Redakcja HRnews.pl: Co dla Action Polska oznacza efektywny Employer Branding?
Piotr Machowski, Dyrektor HR w Action Polska: Employer Branding to bardzo złożony proces. Nie kończy się w momencie przyjęcia do firmy nowego pracownika. Dla nas rekrutacja to dopiero początek. Dlatego, aby mówić o efektywnym Employer Brandingu, musimy przyjąć, że stanowi on całość – od rekrutacji, przez on-boarding, nieustannie trwający proces tworzenia relacji z pracownikiem i budowania całej kultury organizacji. Myślę, że słowem klucz w tej efektywności jest przejrzystość, transparentność. Jasne reguły np. ścieżki awansu, możliwości rozwoju, nauki, ale też świadomość kultury organizacji, praw i obowiązków, stanowią klucz do efektywności działań employer brandingowych. I oczywiście feedback. Bez obustronnego dialogu żadna relacja nie ma racji bytu.
Redakcja HRnews.pl: Żyjemy w dość niepewnych czasach, zdominowanych przez zmiany – najpierw wybuch pandemii, potem wojna w Ukrainie. To wszystko stanowi nie lada wyzwanie dla działów HR. Co najbardziej odczuliście w kontekście działań HR i jak się zaadaptowaliście do tych zmian, działając w zupełnie nowej rzeczywistości?
Piotr Machowski: Z pewnością cała sytuacja wywołana wybuchem wojny dotknęła nas, zarówno jako firmę, jak i poszczególne osoby. Część naszego zespołu pochodzi z Ukrainy i czuliśmy, że naszym obowiązkiem jest wspierać i pomagać im w każdej możliwej formie. Wspólnie z mieszkańcami Bierunia – gdzie znajduje się jedno z naszych centrów dystrybucyjnych — wysłaliśmy transport z najpotrzebniejszymi produktami do naszego partnerskiego miasta Ostróg. Ponadto przekazaliśmy dla organizacji UNICEF milion euro na pomoc dzieciom dotkniętym konfliktem w Ukrainie i w krajach sąsiednich. Z naszymi pracownikami pochodzącymi z Ukrainy jesteśmy w stałym kontakcie, aby zapewnić im wsparcie i niezbędną pomoc. Zebraliśmy również środki od naszych pracowników, które przekazaliśmy Polskiej Akcji Humanitarnej.
Z drugiej strony fakt, że jesteśmy organizacją międzynarodową, a także doświadczenie zdobyte podczas pandemii pomogły nam stosunkowo sprawnie zapanować nad sytuacją. Nasz proces zakupowy jest scentralizowany, dzięki czemu utrzymujemy przewagę w relacjach z dostawcami, sięgając po duży wolumen. Dodatkowo stale rotujący asortyment daje nam elastyczność w kontekście realizacji zamówień do sklepów.
Redakcja HRnews.pl: Action ma w Polsce już 3000 pracowników, to aż o 1/3 więcej niż rok temu. Jakie są Wasze dalsze plany rozbudowy zespołu?
Piotr Machowski: Planujemy utrzymać wzrost zatrudnienia na poziomie 1000 osób w skali roku. Jest to dla nas bardzo ważne, jednak równie istotne jest to, żeby ci zatrudnieni pracownicy zostawali z nami na dłużej. Dlatego w naszych działaniach mocno stawiamy na rozwój kariery zawodowej obecnych pracowników. Jeszcze w tym roku spodziewamy się awansu ponad 200 pracowników – jest to wzrost o 30% w skali roku. W całej Europie awansowało ponad 2000 osób. Taka możliwość dynamicznego rozwoju przyciąga też do nas młodych ludzi, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy i szukają miejsca na rozpoczęcie swojej ścieżki kariery w przyjaznym środowisku marki. Bardzo nas to cieszy, że poprzez konkretne działania, stajemy się organizacją atrakcyjną dla młodszego pokolenia, które stawia pierwsze kroki na rynku pracy.
Redakcja HRnews.pl: Aby zespoły działały efektywnie, ich członkowie muszą wyznawać te same wartości. Jak zatem udaje się Wam to osiągnąć przy tak rozproszonym modelu biznesowym? Ponad 200 sklepów rozlokowanych na terenie całej Polski stanowi duże wyzwanie dla specjalistów HR.
Piotr Machowski: Nasz sukces jako firmy zależy wyłącznie od zaangażowania naszych ludzi. Są odpowiedzialni za sklepy i codziennie pomagają klientom. Niezależnie od naszego pochodzenia lub pozycji w firmie, wszyscy podzielamy wartości Action: koncentrację na kliencie, pracę zespołową, dbałość o koszty, prostotę, dyscyplinę i szacunek. Stanowią one podstawę naszego sukcesu, ponieważ budują naszą interakcję ze sobą, klientami i partnerami biznesowymi. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie wypracowane procesy i relacje na linii dział HR – pracownicy. W Action nad procesem rekrutacji czuwają HR Advisorzy. To znakomici specjaliści, jednak są to też przede wszystkim osoby, które wcześniej same pracowały jako pracownicy sklepów, obejmując takie stanowiska jak manager sklepu czy regionu. Dzięki temu wiedzą, z czym zmagają się na co dzień pracownicy sklepów, na co najlepiej zwracać uwagę, co ulepszyć, a co działa w bardzo dobry sposób. HR Advisorzy w Action pozostają z pracownikami sklepów w bardzo bliskiej relacji i wiedzą, jak ich praca wygląda na co dzień. Dzięki takiemu modelowi pracy możemy w jeszcze lepszy sposób zarządzać zespołami, ich pracą, a także widzieć nadchodzące szansy czy zagrożenia.
Redakcja HRnews.pl: Jakie perspektywy stawia Action przed swoimi pracownikami? Czy awans jest możliwy na każdym stanowisku? A może są osoby, którym w ciągu niemal 5 lat obecności marki w Polsce, udało się osiągnąć szczególne sukcesy?
Piotr Machowski: Umożliwianie naszym współpracownikom rozwoju wspólnie z marką to ważna część naszego sukcesu. Jesteśmy przekonani, że awanse wewnętrzne są motorem zaangażowania, długoletniej współpracy i dużym atutem Action już podczas samej rekrutacji. Są one również kluczem do zachowania naszego DNA marki przy tak szybkim rozwoju. Dynamiczny wzrost pozwala nam oferować wiele awansów, ale też możliwości mobilności wewnętrznej. Przykładem takiej ścieżki rozwoju jest jeden z naszych Dyrektorów Regionalnych, który współpracę z nami rozpoczynał jako pracownik pierwszego sklepu Action w Polsce. Takich historii nie brakuje w obecnym zespole, jak również wśród pracowników, którzy są z nami od samego początku obecności Action w kraju.
Redakcja HRnews.pl: Jakie największe wyzwania dla pracodawcy w branży dyskontów niespożywczych są w tej chwili zauważalne na rynku w Polsce? Jak Action radzi sobie z inflacją i obecną sytuacją gospodarczą?
Piotr Machowski: Przyszły rok szykuje nam zmiany w postaci podwyżek płacy minimalnej. W Action Polska dostosowujemy poziom wynagrodzeń do wymagań rynku. Doskonale wiemy, że to właśnie wynagrodzenie jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o tym, czy zdecydujemy się na pracę w danym miejscu. Dlatego stale dbamy o to, aby oferta wynagrodzeń była jak najbardziej atrakcyjna i przejrzysta dla naszych kandydatów.