- Hybrydowy model pracy biurowej
Sytuacja związana z pandemią pokazała, że Polacy nauczyli się pracować w trybie zdalnym. Jeszcze na początku lockdownu home office rodził wiele obaw o produktywność pracowników czy zachowanie balansu między życiem zawodowym a prywatnym. Okazało się, że praca z domu może być wręcz efektywniejsza, a dzięki nowoczesnym rozwiązaniom cyfrowym zarządzanie organizacją i zespołem może przebiegać płynnie. Dziś nie brakuje więc zwolenników pracy z domu i nie zawsze jest to decyzja powodowana obawą o zdrowie czy bezpieczeństwo, ale wygodą. Choć nie zastąpi pracy w biurze, trend związany z jej popularnością z pewnością będzie się utrzymywał i wpłynie na kształtujący się nowy model pracy. Model, w którym musi znaleźć się miejsce na bezpośredni kontakt z człowiekiem, tak ważny szczególnie w firmach opartych na relacjach. Pracodawcy muszą więc wziąć pod uwagę wszystkie te czynniki i określić, w jakim zakresie mogą i chcą wprowadzić pracę zdalną w swojej organizacji, a następnie sięgnąć po oparte na nowych technologiach rozwiązania, które umożliwią maksymalne wykorzystanie jej potencjału. – komentuje Piotr Adamczyk, CIO Work Service.
- Nowe technologie i cyberbezpieczeństwo
Wraz z początkiem pandemii i rozpoczęciem pracy zdalnej na szeroką skalę, na rynku pojawiło się wiele nowych narzędzi cyfrowych, które znacząco wpłynęły na usprawnienie szeregu procesów związanych z codziennym funkcjonowaniem zarówno mniejszych, jak i dużych przedsiębiorstw. W błyskawicznym tempie opanowaliśmy zasady ich użytkowania i zaadaptowaliśmy do naszych potrzeb. O ile wyraźny zwrot ku innowacyjnym rozwiązaniom jest zmianą bardzo pożądaną i z pewnością przełoży się na optymalizację pracy w wielu organizacjach, o tyle wiąże się z licznymi cyberzagrożeniami. Teraz, gdy firmy jeszcze przez długi czas będą łączyły pracę biurową ze zdalnym wykonywaniem obowiązków, jest to niezwykle ważne. Pracodawcy powinni dołożyć wszelkich starań, aby zadbać o najwyższe standardy bezpieczeństwa w tym zakresie i skutecznie chronić wizerunek organizacji, jej pracowników czy powierzanych im newralgicznych danych. A w dalszej perspektywie, stworzyć podstawy do bezpiecznego korzystania z rozwiązań cyfrowych nie tylko w sytuacjach awaryjnych, ale na co dzień. – mówi dr Piotr Potejko, Doradca Zarządu Deloite.
- Idea sharing economy w przestrzeniach biurowych
Nasze obserwacje pokazują, że mimo licznych zalet pracy zdalnej, gro pracowników, jak i pracodawców wciąż potrzebuje dodatkowej przestrzeni do pracy. Niestety trudna sytuacja na rynku powoduje, że utrzymanie dotychczasowych biur jest dużym wyzwaniem dla wielu właścicieli firm. Rozwiązaniem może okazać się wdrożenie w tym obszarze idei sharing economy, czyli tzw. ekonomii współdzielenia i przestawienie się na korzystanie z różnego rodzaju przestrzeni coworkingowych, które pozwolą organizacji zminimalizować koszty, zapewnią znacznie większą elastyczność pracownikom w zakresie sposobu wykonywania obowiązków, a kadrze zarządzającej dadzą możliwość podtrzymywania bezpośredniego kontaktu z zespołem. – mówi Rafał Wilk, COO Solutions Rent.
- Nowa struktura benefitów i odbudowywanie relacji z zespołem
Wprowadzenie modelu pracy, w którym częściowo będziemy wykonywać obowiązki w domu, częściowo w biurze, będzie wymagać od pracodawców świeżego podejścia do tematu motywowania i doceniania zespołu. To właśnie socjalne aspekty pracy, takie jak atmosfera i kultura firmy, możliwość rozwoju czy też relacje z przełożonym i współpracownikami w największym stopniu wpływają na kreatywność i zaangażowanie pracowników. Decydując się na częściowo zdalny tryb pracy, a tym samym ograniczenie spotkań bezpośrednich, pracodawcy powinni więc szczególnie zadbać o relacje z zespołem i możliwe jak najczęstszy kontakt. Należy również na nowo zweryfikować potrzeby pracowników, aby zapewnić im dodatkowe wsparcie w tych obszarach, które będą miały dla nich największe znaczenie. Obecnie obserwujemy znaczący zwrot ku zaspokajaniu potrzeb z najniższych pięter piramidy Maslowa. Okazuje się, że najbardziej pożądane są np. dodatkowe środki na zakupy spożywcze, ubezpieczenie zdrowotne, konsultacje fizjoterapeuty czy extra budżet na wyposażenie domowego biura. Tego rodzaju form wsparcia jest wiele. Ważne jednak, aby były one dobrane w oparciu o zrozumienie indywidualnych potrzeb. To klucz do zgranego i zaangażowanego zespołu. – komentuje Iwona Grochowska, CEO Nais.
- Digitalizacja i automatyzacja usług dla biur
Kryzys związany z pandemią zmobilizował wiele firm do rozwoju i poszerzania oferty o usługi odpowiadające na zupełnie nowe potrzeby rynku. W ten sposób zrodziło się mnóstwo innowacyjnych, ukierunkowanych na digitalizację i automatyzację procesów rozwiązań w różnych sektorach gospodarki, które pomagają na nowo zreorganizować funkcjonowanie biur, stawiając zdrowie pracowników na pierwszym miejscu. Przykładem może być chociażby stworzona przez nas w czasie pandemii Wirtualna Stołówka – platforma do zarządzania procesem zamawiania i dostarczania posiłków do firm, która już teraz pomaga zagwarantować bezpieczne przerwy na lunch w wielu organizacjach. Podobnie dzieje się w innych obszarach życia biurowego, które ze względu na zmiany związane z wybuchem koronawirusa potrzebowały nowej formuły. Formuły, która z powodzeniem sprawdzi się nie tylko w czasie zagrożenia, ale na stałe odmieni kulturę pracy, dostosowując się do współczesnego rytmu życia i aktualnych oczekiwań pracowników. Myśląc więc o powrocie do biura, pracodawcy powinni przede wszystkim zaakceptować fakt, że wracamy do zupełnie innej rzeczywistości, wsłuchać się w potrzeby swoich zespołów i odważnie sięgać po nowoczesne technologie. – mówi Natalia Myszkowska, CEO Cateringoo.
***
Komentarze wyżej cytowanych ekspertów powstały w oparciu o wypowiedzi, których udzielili podczas webinarium „Z apetytem do pracy. Jak wrócić do nowej rzeczywistości” , którego organizatorem była spółka Cateringoo.