#TrendyHR_2017 – najnowszy raport dla HR i o HR

Studio Wiedzy ma przyjemność zaprosić do lektury raportu #TrendyHR_2017, który stanowi swego rodzaju kompendium wiedzy na temat najważniejszych i najgorętszych zagadnień związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Punktem wyjścia do powstania raportu były wyniki badania #TrendyHR_2017, w którym wzięło udział prawie 700 pracowników działów HR z polskich firm, którzy codziennie muszą stawiać czoła wyzwaniom i na nowo odnajdywać się na wciąż zmieniającym się rynku pracy. Taki dobór próby daje gwarancję, że udało nam się dotknąć sedna problemów i pokazać prawdziwe nastroje, obawy i nadzieje praktyków HR-u. Pytania zadawane respondentom podzieliliśmy na pięć bloków tematycznych:  #Rekrutacja, #Rozwój i Motywacja, #Employer Branding, #Technologie i Innowacje oraz #HR i Biznes. Uzupełnieniem wniosków z naszego badania są komentarze i artykuły ekspertów, którzy  wskazują najciekawsze trendy i kierunki rozwoju, podsuwają gotowe narzędzia i odpowiedzi, a także inspirują do poszukiwania własnych rozwiązań.

Niemal wszystkie organizacje, których przedstawiciele wzięli udział w badaniu #HRTrendy_2017, zamierzają w bieżącym roku zwiększać zatrudnienie. Można jednak się spodziewać, że dla wielu z nich nie będzie to łatwe, rutynowe zadanie, gdyż pozyskiwanie pracowników otwiera listę największych wyzwań, z którymi zdaniem badanych będą musiały się zmierzyć działy HR w najbliższym roku. Na szczęście z pomocą przychodzą nasi eksperci, którzy podpowiadają, jak dotrzeć do szczególnie opornych na tradycyjne ogłoszenia grup kandydatów oraz jak wykorzystać social media i nowe technologie do rekrutacji, nie naruszając przy tym przepisów prawnych o ochronie danych osobowych kandydatów.

Jak wynika z badania #HRTrendy_2017, Employer Branding jest już powszechnie znanym pojęciem, jednak działom HR wciąż brakuje wiedzy i pomysłów, jak w pełni wykorzystać dostępne narzędzia do kreowania wizerunku firmy jako pracodawcy. Źródłem inspiracji mogą być znów teksty naszych specjalistów, którzy przekonują, że EVP to nie tylko puste hasło, wyjaśniają, jak radzić sobie z hejtem w sieci i udowadniają, że odpowiednio zaplanowane działania EB mogą zdziałać cuda nawet w tak trudnej wizerunkowo branży, jaką jest windykacja długów.

Badanie #HRTrendy_2017  potwierdza, że najpopularniejszą metodą poszerzania wiedzy pracowników pozostają tradycyjne szkolenia zewnętrzne lub wewnętrzne, z których według deklaracji respondentów korzysta prawie 90% organizacji.  Przy wyborze firmy szkoleniowej największą rolę niezmiennie odgrywa doświadczenie biznesowe kadry trenerskiej, dużo mniejszą uwagę zwraca się natomiast na markę firmy szkoleniowej, sposób prezentacji oferty,  a nawet na atrakcyjne ceny.

HR-owcom, którzy zastanawiają się, jak szkolić i motywować pracowników, polecamy kolejne teksty naszych ekspertów – można z nich się dowiedzieć, że nie ma jednego uniwersalnego benefitu, ale są proste sposoby, by każdy pracownik dostał dokładnie to, co sprawi mu najwięcej radości. Nasi specjaliści podpowiadają też, co zrobić, by pracownikom chciało się chcieć i przekonują, że menedżer własnym przykładem może zachęcić podwładnych do rozwoju.

Jak wynika z badania #HRTrendy_2017, mimo rozwoju nowoczesnych technologii i szerokiej oferty narzędzi skierowanej do HR, wciąż najpopularniejszym narzędziem HRMS pozostają narzędzia własne w formacie Excel. Tylko 30% firm korzysta z modułów oprogramowania klasy ERP, jeszcze mniej ma do dyspozycji kompleksowy system wspierający wiele procesów miękkiego HR. Co powstrzymuje firmy przed wdrożeniem zaawansowanych rozwiązań informatycznych? Jak pokazuje poniższy wykres, ni e chodzi tylko o koszty, ale też o trudności w dopasowaniu narzędzi do indywidualnych potrzeb oraz brak przekonania ze strony osób decyzyjnych o słuszności takiego kroku.

Kolejny raz z pomocą przychodzą nasi eksperci, którzy są prawdziwymi ambasadorami technologicznej rewolucji w działach HR, dlatego z dumą prezentują przykłady rozwiązań rodem z filmów science fiction, omawiają zagrożenia i rozwiewają wątpliwości związane z zastosowaniem nowoczesnych technologii w codziennej pracy.

HR coraz odważniej aspiruje do tego, by być partnerem dla biznesu, a nie tylko administratorem danych osobowych, jednak wciąż w wielu organizacjach przedstawiciele działów HR nie potrafią dostrzec, że ich wpływ na działalność organizacji może być znacznie większy niż tylko zatrudnianie, szkolenie i motywowanie pracowników. Prawie co trzeci uczestnik badania #HRTrendy_2017 uważa, że rolą jego działu jest profesjonalna realizacja procesów ZZL, a 15% badanych  wciąż ocenia rolę działu HR jako stricte administracyjną.  Tylko co czwarty badany twierdzi, że w jego organizacji dział HR jest partnerem biznesowym, a 6% mierzy jeszcze wyżej i widzi swój dział w gronie członków zarządu współodpowiedzialnych za całość zarządzania firmą. Wprawdzie obecnie swoje przygotowanie do wspierania biznesu jako „dość dobre” lub „doskonałe” ocenia tylko 38% działów HR, można jednak spodziewać się, że w kolejnych edycjach badania #HRTrendy odsetek takich wskazań będzie się zwiększał. Inspiracji do tego, jak radzić sobie z rosnącymi wyzwaniami wobec działów HR i jak stać się partnerem dla biznesu, warto poszukać w kolejnej porcji komentarzy naszych ekspertów.

Pełną treść raportu można znaleźć na #TrendyHR_2017Zapraszamy do lektury!

<b>Zespół Studio Wiedzy</b>

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER