Upłynął kolejny rok, podczas którego tradycyjny kontakt zastępowaliśmy głównie spotkaniami online i formatami hybrydowymi. Oczywiście znalazło to również przełożenie na pracę działów HR oraz podejście zarówno kandydatów, jak i pracowników.
Czym rok 2021 różnił się od pierwszego roku pandemii? W jaki sposób wykorzystywaliśmy narzędzia? Co sami kandydaci sądzą o zdalnych procesach rekrutacyjnych? Czy jesteśmy zmęczeni spotkaniami online? Jaki model pracy cieszy się największym uznaniem? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w raporcie State of Online Events przygotowanym przez ClickMeeting – polską platformę do webinarów i spotkań online.
Pobierz raport State of Online Events
Ewolucja zastąpiła rewolucję
W 2020 roku mieliśmy do czynienia z masowym przejściem komunikacji do rzeczywistości wirtualnej. Musiały to zrobić również firmy, które wcześniej podchodziły do niej z rezerwą i nie opracowały odpowiednich procedur. W związku z tym zainteresowanie spotkaniami online było naprawdę olbrzymie. Na platformie ClickMeeting odbyły się 2 316 074 wydarzenia, w których udział wzięło 30 779 244 uczestników.
2021 rok był nieco inny. Wprawdzie problemy związane z pandemią nadal były aktualne, jednak zdecydowanie mniejsze restrykcje sanitarne i większa świadomość dotycząca zarówno narzędzi, jak i metodyki pracy sprawiły, że dużo większą popularnością cieszyły się chociażby formaty hybrydowe. Nadal w porównaniu z okresem poprzedzającym pandemię mówimy jednak o wzrośnie przekraczającym 300%!
Łącznie w 2021 roku na platformie ClickMeeting odbyło się 1 953 406 wydarzeń, które zgromadziły 26 603 480 uczestników. Daje to blisko 40 tysięcy wydarzeń tygodniowo, a więc o 320% więcej niż w 2019 roku!
Zmęczeni spotkaniami online? Sprawdziliśmy to
Oczywiście wraz ze wzrostem wykorzystania zdalnych kanałów komunikacji stykamy się nie tylko z pozytywnym feedbackiem, ale również pewnymi zastrzeżeniami. W przestrzeni publicznej często komentowany jest przy tym syndrom zmęczenia wydarzeniami online. Wynika to w znacznej mierze z problemów organizacyjnych i braku umiejętności zachowania balansu pomiędzy komunikacją synchroniczną i asynchroniczną, co najczęściej przejawia się w organizowaniu zbyt dużej liczby spotkań.
Nasze dane wskazują jednak na to, że średni czas trwania wydarzenia – zarówno webinarów, jak i spotkań online – uległ wydłużeniu! Spotkanie online trwało średnio aż 66 minut a webinar 98 minut. Dla porównania: w 2020 roku było to odpowiednio 55 i 82 minuty.
Jeszcze ważniejsza statystyka dotyczy średniego czasu zaangażowania uczestnika. Jak długo trwała przeciętna sesja użytkownika w 2021 roku?
Również ona uległa znacznemu wydłużeniu. Średnio podczas spotkania spędzaliśmy 50 minut, a na webinar przeznaczaliśmy 55 minut. W 2020 roku było to natomiast 35 i 40 minut.
Czy wobec tego można mówić o przemęczeniu wydarzeniami online? W pewnej mierze tak, jednak problemem nie są wcale kwestie techniczne. Zdecydowanie częściej rozczarowanie uczestników wynika z problemów organizacyjnych.
Najlepsze pory na organizację wydarzenia
Organizacja wydarzeń online wymaga nie tylko przygotowania merytorycznego. Kluczowe znaczenie odgrywa także dobór odpowiedniego dnia i czasu. Oczywiście to wyjątkowo ważne zarówno w celu zapewnienia optymalnej pracy wewnątrz zespołu, jak i prowadzenia procesów rekrutacyjnych czy działań promocyjnych.
Kiedy najczęściej organizowano wydarzenia w 2021 roku na platformie ClickMeeting?
Najpopularniejszym dniem pozostaje wtorek. Tuż za nim plasują się środa i czwartek. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszyły się natomiast inne dni biznesowego tygodnia. Weekend wolimy poświęcić na odpoczynek.
Problemu nie powinno także stanowić wybranie odpowiedniej godziny spotkania. Jak widać, najbardziej sprzyjająca jest druga połowa biznesowego dnia. Sporą popularnością cieszą się jednak również godziny poranne. Po pracy stawiamy jednak na odpoczynek, więc warto uwzględnić to w swojej strategii i harmonogramach.
Rekrutacja zdalna w 2021 roku. Co sądzą o niej kandydaci?
Zarówno w 2020, jak i w 2021 roku większość procesów rekrutacyjnych odbywała się w formie zdalnej. Ma to oczywiście niekwestionowane zalety. Przede wszystkim gwarantuje zdecydowanie większa elastyczność zarówno z perspektywy kandydata, jak i rekrutera. Poza tym coraz więcej firm decyduje się na pozyskiwanie talentów z różnych lokalizacji i przestawia się na pracę zdalną. Jak rekrutacja zdalna prezentuje się z perspektywy kandydatów?
W naszym badaniu „Co sądzisz o rekrutacji zdalnej” wzięło udział 552 osób. 58.51% z nich w ciągu ostatniego roku uczestniczyło w procesie rekrutacyjnym. Jak przebiegał?
Jak widać, zdecydowana większość procesów rekrutacyjnych korzystała ze zdalnego modelu komunikacji. Nic w tym dziwnego – pozwoliło to nie tylko efektywnie działać w trakcie pandemii, ale znacznie usprawniło przebieg rekrutacji. Przy tym rekrutacje zdalne były wykorzystywane już wcześniej, choć w zdecydowanie mniejszym stopniu.
Z jakich narzędzi korzystano w trakcie procesu? Kluczowe znaczenie zyskuje odpowiednie oprogramowanie. Dzięki niemu rekrutacja może przebiegać w optymalny sposób, a komunikacja i dzielenie się dodatkowymi materiałami są niezwykle proste. Jednocześnie rekruterzy wykorzystują równolegle także inne metody komunikacji.
Z perspektywy kandydata rekrutacje zdalne mają kilka istotnych zalet. Należy do nich przede wszystkim oszczędność czasu – tę opcje wskazało 57,14% respondentów – oraz możliwość udziału w rekrutacji z dowolnego miejsca – 23,70%. Poza tym 6,17% uczestników zdalnych procesów rekrutacyjnych zwraca uwagę na mniejszy stres niż podczas spotkań na żywo, a 3,90% docenia mniej formalną atmosferę. Co ciekawe, dla 7,14% respondentów istotną zaletą jest możliwość korzystania z przygotowanych wcześniej notatek.
Praca zdalna oczami pracowników
W tym badaniu wzięło udział 638 respondentów. Ponad połowa z nich pracuje obecnie w pełni zdalnie, a 26,65% korzysta z tego modelu częściowo. Jedynie 16.77% uczestników nie pracuje zdalnie, a 5,80% osób stwierdziło, że ich to nie dotyczy.
Jednocześnie dla ponad 63% respondentów praca zdalna jest absolutną nowością: nie mieli okazji korzystać z niej przed wybuchem pandemii. 28% uczestników badania pracowało wcześniej z domu częściowo, a niemal 8% wykonywało w ten sposób swoje obowiązki również wcześniej.
Najciekawsza statystyka dotyczy oceny pracy zdalnej. Czy uczestnicy badania chcieliby korzystać z niej również po zakończeniu pandemii? Zdecydowana większość twierdzi, że tak! Jednocześnie część osób preferuje model hybrydowy, w którym praca zdalna łączy się z okazjonalnymi wizytami w siedzibie firmy.
Co ważne: efektywna praca i nauka zdalna nie wymagają inwestycji w sprzęt. Blisko 93% respondentów oceniło, że posiada w domu niezbędne narzędzia. Nieco większym problemem jest zapewnienie optymalnych warunków, w tym przestrzeni i ciszy. 63% uczestników twierdzi, że nimi dysponuje, 31% uważa, że potrzeby w tym zakresie zaspokojone są częściowo, a dla 5,59% to poważny problem.
Poznaj więcej statystyk i najważniejsze trendy
Zainteresowały Cię powyższe dane? Pobierz bezpłatny raport State of Online Events i uzyskaj dostęp do jeszcze bardziej rozbudowanych statystyk oraz wyników naszych badań. Dzięki temu przekonasz się, jak zmienił się rynek spotkań online i webinarów w 2021 roku oraz poznasz najistotniejsze trendy, które będą zmieniały jego oblicze w najbliższym czasie!