Pracownicy chcą pracować krócej, elastyczniej i hybrydowo. Z kolei pracodawcy coraz częściej wzywają do powrotu do biur, ośmiogodzinnego dnia pracy przez co najmniej 5 dni w tygodniu. Na rządowym stole leżą również projekty ustaw przywracające handlowe niedziele i ograniczające napływ migrantów. Pogodzenie postulatów zatrudnionych z możliwościami i oczekiwaniami pracodawców staje się coraz trudniejsze. Jak przedsiębiorcy mogą się przygotować na te wyzwania?
- Dla 91% pracowników ważny jest elastyczny i krótszy czas pracy, jednocześnie sukcesywnie spada liczba ofert z pracą zdalną lub hybrydową.
- 43% zatrudnionych chciałoby pracować 4 dni w tygodniu po 8 godzin, a tylko 14% pozostałoby przy 5-dniowym modelu, jednak w wymiarze 6 godzin dziennie. Jednocześnie tylko co dziesiąty pracodawca rozważa wprowadzenie „skróconego tygodnia”.
- Aż 78% pracujących Polek i Polaków uważa, że wprowadzenie 4-dniowego tygodnia pracy miałoby pozytywny wpływ na ich życie prywatne.
Obserwujemy zmierzch modelu żyję po to, by pracować. Czas wolny – w postaci skróconego dnia / tygodnia pracy, dodatkowych dni płatnego urlopu czy elastyczne podejście do godzin pracy – to obecnie jeden z najbardziej pożądanych benefitów pozapłacowych. Przy czym nowa postawa pracowników nie wynika jedynie z różnicy pokoleniowej. Podejście zetek czy milenialsów dbających o równowagę między pracą a życiem prywatnym rezonuje na ich kolegów i koleżanki z pokoleń X czy Baby Boom” – podkreśla Katarzyna Turska, Dyrektor HR, Pluxee Polska.
Jak pogodzić to z oczekiwaniami i realiami pracodawców, którzy coraz częściej wycofują się z home office i chcą za wszelką cenę powrotu pracowników do biur? Pozapłacowe formy wsparcia w połączeniu z przyjazną i budującą atmosferą w miejscu pracy (odpowiednio 97% i 94% wskazań jako najważniejsze lub ważne dla pracowników czynniki w badaniu Pluxee) mogą stać się dodatkowym argumentem za powrotem do biura. Jednak kluczem jest angażowanie, a nie narzucanie:
– Zamiast forsować powrót do biur, warto skupić się na tworzeniu warunków pracy, które do tego zachęcą. Pracodawcy powinni dbać o kulturę organizacyjną, atmosferę, rozwój pracowników oraz relacje zespołowe. Tworzenie więzi to ważny aspekt miejsca pracy: 51% respondentów badania Pluxee wśród czynników wpływających na to, że chcą pozostać w swojej firmie, wskazało lubianych współpracowników. To 1 pp. wyżej niż wynagrodzenie. Wbrew pozorom elastyczność nie musi kolidować z obecnością w biurze. Zaledwie w 7% odpowiedzi w naszej ankiecie całkowita praca zdalna pojawiła się jako preferowane rozwiązanie w zakresie sposobu pracy. Więcej osób wymieniło dodatkowe dni płatnego urlopu (11%) czy pełnopłatne L4 (12%). Pracodawcy mają zatem wiele opcji udostępniania elastyczności: „widełki” godzinowe na rozpoczęcie pracy, większa dowolność w zarządzaniu czasem pracy, krótszy dzień pracy w piątek czy workation” – tłumaczy Katarzyna Turska, Dyrektor HR, Pluxee Polska.
Aby oferta pozapłacowa zachęcała do częstszej pracy z biura, benefity muszą być odpowiednio przemyślane i dostosowane do potrzeb pracowników. Natomiast z raportu Pluxee wynika, że 54% zatrudnionych czuje brak wpływu na ofertę benefitów. Co więcej 53% mówi, że ich pracodawca nie informuje ich, co wchodzi w skład wynagrodzenia. Warto przyjrzeć się aspektowi komunikacyjnemu świadczeń, ponieważ większość pracowników (zwłaszcza zetek) oczekuje transparentności, natomiast aż 51% badanych deklaruje gotowość do szukania nowej pracy, gdy pracodawca zabierze ważne dla nich świadczenie. W obliczu wyzwań związanych z retencją talentów i obsadzaniem stanowisk brak komunikacji może słono kosztować.
– Wiele osób wciąż aktywnie szuka pracy, a z uwagi na zmiany demograficzne pula talentów się kurczy. W ostatnich miesiącach 36% firm odczuło trudności z rekrutacją pracowników. Kiedyś skoczkami nazywano pracowników, którzy pracowali w jednej organizacji 2–3 lata. Dziś taki staż pracy w jednej firmie (zwłaszcza dla młodych pokoleń) to norma. Ta zmiana doskonale obrazuje to, jak bardzo współcześni pracodawcy muszą dbać o swoją konkurencyjność i transparentność, aby zatrzymać pracownika na dłużej. Atrakcyjny koszyk świadczeń może stać się kartą przetargową w wyścigu o talenty. Aż 51% badanych Pluxee uważa, że benefity to doskonały sposób na docenienie i dodatkowe zmotywowanie, tyle samo deklaruje, że benefity są w stanie zrekompensować brak wzrostu wynagrodzenia. Zatem chodzi o stworzenie pracownikowi takich warunków w firmie, żeby poczuł się zaopiekowany, wprowadzanie rozwiązań wzmacniających zadowolenie i retencje pracownika , na przykład poprzez ofertę benefitów szytą na miarę – podsumowuje Arkadiusz Rochala, Dyrektor Zarządzający w Pluxee Polska.
Raport “Benefit Trendbook 2025” można pobrać ze strony: Benefit Trendbook 2025 | Raport Pluxee
O badaniu
** Badanie „Zwyczaje i zachowania pracowników w Polsce w 2024 roku”, zostało przeprowadzone przez agencję badawczą PBS Sp. z o.o. na zlecenie Pluxee Polska. Było to badanie ilościowe przeprowadzone metodą wywiadów internetowych (CAWI) na reprezentatywnej próbie badawczej n=1201 pracowników (bez samozatrudnionych). Termin realizacji 16.04.2024–10.05.2024.
O Pluxee Polska
Pluxee to fintech działający w obszarze HR, marketingu i sprzedaży, który dba o przyjemności codzienności i kreuje nieograniczone możliwości. Z naszej innowacyjnej oferty korzysta ponad 50 tysięcy zadowolonych klientów oraz 2 miliony uśmiechniętych użytkowników, którzy realizują swoje codzienne przyjemności u ponad 50 tysięcy partnerów Pluxee.