Jak małe i średnie firmy mają dbać o pracownika, aby przyciągnąć talenty oraz zatrzymać najlepszych specjalistów?

Jak małe i średnie firmy mają dbać o pracownika, aby przyciągnąć talenty oraz zatrzymać najlepszych specjalistów?

Rynek pracy w Polsce, pomimo panującej pandemii, jest rynkiem pracownika. Mierzymy się z największym od kilkunastu lat niedoborem kadr. Problem z ich znalezieniem ma ponad 80% firm.[1] Inflacja galopuje, a właściciele firm muszą podwyższać wynagrodzenia, bo brakuje… rąk do pracy. Natomiast zatrudnieni mają coraz większe wymagania. Jeśli pracodawca ich nie spełni, idą gdzie indziej. Tam, gdzie dostaną wyższe pensje lub… lepsze warunki pozapłacowe: aż 55% ankietowanych jest gotowych zmienić pracę, gdy w firmie są one niewystarczające. [2]

Świadczenia pozapłacowe to już praktycznie standard

Dotyczy to nie tylko dużych, międzynarodowych korporacji, ale również małych i średnich firm, w tym tych o charakterze rodzinnym[3]. Benefity pozapłacowe oferuje odpowiednio: 54% małych oraz 76% średnich przedsiębiorstw. Najczęściej pracownicy korzystają z dodatkowej opieki medycznej. Ceni ją 85% ankietowanych pracowników w ogóle.  I ci, którzy mogą z niej korzystać, i ci, którym pracodawca jej nie zapewnia (ponad 14%), najczęściej wskazują ją jako pożądaną.[4]

Ale dziś tradycyjnie pojęte dbanie o zdrowie pracownika już nie wystarcza

Zatrudnieni oczekują czegoś więcej. Czegoś, co świadczyłoby, że firma o nich dba w każdym aspekcie zdrowia: fizycznym, psychicznym i społecznym, że zależy jej na ich szczęściu i rozwoju.[5]

Wiele zmieniła pandemia. Na przykład aż 72,6% pracowników uważa, że ich pracodawca powinien wprowadzić benefity związane z kondycją psychiczną.[6] Ponadto pracodawca powinien liczyć się z odmiennymi potrzebami. Przecież inne mają osoby między 20. a 30. rokiem życia, bez zobowiązań rodzinnych, z dużym gronem znajomych, a inne – osoby 40-letnie, matki lub ojcowie. Razem ze zmianami w życiu, jak ślub, narodziny dziecka, awans zawodowy, idzie zmiana priorytetów i oczekiwań.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że na rynek pracy wchodzą nowe pokolenia, które bardziej niż poprzednie cenią sobie wypoczynek i work-life balance – to dla nich także element warunkujący zdrowie. Poza tym, aktywność ruchowa i sport stały się profilaktyką zdrowotną, podobnie jak rozwój pasji i zainteresowań oraz utrzymywanie relacji międzyludzkich. Przed pracodawcą zatem ogromne zadanie: zapewnić zatrudnionym – jako benefit – tak kompleksowe dbanie o ich zdrowie. Jak mają sobie z tym radzić małe i średnie firmy?

Czy w Twojej firmie pracownicy mają dostęp do takich świadczeń, jakich chcą i potrzebują?

Jeśli nie oferujesz benefitów wcale, warto o tym pomyśleć, a jeśli je zapewniasz, warto zweryfikować, czy odpowiadają na potrzeby pracowników. Czy to, co proponujesz, wspiera nie tylko ich zdrowie, ale szeroko rozumiany zdrowy styl życia. Czy wspomaga ich domowy budżet? Czy wreszcie mogą z tych propozycji dowolnie wybierać?

Będą zadowoleni, gdy otrzymają świadczenia, które nie są narzucone z góry, ale wręcz przeciwnie – dopasowane indywidulanie: do sytuacji rodzinnej, wykształcenia, zainteresowań, poziomu wynagrodzenia czy zajmowanego stanowiska. Obecnie takie dopasowanie to swego rodzaju karta przetargowa w ręku pracodawcy. Na szczęście są rozwiązania, które gwarantują i kompleksowe podejście do zdrowia pracowników i swobodę wyboru.

6 obszarów kompleksowego dbania o zdrowie pracownika

Gdyby wyobrazić sobie, że kompleksowe dbanie o zdrowie pracownika to koło, można by wyróżnić w nim 6 obszarów. Zatrzymajmy się przy każdym z nich.

  1. Opieka medyczna

Dostęp do specjalistów i konsultacji lekarskich, kompleksowa diagnostyka – do tego pracownicy już przywykli. Warto więc zapewnić więcej. Objąć taką opieką całą rodzinę pracownika, zaoferować prywatną opiekę szpitalną, pakiet stomatologiczny, czy udział w dodatkowych programach zdrowotnych, np.: przeglądach zdrowia.

  1. Profilaktyka i bezpieczeństwo pracy

Każdy pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom profilaktyczną opiekę lekarską (badania Medycyny Pracy). Można ten obowiązek zrealizować na wiele sposobów, jednak warto przyjrzeć się rozwiązaniom, które oszczędzą czas obydwu stronom. Podstawowe i rozszerzone badania Medycyny Pracy w jeden dzień[7], e-Skierowania na badania, raporty on-line dotyczące ważności orzeczeń – znacznie ułatwiają dbanie o zdrowie pracowników.

Do tego dochodzą akcje zwiększające świadomość zdrowotną pracowników i promujące zdrowie np. szkolenia z udzielania pierwszej pomocy, spotkania z fizjoterapeutą czy webinary o zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym lub ergonomii pracy, będą dodatkiem, który buduje employer branding. Podobnie – badania w miejscu pracy czy szczepienia.

  1. Zdrowe odżywianie

Nie chodzi o zdrowe przekąski w automatach w biurze czy też owocowe dni. Bardziej o to, aby zaoferować pracownikom różne formy wsparcia w zakresie dietetyki. Mogą to być  konsultacje z dietetykiem: bezpośrednie i online oraz programy dietetyczno-treningowe, dostępne na platformach internetowych, gdzie nie tylko można znaleźć ciekawe przepisy np. dla cukrzyków czy wegan, ale również narzędzia do monitorowania postępów w diecie, przypominania o posiłkach, liczenia kalorii, planowania zakupów, a także grupy wsparcia.

  1. Sport i aktywność fizyczna

Ruch to podstawa nowej piramidy żywieniowej. Podczas uprawiania sportu wydzielają się endorfiny, hormony szczęścia, więc skorzysta na tym nie tylko ciało, ale i psyche. Pakiety sportowe z bezpłatnym wstępem do obiektów sportowych istnieją na rynku od lat, ale dostęp do rekreacji – to nowość. Paintball? Kręgle? Sale zabaw dla dzieci? Dobrze, gdy w różnych formach aktywności, które oferujesz w ramach takiego pakietu, mogą uczestniczyć całe rodziny i osoby niezależnie od wieku: od kilkulatków – do 60+. Wtedy dbasz również o zdrowie społeczne pracowników.

  1. Pasje i rozrywka

Bez uwzględnienia tej sfery nie można mówić dziś o zdrowiu. Dlatego warto zadbać o to, aby pracownicy mogli ciekawie spędzać czas wolny. Oderwać się od zawodowych problemów i po godzinach poświęcić się temu, co ich zajmuje poza pracą. Istnieją platformy benefitowe, które w systemie kafeteryjnym oferują różne formy rozrywki: np. vouchery do księgarni internetowych, czytelni i sklepów z ebookami, abonamenty audio lub na platformy streamingowe albo platformy z grami.  Pracownicy mogą korzystać z voucherów zakupowych do kin, teatrów, sklepów, restauracji i miejsc, gdzie będą mogli pójść z najbliższymi.

  1. Zdrowie psychiczne

Już zadbanie o dobry, wartościowy wypoczynek wpływa pozytywnie na psychikę. Ale to nie wszystko, co można w tym zakresie proponować pracownikom. Coraz bardziej popularne stają się szkolenia, na których ludzie uczą się, jak zachować zdrowy balans między pracą a życiem prywatnym, poznają techniki zarządzania czasem, energią i zadaniami, czy techniki relaksacyjne. Warto zapewnić pracownikom również indywidulane konsultacje z psychologiem… lub dyżury psychologiczne: przez internet lub telefon. Zwłaszcza teraz, gdy wskutek izolacji i lęków spowodowanych pandemią coraz większą uwagę przywiązujemy do naszych emocji i stanów mentalnych.

Czy to się opłaca małym i średnim firmom?

Firmy już od kilku lat postrzegają dbanie o dobrostan pracowników jako ważną inwestycję w rozwój biznesu. Maksymalizują w ten sposób korzyści z podjęcia pracy właśnie u nich, wzmacniając jednocześnie swój wizerunek na rynku pracy. [8] Zyskują opinię pracodawcy, który dba o swoich ludzi. Ale nie tylko to. Zapewniając tak szerokie podejście do dbania o zdrowie, zmniejszają absencję w pracy, statystycznie nawet o połowę[9]. A to już przekłada się na wyniki finansowe. Ponad to, część kosztów opieki medycznej i świadczeń pozapłacowych można odliczyć od podatku.

Jest jeszcze jedna korzyść. Pracownicy czują się doceniani, a wtedy:

  • mają więcej energii do pracy (61% vs. 23% niedocenianych pracowników)
  • bardziej angażują się w powierzone zadania (93% vs. 86% niedocenianych pracowników)
  • czują, że ich praca jest ważna (70% vs. 44% niedocenianych pracowników)
  • czują się szczęśliwi w pracy (70% vs. 16% niedocenianych pracowników)
  • i są najlepszymi ambasadorami marki: aż 69% pracowników poleciłoby pracę w firmie, w której czują się doceniani.[10]

Zatem odpowiedź na powyższe pytanie jest jedna – opłaca się, jak najbardziej.

Partnerem, który zapewnia tak szerokie podejście do dbania o zdrowie pracowników i rozwiązania, z których małe i średnie przedsiębiorstwa mogą korzystać w zależności od potrzeb, jest Medicover Zdrowa Firma (zdrowafirma.medicover.pl).

 

[1] https://biznes.newseria.pl/news/na-polskim-rynku-panuje,p1601896866.

[2] Employer Brand Research 2020; Randstad

[3] https://www.ican.pl/b/trendy-na-rynku-benefitow/PD9D23WgL

[4] Raport „Benefity w oczach pracowników 2020”, Sedlak&Sedlak

[5] https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-benefity-ktore-warto-wprowadzic-do-systemu-motywacyjnego

[6] Raport Activy – Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych

[7] W Medicover 98% orzeczeń z zakresu podstawowej Medycyny Pracy i 87% z zakresu rozszerzonej Medycyny Pracy wydawane są w dniu badania.

[8] https://www.ican.pl/b/trendy-na-rynku-benefitow/PD9D23WgL

[9] Raport Medicover „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Z perspektywy 2021”

[10] Indeks Doceniania 2019

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER