Książka autorstwa Joanny Greli pt. „Awans i co dalej? 99 dni na odnalezienie się w nowej roli”, to praktyczny i przemyślany przewodnik dla osób, które objęły właśnie stanowisko kierownicze – niezależnie od tego, czy awansowały wewnętrznie, czy dołączyły do organizacji z zewnątrz. Pozycja ta wyróżnia się na rynku literatury liderskiej nie tylko swoją strukturą, ale przede wszystkim użytecznością. To książka, która nie opowiada o przywództwie – ona prowadzi przez nie krok po kroku.
Podstawą tej pozycji jest praktyczny program 99 dni – każdy dzień zawiera krótką porcję treści merytorycznej, pytania do autorefleksji, ćwiczenia i czasem konkretne zadanie do wykonania. To nie tylko teoria – to codzienne działania, które można od razu wdrażać w pracy. Książka bazuje na modelu czterech perspektyw lidera, który zakłada, że nowy manager powinien rozwijać się w czterech równoległych kierunkach:
- JA – praca nad sobą, swoimi wartościami, tożsamością, stylem zarządzania,
- TY – relacje indywidualne z członkami zespołu, zaufanie, dialog, feedback,
- MY – praca z zespołem jako całością, budowanie tożsamości grupowej, współpracy, kultury,
- ONI – relacje z przełożonymi, interesariuszami, świadomość oczekiwań organizacji.
Co znajdzie tu HR-owiec?
Dla specjalistów i managerów HR, pozycja stanowić może swoisty „narzędziownik pracy” z liderami, a także inspirację i gotowe rozwiązanie:
1. Ścieżka wdrożeniowa nowego lidera: 99-dniowy plan może być włączony do programów onboardingowych dla osób awansowanych, szczególnie wewnętrznie.
2. Zestaw narzędzi coachingowych i rozwojowych: książka zawiera konkretne ćwiczenia, matryce, mapy relacji, siatki celów, pytania coachingowe. Można je wykorzystać w pracy indywidualnej z menedżerem lub podczas warsztatów.
3. Wkład praktyków: w książce znajdziemy wypowiedzi doświadczonych liderów i liderek, którzy dzielą się swoimi historiami i wskazówkami – to autentyczne doświadczenia, które świetnie rezonują z realiami polskiego rynku pracy.
Czego może nauczyć ta książka?
- Jak zbudować zaufanie zespołu, szczególnie jeśli wcześniej było się jego członkiem,
- W jaki sposób wyznaczać cele, komunikować oczekiwania, rozmawiać o odpowiedzialności,
- Jak radzić sobie z presją, krytyką, samotnością w nowej roli,
- W jaki sposób reagować, gdy pojawiają się błędy – własne i zespołu,
- Jak zarządzać relacjami i oczekiwaniami przełożonych oraz reszty organizacji?
„Awans i co dalej?” to książka przemyślana, praktyczna i konkretna. Jednakże nie jest to mój ulubiony styl książki – lubię ćwiczenia do wykonania, ale tu jest ich za dużo. To mocno ćwiczeniowa pozycji, w której króluje konkret, nie ma coachingu dla samego coachingu, nie ma odrealnionych teorii. Silnie zarysowana struktura tej książki, pozwala budować codzienną praktykę, empatię, i dobre zrozumienie procesów adaptacyjnych, autorka prezentuje uporządkowany model przywództwa. To pozycja, która w przypadku nowych liderów – często zagubionych, pełnych wątpliwości, próbujących zbudować siebie na nowo – może okazać się bardzo wartościowa.
Autor recenzji: Artur Dzięglewski
_______________________________
Książka:Awans i co dalej? 99 dni na odnalezienie się w nowej roli Joanna Grela Joanna Grela
Wydawnictwo Onepress zostało założone w 2003 roku. Jest częścią Grupy Helion i specjalizuje się w publikacjach dotyczących biznesu, zarządzania, rozwoju osobistego oraz marketingu.