Według raportu Deloitte1, aż 89 proc. przedstawicieli firm uważa rozwój przywództwa i wykształcenie nowego pokolenia liderów za ważny lub bardzo ważny trend. Wyniki te wskazują, że dziś jak nigdy przedtem, organizacje potrzebują zupełnie innych przywódców – bardziej zwinnych (agile) i sprawnie korzystających z nowoczesnych technologii (digital ready). To oznacza, że organizacje coraz częściej będą stawiać na dynamikę rozwoju, pracę zespołową, komunikację wewnętrzną oraz współpracę, by zmieniając swoje dotychczasowe sposoby działania, szybko dostosować ofertę do rynkowej konkurencji.
„Przywództwo nie jest tym, co lider narzuca pracownikom, lecz tym, co osiąga wspólnie z nimi” twierdzenie Kena Blancharda, współtwórcy założeń Przywództwa sytuacyjnego SLII® staje się w tej sytuacji bardzo aktualne. Odwołując się do tego modelu, skuteczny lider powinien posiadać trzy podstawowe umiejętności: diagnozowania (orientację w indywidulanych potrzebach pracowników), elastyczności (stosowanie stylu przywództwa adekwatnego do potrzeb pracownika) i współpracy (skuteczne porozumienie prowadzące do wspólnego osiągania celów). Uwzględniając także wnioski z tegorocznego badania Deloitte, do tego zestawu należy dodać jeszcze: zwinność ‘agile’ (gotowość do zmian i łatwość adaptacji), a także sprawne wykorzystywanie cyfrowych narzędzi pracy do zarządzania zespołami. Innymi słowy – digital ready.
5 kompetencji współczesnego przywódcy
- W przywoływanym modelu przywództwa sytuacyjnego, diagnozowanie to umiejętność rozpoznania cech, potrzeb i poziomu kompetencji członków zespołu, na każdym etapie ich rozwoju oraz w odniesieniu do poszczególnych, stawianych im zadań.
- Elastyczność odnosi się do stosowania instrukcji i zachowań wspierających, adekwatnie do aktualnego poziomu kompetencji (także jego wzrostu lub spadku), biorąc pod uwagę zaangażowanie pracowników oraz kontekst realizowanych przez nich zadań.
- Współpraca dla wyników to kompetencja menedżerska polegająca na stosowaniu odpowiednich technik do otwartej komunikacji i stałej diagnozy rozwoju pracowników. Służą one wspólnemu wyznaczaniu celów, ich realizacji oraz umiejętności rozwiązywania problemów, wynikających z różnic w ocenie etapu rozwoju pracowników w organizacji.
- Zwinność (agile) to umiejętność dostosowania się do dynamicznie zmieniającego się otoczenia biznesowego, a co za tym idzie nowych modeli biznesowych. Dziś od liderów oczekuje się zupełnie nowych kompetencji. W tym znaczeniu muszą oni wiedzieć jak budować i zarządzać zespołem w ramach rozbudowanych struktur. W nowym ujęciu przed liderami stoi także szereg wyzwań w postaci wzmocnienia zaangażowania i motywacji wśród pracowników, tak aby każdy zatrudniony poczuł się częścią drużyny. Istotne jest także stwarzanie odpowiednich warunków do nauki i rozwoju, jak również tworzenie kultury innowacyjności – czyli środowiska sprzyjającego powstawaniu nowych idei.
- Digital ready, czyli sprawne wykorzystanie cyfrowych narzędzi pracy umożliwia liderom elastyczne funkcjonowanie w świecie nowoczesnych technologii. Według raportu opracowanego przez Deloitte, aż 72 proc. respondentów pracuje lub zaczyna pracować nad programami, które kładą nacisk na cyfrowe narzędzia. Zadaniem ekspertów przywództwo pełni kluczową rolę przy przechodzeniu od organizacji podejmującej działania z zakresu cyfryzacji, do prawdziwie cyfrowego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że nowi liderzy powinni być strategicznym wsparciem dla zarządu, tworząc i realizując cyfrową wizję przyszłości danej organizacji.
Diagnozowanie
Wgląd w historyczne i bieżące dane |
|
Sygnalizacja stanu realizacji bieżących zadań pracownika |
|
Odpowiednio skonstruowany projekt oceny w systemie |
|
Continues Performance Management (CPM) |
|
Talent search |
|
Elastyczność
Elastyczne definiowanie celów dla pracowników |
|
Dobór właściwych metod rozwojowych |
|
Budowanie ścieżki kariery dla pracownika |
|
Recruting Marketing |
|
Współpraca dla wyników
Continues Performance Management (CPM) |
|
Portal komunikacyjny JAM |
|
Opcje zachęcające do komunikacji i budowania świadomości zespołowej |
|
Planowanie i zarządzanie celami zespołowymi |
|
Kaskada celów |
|
Ocena 360 stopni |
|
Dynamiczne rekomendowanie szkoleń |
|
Coaching i mentoring |
|
Zwinność (agile)
Aplikacje mobilne |
|
Strona główna aplikacji desktopowej |
|
Digital ready
Inteligentne serwisy i usługi |
|
Conversational HR |
|
Od liderów zawsze wymagano sprawnego i efektywnego zarządzania zespołem. Obecnie, w obliczu dynamicznie zmieniającego się otoczenia i tempa postępu technicznego, od przyszłych liderów oczekuje się nowego zestawu kompetencji. Ciągłym przekształceniom oraz ewolucji będzie ulegać także ich rola, zmierzając w kierunku orientacji na nowoczesne technologie i pracę zespołową. Niezmiennie, w takim samym stopniu zarządcy będą oczekiwać od liderów efektywności oraz dokładania wszelkich starań, aby organizacja aktywnie uczestniczyła w cyfrowej transformacji.
1Raport „Global Human Capital Trends 2016. The new organization: Different by design”.
Teresa Olszewska – Prezes Zarządu GAVDI Polska S.A., firmy dostarczającej usługi związane z rozwiązaniem SAP HR i SAP SuccessFactors. Ekspert w dziedzinie rozwiązań do zarządzania kapitałem ludzkim.