„Content is king” – to powiedzenie jest znane każdej osobie zajmującej się marketingiem. Ale czym tak naprawdę jest content marketing? To strategia, która umożliwia pozyskanie klientów za pomocą atrakcyjnych i przydatnych treści oraz poprzez zapewnienie stałej, obustronnej komunikacji. Co ma jednak wspólnego marketing z HR-em? Bardzo dużo. Jednym z działów nowoczesnego HR-u jest Employer Branding, czyli budowanie marki pracodawcy w taki sposób by był postrzegany jako atrakcyjne środowisko pracy. Zamiast klientów znanych z marketingu mamy potencjalnych pracowników.
Przemyślana strategia podstawą działania
Twoim podstawowym celem przy wykorzystaniu contentu w EB jest wywołanie w odbiorcach reakcji: „WOW! Chcę tutaj pracować!”. Aby tego dokonać musisz najpierw wiedzieć, do kogo chcesz dotrzeć oraz co chcesz pokazać. Zastanów się więc, kim jest Twój kandydat, co lubi a czego nie, co go interesuje, a co irytuje. Porozmawiaj z Twoimi pracownikami – w końcu Twoje działania są ukierunkowane właśnie na takich ludzi jak oni! Ustal, jak chcesz być postrzegany i co chcesz przekazać swoim odbiorcom. Pamiętaj również, że Twój przekaz musi być spójny i autentyczny, a do tego powinien budzić pozytywne emocje. Content w EB to nie jednorazowe działanie – aby strategia odniosła sukces, musi być prowadzona regularnie przez długi czas. Na przykładzie opisanym poniżej przyjrzyjmy się jak wykorzystać siłę contentu w celu zbudowania wizerunku eksperckiego firmy.
Wizerunek eksperta
Pracownicy, którzy posiadają dużą wiedzę, są skarbem w każdej organizacji. Pozyskanie takich osób to jednak nie lada problem. Najczęściej nie są oni skłonni do zmiany pracodawcy. W takiej sytuacji trzeba się zastanowić – czym możemy ich przekonać do pracy w naszej organizacji? Odpowiedź jest całkiem prosta – cenią oni sobie pracę wśród ekspertów. Liczą się dla nich nowe wyzwania, ciekawe projekty oraz ciągła możliwość rozwoju. Jak w tym przypadku wykorzystać siłę contentu? Spraw by Twoja firma była postrzegana jako właśnie takie miejsce. Poprzez teksty wysokiej jakości pokaż, że Twoja organizacja zna się na tym co robi oraz że pracują w niej specjaliści z ogromnym doświadczeniem. Dziel się wiedzą swoich pracowników, przekazuj know-how poprzez prelekcje, webinary, artykuły. Dzięki takiej formie promocji Twoja firma na dłużej pozostanie w świadomości potencjalnych kandydatów. Będą oni śledzić Waszą działalność, ponieważ jest to dla nich sposób na poszerzenie swojej wiedzy. Kiedy ci potencjalni kandydaci zaczną myśleć o zmianie pracy, na pewno od razu pomyślą o Twojej firmie. Dodatkowo szanse na pozytywny odzew z ich strony w przypadku bezpośredniego kontaktu z nimi (direct search) znacząco rośnie.
Jakie kanały wykorzystać?
Najprostszym rozwiązaniem na wykorzystanie siły contentu w EB jest założenie bloga firmowego. Najlepiej, jeśli to Twoi pracownicy będą autorami tekstów. Pokaże to, że w organizacji pracują profesjonaliści z dużą wiedzą. Na swoim blogu możesz też publikować relacje z wydarzeń organizowanych w firmie, czy ze wspólnych wyjść. Napisane artykuły możesz publikować również jako eksperckie wpisy gościnne na portalach lub w gazetach wyspecjalizowanych w danej branży. Wykorzystaj też siłę Facebooka i innych mediów społecznościowych – publikuj odnośniki do Waszych artykułów, krótkie posty, dodawaj zdjęcia z waszych eventów. Facebook jest świetnym narzędziem umożliwiającym obustronną komunikację – zadawaj pytania i odpowiadaj na komentarze. Możesz również tworzyć infografiki. Wideo to kolejna możliwa forma contentu. Chcesz pokazać, jak wygląda Twoje biuro? Albo jaka atmosfera u was panuje? Wideo będzie dobrą opcją.
Do tej pory wszystkie opisane metody dotyczyły działalności online. Content można jednak wykorzystać w podobny sposób w świecie offline. Sprecyzuj swoją grupę docelową, przygotuj ciekawe treści i weź udział w wydarzeniach związanych z Twoją branżą. Niech Twoi pracownicy wygłoszą ciekawą prelekcję – czy to na temat ekspercki, czy też na temat działalności Waszej firmy. Możesz też zorganizować w biurze nieformalne spotkania zrzeszające osoby z waszej dziedziny – dzięki temu będziesz mieć okazję, żeby zaprezentować jak wygląda firma „od środka”.
Content w EB metodą na dotarcie do kandydatów pasywnych
Wprowadzenie contentu do działań EB wymaga dużo czasu i wysiłku – czy to się jednak opłaca? Oczywiście! Główną korzyścią jest dotarcie do kandydatów, którzy nie myśleli o zmianie pracy. Poprzez kreowanie wartościowych treści oraz dzięki angażowaniu czytelników, stworzysz z nimi dobrą i długotrwałą relację. Rośnie również rozpoznawalność Twojej firmy na rynku. Sama rozpoznawalność to jednak nie wszystko – dzięki contentowi wzrasta pozycja Twojej firmy na rynku jako lidera branży. Kiedy kandydat zacznie myśleć o zmianie pracy – w pierwszej kolejności zwróci się do Twojej organizacji. Wykorzystanie możliwości contentu w EB jest więc doskonałą metodą na zainteresowanie sobą kandydatów pasywnych.