Zadane w tytule pytanie z pewnością może się wydawać dość tendencyjne. Odpowiedź wydaje się być przecież oczywista – jest to po prostu dbanie o odpowiedni wizerunek pracodawcy. Wiele w tej sprawie zostało już powiedziane, jednak ciągle możemy przyjrzeć się temu zagadnieniu z wielu perspektyw. Również i ja postanowiłem dorzucić swoje trzy grosze w tej dyskusji.
Perspektywy patrzenia w Employer Brandingu
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia – obszar Employer Brandingu nie stanowi wyjątku. Osobiście spotykam się z wieloma opiniami rekruterów oraz przedstawicieli działów HR odnośnie tego, czym właściwie jest EB. Jest to o tyle ważne, gdyż to właśnie te osoby poprzez swoje doświadczenie i wiedzę są potencjalnie najbardziej kompetentne, aby wypowiadać się nie tylko w temacie tego, czym jest Employer Branding, ale również jakie są dobre praktyki w tym zakresie i jak powinno się do tego tematu podejść.
Czy jednak aby na pewno daje to pełne spojrzenie na temat? W podstawowym zakresie tak jednak gdy chcemy spojrzeć na EB z szerszej perspektywy, trzeba zerknąć na ten temat z nieco innej strony. Nie da się bowiem ukryć, że żyjemy w czasach, gdy coraz więcej dziedzin przenika się ze sobą. Tak też jest z obszarem HR, gdzie spore możliwości wykorzystania, zwłaszcza w obszarze pozyskiwania kandydatów, daje marketing internetowy oraz analityka.
Kolejną cechą obecnych czasów jest dostęp do gigantycznej ilości danych, z których można wyciągnąć mnóstwo informacji użytecznych w procesie planowania działań EB swojej firmy. Ponownie jednak docieramy do kwestii perspektywy. Dane możemy bowiem postrzegać w różny sposób. Inaczej spojrzy na nie specjalista ds. HR poszukujący konkretnych informacji w kontekście swoich działań, a inaczej osoba zajmująca się tematyką marketingową.
Analityka wsparciem Employer Brandingu
Zapewne nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale dane otaczają nas obecnie na każdym kroku. Nie trzeba szukać nawet szczególnie daleko – wystarczy spojrzeć na firmową stronę internetową. Niezwykle użyteczne narzędzie, jakim jest Google Analytics, może być dla nas skarbnicą wiedzy na temat tego, jak wygląda kontakt potencjalnego kandydata z naszą marką pracodawcy. Wobec tego warto dokładnie przyjrzeć się informacją pozyskanym przez tę aplikację pod kątem ich praktycznego wykorzystania i przekucia w konkretne działania.
Intuicja bywa niezwykle cenna w pracy, jednak dobrze uzupełnić proces podjęcia decyzji o twarde dane. Warto podkreślić, że nie wykluczają one użycia tej pierwszej. Intuicja może nam podpowiadać obszary, którymi warto się zainteresować oraz kreatywne zastosowania dla posiadanych informacji. Przede wszystkim jednak dane pozwalają nam lepiej poznać swoją firmę zarówno, gdy mówimy o tym, co dzieje się wewnątrz niej, jak i na zewnątrz. Stanowią one punkt wyjścia, pozwalając określić stan aktualny, od którego startujemy ze swoim działaniem i dostarczają nam wskazówek na temat tego, w jakim kierunku warto podążać.
Rola człowieka w Employer Branding
Nie możemy zapominać, że w naszych działaniach zawsze najważniejszy jest człowiek. Każdy z pewnością chciałby, aby firma opierała się na współpracy i konkretnych wartościach. Właśnie w tym tkwi rola HR-u – to on w całym procesie jest tą ludzką stroną. Dział ten dba o to, aby deklarowane wartości nie pozostawały jedynie pustymi hasłami. HR-owcy powinni uważnie wsłuchać się w potrzeby pracowników i reagować na wszelkie problemy. Dzięki temu możliwe jest dbanie o rozwój zdrowych fundamentów organizacji, którymi są właśnie zadowoleni pracownicy.
Myśląc jednak o ludzkiej stronie EB, nie możemy również pominąć faktu istotniej roli, którą odgrywa personal branding pracowników firmy. Nie możemy bowiem postrzegać dbania o wizerunek atrakcyjnego pracodawcy tylko z perspektywy tego, jak komunikujemy się jako marka. Ludzie darzą większym zaufaniem swoich znajomych lub przyjaciół. Wielką siłę zawsze stanowią również autorytety. Wobec tego budując w głowie opinię na temat konkretnej firmy, kandydaci często w większym stopniu opierać się będą właśnie na tym, co usłyszą od konkretnych osób, a nie na informacjach komunikowanych bezpośrednio przez firmę.
Wiedząc o tych zależnościach, jasno już widzimy, dlaczego działania Employer Brandingowe trzeba zacząć od przyjrzenia się sytuacji we wnętrzu organizacji i zidentyfikowania czego przede wszystkim może brakować naszym pracownikom. Już Richard Branson zwracał uwagę na fakt, że w pierwszej kolejności zawsze należy zadbać o swoich pracowników, a następnie oni zadbają o klientów. Podobnie jest w Employer Brandingu – gdy zadbamy o potrzeby naszych pracowników, to w naturalny sposób zatroszczymy się też o naszą markę pracodawcy widoczną na zewnątrz organizacji.
Employer Branding jako marketing internetowy
Myśląc o Employer Brandingu, musimy uwzględnić w nim kwestię dotarcia do kandydata. Skoro wiemy już, kto nim jest i co my mamy mu do zaoferowania, trzeba jeszcze zastanowić się jak do niego dotrzeć. Google, Facebook, Instagram, YouTube czy też branżowe portale to wszystko drogi dotarcia do osób będących dla firmy potencjalnymi kandydatami. To, co może stanowić trudność to poprawne zidentyfikowanie, gdzie skupić swoją aktywność, by faktycznie docierać do osób, na których nam zależy. Drugą kwestią mogącą sprawić problem jest wykorzystanie optymalnego medium. Każde ma bowiem swoją własną specyfikę – czy to portale społecznościowe, wyszukiwarka czy branżowe serwisy. W zależności od obranej strategii każdy z nich może też odgrywać zupełnie inną rolę.
Czym zatem jest Employer Branding?
Opierając się na powyższych rozważaniach, mógłbym powiedzieć, że Employer Branding jest umiejętnością spojrzenia na kwestię pozyskiwania kandydata ze znacznie szerszej perspektywy. Nie tylko przez pryzmat samego procesu rekrutacji, ale całego cyklu jego życia zawodowego, który stanowi swoistą podróż od momentu znalezienia pracy, poprzez rozwój w niej, aż do chwili poszukiwania nowych wyzwań zawodowych. Warto więc nie myśleć tylko o tym, co jest tu i teraz – trzeba spojrzeć również na to, co już za nami oraz to, co dopiero ma nadejść. Prawdziwą sztuką w EB jest bowiem umiejętność dostrzegania zależności i nieoczywistych okazji. Jednocześnie należy pamiętać, że Employer Branding to człowiek i dbałość o jego potrzeby na wielu płaszczyznach jest niezwykle ważna. Zadowolony pracownik jest sam w sobie dowodem na to, że praca w naszej organizacji pozwala na samorealizację. Aby to wszystko osiągnąć, trzeba umiejętnie wykorzystać możliwości, które daje nam synergia marketingu internetowego i HR-u, dla których idealnym spoiwem jest analityka.