Domy dziecka bardzo dobrze radzą sobie ze swoimi zadaniami wychowawczymi. To nie tylko miejsca, które „karmią i dają schronienie”, ale które też mają realny wpływ na rozwój dzieci. Wychowawcy zachęcają wychowanków do realizacji swoich pasji, proponując im rozmaite zajęcia pozalekcyjne, które są zgodne z ich zainteresowaniami i predyspozycjami.
Przykładem jest poznański Dom Dziecka nr 2, którego wychowawcy podejmują szereg działań, aby wspierać podopiecznych w rozwijaniu swoich pasji oraz we wchodzeniu na rynek pracy. W ostatnim czasie placówka nawiązała współpracę z poznańską agencją zatrudnienia – Grupą Job – która w ramach projektu „Misja Praca”, zainicjowanego przez Polskie Forum HR, realizuje program wolontariatu kompetencyjnego właśnie w Domu Dziecka nr 2. Pracownicy firmy od kilku miesięcy prowadzą cykl warsztatów wspomagających proces adaptacji młodych ludzi na rynku pracy.
Dom Dziecka nr 2 dla wychowanków
W Domu Dziecka nr 2 dominuje indywidualne podejście do każdego podopiecznego. Wychowawcy, oprócz sprawowania podstawowej opieki, starają się także poznać każde dziecko i jego zainteresowania bądź pomóc w ich znalezieniu.
– W naszej placówce przebywają dzieci w różnym wieku. Staramy się w maksymalnym stopniu zapewnić im optymalne warunki do rozwoju osobistego. W zależności od zainteresowań, dzieciom są proponowane określone zajęcia dodatkowe, np. lekcje tańca, zajęcia teatralne, muzyczne, plastyczne. We współpracy z uczniami Zespołu Szkół Geodezyjnych w Poznaniu oraz studentami poznańskich uczelni organizujemy wychowankom także mecze siatkówki – wymienia Wojciech Walczak, Dyrektor Domu Dziecka nr 2 w Poznaniu.
Misją domu dziecka jest także przygotowanie swoich podopiecznych do wejścia w samodzielne, dorosłe życie. W tym celu placówka chętnie nawiązuje współpracę z przedstawicielami różnych zawodów, którzy pokazują dzieciom, na czym polega ich praca.
W ramach projektu „Misja Praca” przedstawiciele Grupy Job zorganizowali cykl spotkań dla wychowanków Domu Dziecka nr 2 w Poznaniu, które miały na celu pomóc młodym ludziom w odnalezieniu swojej ścieżki zawodowej. Pracownicy terenowych oddziałów Grupy Job oraz Centrali (z działu Kadr, Administracji, IT i HR) poprowadzili warsztaty, podczas których podzielili się swoja wiedzą i doświadczeniem. Warsztaty miały na celu stworzenie przestrzeni do rozmowy o pasjach, zainteresowaniach, predyspozycjach, sukcesach szkolnych i sportowych, a tym samym pomóc podopiecznym domu dziecka w odkrywaniu swoich mocnych stron. Takie podsumowanie własnych umiejętności to baza przy wyborze szkoły i przyszłej ścieżki kariery, zgodnej z indywidualnymi zdolnościami i zainteresowaniami. Od specjalistów młodzi ludzie dowiedzieli się także, jak rozwijać umiejętności przydatne w pracy zawodowej, takie jak komunikacja czy współpraca oraz w jaki sposób wzmocnić pewność siebie i poczucie własnej wartości, niezbędne w samodzielnym funkcjonowaniu.
Dodatkowo, dzięki inicjatywie Grupy Job, w Domu Dziecka nr 2 od kilku miesięcy odbywają się cykliczne spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, którymi są zainteresowani wychowankowie. Na prośbę podopiecznych, zainteresowanych kosmetologią i fryzjerstwem, zorganizowano warsztaty w salonie fryzjerskim oraz spotkanie z wizażystką, połączone z nauką makijażu i profesjonalną sesją zdjęciową do CV. Ponieważ jedna z wychowanek planowała aplikować do szkoły policyjnej, wolontariusze firmy zorganizowali spotkanie z policjantem z Komendy Wojewódzkiej w Poznaniu, który opowiedział o swojej pracy oraz przygotowaniach do egzaminów wstępnych.
W czerwcu podopieczni wzięli udział w warsztatach programowania i grafiki 3D, prowadzonych przez zaprzyjaźnionych programistów. Zainteresowani będą mogli kontynuować naukę w tym obszarze w przyszłym roku szkolnym.
– Cieszymy się, że udało nam się zorganizować spotkania z przedstawicielami różnych zawodów. Projekt wzbudził ogromny entuzjazm i zaangażowanie nie tylko wśród pracowników naszej firmy, ale też wśród naszych znajomych i zaprzyjaźnionych specjalistów, którzy włączyli się w jego realizację. Mnie, jako koordynatorowi projektu, największą satysfakcję dała właśnie możliwość zaangażowania w nasze działania szerokiego grona osób. Nie tylko sami dzielimy się swoja wiedzą i doświadczeniem, ale też zachęcamy do tego innych. Razem możemy zdziałać więcej! – mówi Martyna Majorowicz, koordynatorka projektu.
Korzyści dla wszystkich
Chociaż program „Misja Praca” skierowany jest do młodzieży, to nie tylko młodzi ludzie są beneficjentami akcji. Korzyści z zaangażowania w projekt odnoszą wszystkie strony: zarówno wychowankowie domu dziecka, jak i prowadzący spotkania wolontariusze oraz firma, której przedstawiciele pomagają podopiecznym placówek społecznych. Dla młodzieży jest to przede wszystkim szansa na rozwój zainteresowań i predyspozycji zawodowych.
– Dotychczasowe spotkania z przedstawicielami różnych zawodów cieszyły się zainteresowaniem i zaangażowaniem naszych wychowanków. Było to dla nich cenne doświadczenie, a ich radość z takich spotkań jest dla nas ważną wartością – podkreśla Wojciech Walczak. – Współpraca z Grupą Job pokazała nam, że takie inicjatywy są potrzebne i spotykają się z pozytywnym odzewem ze strony dzieci, dlatego będziemy chcieli w przyszłości kontynuować wspólne działania z firmą – dodaje.
Wolontariusze firmy także przyznają, że czerpią dużą satysfakcję z pomocy innym, sprawdzenia się w nowej roli, czy nawiązania nowych kontaktów. Z programu wolontariatu pracowniczego korzyści odnosi także firma, zyskując spełnionych zawodowo i zaangażowanych pracowników.
– Co przesądziło o tym, że postanowiłam zostać wolontariuszką? Chciałam zrobić coś wartościowego dla innych, dla dzieci. Ich los zawsze był dla mnie ważny, dlatego kiedy pojawiła się możliwość udziału w projekcie dającym im realne korzyści, nie wahałam się ani chwili – twierdzi Dorota Żyto-Harańczuk, jedna z wolontariuszek z Grupy Job, biorących udział w projekcie. Monika Chmielowicz, również wolontariuszka, dodaje natomiast – Wolontariuszem zostałam, aby nieść radość dzieciom. Okazało się, że bardzo wiele dało to również mi samej. Wolontariat to nieocenione źródło wiedzy o sobie samym.
Plan dalszej współpracy
Obserwując, jak pozytywny wpływ mają warsztaty zarówno na podopiecznych Domu Dziecka nr 2, jak również na pracowników Grupy Job, zdecydowano o dalszej współpracy firmy i placówki. Obecnie realizowane spotkania są początkiem długofalowej współpracy. W ramach kontynuacji projektu Grupa Job chce umożliwić wychowankom spotkania z przedstawicielami innych interesujących ich zawodów.
– Często w toku wielu zadań do wykonania i przez szybkie tempo pracy tracimy perspektywę i zapominamy o tym, co jest naprawdę ważne. Zależało nam na tym, aby dać naszym pracownikom możliwość zrobienia czegoś wartościowego, co przyniosłoby korzyść nie tylko dla innych, a także dla nich samych – tłumaczy Katarzyna Rydzewska, wiceprezes Grupy Job. – Nie mniej istotny jest również fakt, że mogliśmy wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności dla zrobienia czegoś ważnego i dobrego dla innych – dodaje.
Projekt „Misja Praca” pokazuje, jak łącząc strefę biznesową i społeczną można przyczynić się do rozwoju pasji, zainteresowań, a także zmiany czyjejś sytuacji życiowej. Kolejne spotkania z podopiecznymi Domu Dziecka nr 2 planowane są po wakacjach.