Przy szukaniu nowej pracy niemal 33 proc. respondentów kieruje się etycznymi działaniami firmy, a ponad 29 proc. twierdzi, że to atmosfera w pracy, poziom generowanego stresu, relacje ze współpracownikami i work-life balance są dla nich najważniejsze. Coraz rzadziej skupiamy się tylko na wysokości wynagrodzenia (spadek o 2,6 p.p. w porównaniu do deklaracji z II kwartału 2018 roku), bo istotniejsze stają się inne aspekty – wynika z badania Confidence Index przeprowadzonego w II kwartale 2019 r. przez Michael Page.
Rynek pracy dynamicznie się zmienia i jest coraz bardziej przychylny pracownikom. To pracodawcy walczą o kandydatów i starają się ich przyciągnąć atrakcyjnymi ofertami zatrudnienia. Wynika to z utrzymującej się niskiej stopy bezrobocia oraz dużego zapotrzebowania na specjalistów. Przez to kandydaci mają większe oczekiwania względem miejsca pracy i ciężej ich do niego przyciągnąć.
Jak zachęcić?
Na dzisiejszym rynku coraz trudniej zrekrutować pracownika. Pracodawcy prześcigają się więc w oferowanych udogodnieniach i słusznie, że to robią. Okazuje się, że właśnie te czynniki mają decydujące znaczenie w procesie wyboru miejsca pracy. Zachowanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym jest ważnym elementem satysfakcjonującej i przyjemnej pracy. Niemal 15 proc. Polaków twierdzi, że szuka nowej pracy, aby zadbać o swój work-life balance, a dla 92 proc. jest to czynnik decydujący o przyjęciu nowego stanowiska. Kandydaci poszukują firm, gdzie będą mieli poczucie spełnienia zarówno zawodowego, jak i prywatnego. Ważne są dla nich elastyczne godziny pracy (73 proc.) i możliwość pozabiurowej pracy zdalnej (63 proc.). 79 proc. respondentów badania Confidence Index przewiduje, że w ciągu najbliższego roku ich work-life balance będzie na takim samym lub lepszym poziomie niż obecnie.
– Firmy, które chcą pozyskać i zatrzymać na dłużej najlepsze talenty, muszą wykazać się zrozumieniem potrzeb swoich pracowników i zapewnić im komfortowe warunki zatrudnienia, bo te elementy stają się coraz ważniejsze dla kandydatów – mówi Piotr Dziedzic, dyrektor w Michael Page i członek zarządu Polskiego Forum HR.
Chcę pracować dla dobrej firmy
Także działania z obszaru CSR są ważne dla kandydata, który szuka nowego miejsca zatrudnienia. Jest to kluczowy aspekt dla niemal 79 proc. osób decydujących o podjęciu nowej pracy, a blisko 33 proc. zmienia pracę, ponieważ poszukuje jeszcze bardziej etycznej struktury. Firmy, które są odpowiedzialne społecznie, są lepiej postrzegane przez kandydatów i oczekuje się od nich etycznych zachowań.
– Warto być społecznie odpowiedzialną firmą, bo pozwala to nie tylko pomagać innym i zmieniać świat na lepsze, ale też kształtuje wizerunek przedsiębiorstwa w oczach zarówno jego klientów i pracowników. Aktywności z obszaru odpowiedzialności społecznej wpływają na budowanie zaufania, lojalności i zwiększają zaangażowanie, a także integrują zespoły pracowników – dodaje Piotr Dziedzic.