankingi. Godzina 23.55. Kasia loguje się przed snem na platformę grywalizacyjną i wykonuje tylko jedno działanie – sprawdza, czy nadal jest pierwsza wśród graczy w swoim regionie. Upewnia się, że próby Piotra – ataku z drugiego miejsca były nieskuteczne. Wciąż brakuje mu 200 litrów paliwa, by ją przegonić. To zasługa tego zadania specjalnego (napisała artykuł z zastosowaniem technik storytellingowych), które zrobiła w zeszłym tygodniu. Kasia spokojnie kładzie się spać.
Kto się z kim porównuje? Kto dla kogo jest ważny? Z kim może grać, do kogo się odnieść? Na ile „podkręcić” rywalizację? Konkurujemy jako jednostki, czy jako działy / regiony? Czy ranking jest postrzegany jako fair? Te pytania są kluczowe w konstrukcji projektu, jeśli chcemy uruchomić elementy rywalizacyjne wśród graczy.
5. PSYCHOLOGIA RÓŻNIC INDYWIDUALNYCH
Jest pokusa zainstalowania „gotowej” platformy. Czy jednak spełni swoje cele? Firmy różnią się na poziomie kultury organizacyjnej (powyższy przykład Kasi mógł być dla Ciebie czymś nie do pomyślenia w Twojej organizacji lub odwrotnie – także postrzegasz swój zespół jako rywalizujący). Które mechanizmy zadziałają w Twojej organizacji? A które – dla konkretnej Kasi czy Piotra? Ludzie się różnią zarówno jako pracownicy, jak i jako gracze. Prawidłowe dobranie mechanizmów jest także ważne, analizując wiek i umiejętności techniczne uczestników projektu.
PODSUMOWANIE
Powyższych 5 obszarów to jak 5 Kół Olimpijskich – jeśli chcesz wdrożyć MISTRZOWSKĄ grywalizację, zadbaj o każde z nich. Poniżej film, który pokazuje tę koncepcję:
Krzysztof Filarski, Westhill Consulting