Dobre relacje w pracy to wybory liderów

Dobre relacje w pracy to wybory liderów

Dzień Przyjaciela to dobra okazja, by przypomnieć sobie jak ważne są relacje w pracy. W pracy spędzamy dużą część życia, warto więc, by ten czas mijał w atmosferze autentycznej życzliwości i wzajemnego szacunku. Nie musi to być wielka przyjaźń „na dobre i na złe”. Wystarczy zwykła szczerość, uważność i ludzka sympatia. Tylko i aż tyle.

W relacjach, także tych zawodowych, najcenniejsze są szczerość i wzajemny szacunek. To one robią różnicę. Jeśli dołożymy do tego poczucie, że dążymy do wspólnego celu, zespół zaczyna funkcjonować jak dobrze naoliwiona maszyna – podkreśla Magda Pietkiewicz, ekspertka HR i twórczyni platformy Enpulse wspierającej firmy w budowaniu zaangażowania.

Osoby, które mają dobre relacje ze współpracownikami, zwykle lepiej oceniają swoje środowisko zawodowe, rzadziej myślą się o odejściu, łatwiej radzą sobie ze stresem. Potwierdzają to badania naukowców z University of Californiasamotność w biurze obniża motywację i potęguje zniechęcenie. To ważna wskazówka dla pracodawców – dodaje.

Lider, który łączy, a nie dzieli

Budowanie wartościowego środowiska pracy to dziś jedno z najważniejszych wyzwań liderów. Oczekuje się już nie tylko efektywności, ale także uważności społecznej – tworzenia przestrzeni do swobodnej rozmowy, autentycznego kontaktu i integracji. To liderzy powinni być inicjatorami i moderatorami takich sytuacji – podejmować konkretne działania, które realnie wspierają budowanie relacji.

W konsekwencji najlepsze są te inicjatywy, które sprzyjają swobodnym rozmowom. Nie chodzi tu tylko o wyjazdy integracyjne, ale także o przygotowywanie wspólnych śniadań czy tworzenie specjalnych stref relaksu, zachęcających do pogawędki przy kawie. Regularne, nieformalne spotkania, podczas których można porozmawiać o hobby, książkach czy rodzinie, pomagają budować więzi i zaufanie. Przykładem organizacji, która robi to dobrze jest ING Bank Śląski. Firma organizuje regularnie wewnętrzne szkolenia i warsztaty prowadzone przez pracowników, co sprzyja wymianie doświadczeń i tworzeniu kultury ciągłego uczenia się.

Dodatkowo, kolejnym działaniem, które może wprowadzić manager są programy wspierające pracowników w nawiązywaniu kontaktów. Mowa chociażby o mentoringu czy przypisaniu „opiekuna zespołu”, co pomaga nowym osobom szybciej odnaleźć się w zespole i poczuć się pewniej. Dużą rolę odgrywają też szkolenia z komunikacji i empatii, które uczą lepszego rozumienia potrzeb innych, dawania konstruktywnej informacji zwrotnej i radzenia sobie z konfliktami. Jedną z polskich firm, która zdecydowała się na takie działania jest Polska Grupa Energetyczna (PGE), która organizuje warsztaty i sesje coachingowe rozwijające umiejętności interpersonalne i wzmacniają więzi w zespole.

Liderzy powinni promować docenianie i wyrażanie uznania na bieżąco

Budowanie kultury wdzięczności to podstawa dobrych relacji – „dziękuję” potrafi zdziałać więcej niż się wydaje. Ważne jest nie tylko uznanie wyrażane przez przełożonego, ale i to, którym okazują sobie nawzajem pracownicy. Dobrym przykładem działań promujących docenianie w pracy jest inicjatywa Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Instytucja regularnie organizuje warsztaty na temat udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej, gdzie pracownicy uczą się regularnie wyrażać wzajemne uznanie.

Budowanie dobrych relacji opiera się również na transparentności. Ten element jest kluczowy dla zaufania i poczucia sprawiedliwości wśród pracowników. Jeśli go nie ma, łatwiej dyskryminację, a to już poważny problem – zaufanie słabnie, rośnie dystans, a współpraca staje się coraz trudniejsza. W rezultacie pracownik, który czuje się gorszy, szybko przestaje się czuć członkiem zespołu – zaznacza Magda Pietkiewicz.

– Niestety, dane potwierdzają, że transparentność w wielu organizacjach to nadal puste hasło. Z naszego badania „Zaangażowanie 2024” wynika, że tylko co drugi pracownik w Polsce jest zdania, że awanse w jego firmie są przyznawane na podstawie jasnych i uczciwych zasad.5 Do tego ponad jedna trzecia narzeka na nierówny podział obowiązków ze strony przełożonych. Takie sytuacje rodzą frustrację i szybko mogą zrujnować relacje w zespole – podkreśla.

Atmosfera w pracy do decyzja strategiczna

W świecie rosnącej presji, niedoboru talentów i coraz większej liczby zwolnień lekarskich z powodów psychicznych, relacje międzyludzkie w pracy zyskują na znaczeniu. Nie wystarczy atrakcyjne wynagrodzenie. Przyjazna atmosfera to większe zaangażowanie, satysfakcja i odporność na stres – a jej brak prowadzi do osamotnienia i zniechęcenia. To jasny sygnał dla pracodawców, że dbanie o jakość relacji w zespole jest równie ważne, jak inwestowanie w narzędzia czy procesy.

Dla młodszych pokoleń, zwłaszcza Generacji Z, liczy się coś więcej: kultura pracy, możliwość rozwoju, poczucie sensu i relacje z ludźmi, którzy traktują się z szacunkiem – mówi ekspertka.

– Zaufanie, docenianie, dobra komunikacja to nie magia. To konkretne decyzje i działania liderów – w rzeczywistości to one właśnie robią różnicę. Albo tworzymy środowisko, do którego ludzie chcą wracać. Albo takie, z którego będą odchodzić – podsumowuje Magda Pietkiewicz.

______________________________

Magda Pietkiewicz jest ekspertem od HR i twórczynią platformy Enpulse, która służy do badania zaangażowania pracowników. Od ponad 20 lat zbiera doświadczenie i umiejętności w biznesie tworząc innowacyjne projekty we współpracy z największymi międzynarodowymi i lokalnymi markami. Współwłaścicielka firmy Zmotywowani.pl, firmy z ponad 10-letnim doświadczeniem w konsultingu HR, której częścią jest Enpulse – platforma badająca zaangażowanie pracowników. Magda posiada tytuł MBA w zakresie zarządzania biznesem uzyskany na Oxford Brookes University.

Enpulse to nowoczesne narzędzie dla firm, które chcą zrozumieć i wzmacniać zaangażowanie pracowników. Platforma łączy badania opinii z inteligentną analizą danych, aby wskazać, co realnie wpływa na motywację i efektywność zespołów. Na podstawie wyników Enpulse dostarcza organizacjom jasne rekomendacje i gotowe rozwiązania – wspierające liderów w podejmowaniu trafnych decyzji i budowaniu zdrowej kultury pracy.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER