Ponad 100 mln zł dla uchodźców z Ukrainy

Ponad 100 mln zł dla uchodźców z Ukrainy

Mija rok od wybuchu wojny w Ukrainie. Od lutego 2022, według danych Straży Granicznej, granicę polsko-ukraińską przekroczyło ok. 10 mln uchodźców. Potrzeby osób przebywających w Polsce cały czas są bardzo duże. Organizacje non-profit stanęły na wysokości zadania, zbierając środki i ofiarując wsparcie. Efektywną odpowiedzią na przeszkody logistyczne i wyzwania związane z dystrybucją środków okazała się nowoczesna forma pomagania, w postaci Karty Pomoc wprowadzonej przez Sodexo specjalnie z myślą o trzecim sektorze. W ciągu ostatniego roku ponad 100 mln zł – za pośrednictwem karty i kuponów Sodexo – zostało przekazanych uchodźcom przez organizacje humanitarne. Otrzymane środki większość uchodźców niemal od razu wykorzystuje na najpilniejsze potrzeby, co dowodzi ich bardzo trudnej sytuacji. 

Żywność, środki higieniczne, odzież to produkty codziennej potrzeby, które pozostają poza zasięgiem wielu przyjeżdżających do Polski uchodźców, uciekających z terenów objętych wojną.

Gdy wybuchła wojna, wszyscy byliśmy świadkami wielkiego zaangażowania nas Polaków w udzielanie pomocy. Ogrom wartościowej pracy wykonują organizacje non-profit, które cały czas docierają do potrzebujących. Jako Sodexo współpracujemy z wieloma organizacjami NGO i mamy świadomość wyzwań, jakie pojawiają się na drodze do efektywnego, bezpiecznego i szybkiego pomagania na szeroką skalę. Dlatego wykorzystując naszą wiedzę i doświadczenie w efektywnej redystrybucji środków, chcieliśmy jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby organizacji non profit. Znając rynek oraz doświadczenia trzeciego sektora i wiedząc, jak ważną rolę odgrywa on w świadczeniu pomocy humanitarnej, postanowiliśmy jak najszybciej zareagować – w ciągu miesiąca wprowadziliśmy rozwiązanie dedykowane tylko dla NGO – mówi Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Karta Pomoc Sodexo – wprowadzona na rynek blisko rok temu – stanowi właśnie odpowiedź na wyzwania organizacji humanitarnych, które na początku wojny borykały się m.in. z kwestiami logistycznymi w obliczu wielkiej skali potrzeb. Jest też swego rodzaju łącznikiem między środowiskiem NGO a uchodźcami. Dzięki przekazanej przez organizację non-profit przedpłaconej karcie, która umożliwia płatności w każdym punkcie akceptującym karty Mastercard, osoby
z Ukrainy mogą same zaopatrzyć się w to, czego aktualnie potrzebują.

Co jest najbardziej potrzebne?

Z danych Sodexo wynika, że większość osób obdarowanych Kartą Pomoc od razu wykorzystuje przekazane im środki finansowe, często też woli mieć otrzymane pieniądze przy sobie, w portfelu, co pokazuje, w jak trudnej i niepewnej sytuacji się znajdują. Jeszcze inni traktują środki jako rezerwę, na najtrudniejsze momenty, gdy skończą się własne fundusze. Obserwując sposób wydatkowania środków, można zauważyć, że płatność kartą odbywa się przede wszystkim w hipermarketach i supermarketach (43,8%), w sklepach odzieżowych (16,2%) oraz sklepach spożywczo-przemysłowych (9,2%). Znacznie rzadziej (1-3%) karty są realizowane podczas zakupów w sklepach AGD, perfumeriach, na stacjach paliw, w aptekach, sklepach sportowych czy restauracjach.

Nowoczesne pomaganie

– Szczególnie na początku eskalacji wojny obserwowaliśmy niesamowitą mobilizację i ogromne wsparcie ze strony Polaków. Po rekordowym zrywie następuje wyczerpanie fizyczne, psychiczne, percepcyjne, co jest czymś naturalnym. Nie oznacza to jednak, że temat przestał istnieć. Potrzeby nadal są, a co więcej – wraz z przedłużającą się wojną – narastają, tylko po prostu mniej się o tym słyszy – mówi Rafał Grzelewski, Communications and Fundraising Manager PAH.

PAH to przykład organizacji, która oferuje różne formy pomocy, w tym program wsparcia finansowego z Kartą Pomoc Sodexo – skorzystało z niej już 29 tys. osób w programie. Jak mówi Rafał Grzelewski, jest to nowoczesna, godnościowa pomoc, ponieważ osoba objęta wsparciem sama wybiera cel pomocy, jakiej potrzebuje. – Udzielając pomocy humanitarnej, robimy analizę potrzeb i ustalamy różne wskaźniki, ale zwykle to człowiek wie najlepiej, czego aktualnie potrzebuje – a są to potrzeby absolutnie podstawowe, dotyczące codziennego przetrwania, wydatki, które w dobie inflacji stanowią jeszcze większą trudność. Wiele z tych osób nie ma stałych źródeł utrzymania, więc otrzymane wsparcie ma dla nich kluczowe znaczenie – podkreśla Rafał Grzelewski.

Blisko 100 000 osób objętych pomocą

Oprócz PAH karty i kupony Sodexo wydaje uchodźcom kilkanaście innych organizacji non-profit, m.in. Caritas, Fundacja PZU, Polski Czerwony Krzyż, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce, Międzynarodowa Organizacja ds. Migracji oraz wiele innych. Jednak największą popularnością cieszy się nowoczesna i dedykowana na tę okazję forma pomagania, jaką jest Karta Pomoc.

Karta Pomoc odciąża organizacje non-profit i ułatwia im realizację codziennych zadań. Stowarzyszenia czy fundacje wydające karty przedpłacone nie muszą martwić się o przestrzeń, w której będą gromadzone dary rzeczowe. Wystarczy przekazać kartę osobie potrzebującej, a ona sama dokona zakupów, które są jej niezbędne. Karty można wielokrotnie zasilać, bez potrzeby aranżowania spotkań. To bezpieczny i szybki sposób dystrybucji funduszy wsparcia. Obdarowani zyskują dostęp do najpotrzebniejszych produktów, a także doświadczają – tak istotnego dzisiaj – poczucia sprawczości, niezależności, samodzielności i godności – mówi Arkadiusz Rochala.

Łącznie – za pośrednictwem Kart Pomoc i kuponów Sodexo – przekazano do uchodźców ponad 100 mln złotych środków od organizacji humanitarnych i osób prywatnych, co jest świadectwem dużego zaangażowania i pomocy.

Działania związane z pomaganiem oraz przeciwdziałaniem problemom żywnościowym od lat wpisane są w misję i kulturę organizacyjną Sodexo, o czym świadczą m.in. globalna inicjatywa Stop Hunger oraz współpraca z PAH w ramach programu Pajacyk i Karty Podarunkowej z Pajacykiem. To ważne, aby niesienie pomocy odbywało się w sposób jak najbardziej efektywny.

O Sodexo
Grupa Sodexo to światowy lider w zakresie rozwiązań podnoszących jakość życia. Od ponad 50 lat jest strategicznym partnerem dla firm i instytucji, które kładą nacisk na efektywność, lojalność, zaangażowanie i zadowolenie pracowników oraz partnerów biznesowych. Zatrudniając 412 000 pracowników w 55 krajach jest 19. największym pracodawcą na świecie. Grupa Sodexo świadczy usługi dla nieruchomości (Sodexo On-site Services) oraz usługi motywacyjne (Sodexo Benefits and Rewards Services), obsługując każdego dnia ponad 100 milionów konsumentów.

O Sodexo w Polsce
Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce, od ponad 20 lat, odpowiada za transformację świadczeń pozapłacowych – wspiera firmy w motywowaniu, budowaniu zaangażowania i zadowolenia pracowników (Employee Experience) oraz wyznacza kierunek rozwoju narzędzi angażowania i lojalizowania kontrahentów, klientów i sił sprzedaży (Incentive & Recognition). Wyznaczając nowe trendy na rynku, spółka jako pierwsza wdrożyła m.in. przedpłaconą kartę zbliżeniową, płatności mobilne kartami przedpłaconymi, a także w pełni wirtualną kartę bez plastikowej formy. Na szeroki wachlarz oferowanych rozwiązań, będących odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby odbiorców, składają się od kart przedpłaconych wydawanych z polskim bankiem, nowoczesnych i bezpiecznych wirtualnych kart, przez szeroki katalog nagród, e-nagród i tradycyjnych kuponów aż po kompleksową obsługę złożonych rozwiązań motywacyjnych.
Rzetelność i najwyższą jakość świadczonych usług docenili zarówno użytkownicy jak i eksperci branżowi. W Polsce z oferty spółki skorzystało 50 tysięcy zadowolonych Klientów i ponad 3,5 miliona użytkowników. Kartami przedpłaconymi wydanymi przez Sodexo wykonywanych jest nawet pół miliona transakcji tygodniowo! Marka Sodexo otrzymała m.in. tytuł Business Superbrands oraz nagrodę Złota Jakość Roku, a Aon, światowy ekspert ds. zarządzania kapitałem ludzkim, przyznał Sodexo certyfikat najlepszego pracodawcy – Aon Best Employer™ na poziomie globalnym i lokalnym. Za ekspertyzą firmy przemawia nie tylko liczba zrealizowanych projektów, globalne doświadczenie, stosowane technologie, ale przede wszystkim dostęp do wiedzy na temat rzeczywistych potrzeb i motywatorów różnych grup odbiorców – pracowników, w tym sił sprzedaży, partnerów biznesowych, kontrahentów.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER