Napisanie dobrego ogłoszenia o pracę to nie lada wyzwanie. Od tego zaczyna się skuteczna rekrutacja. A jak wynika z badań aż 70% polskich firm ma trudności w znalezieniu pracowników[1]. Jakie błędy popełniają rekruterzy? Co działa na kandydatów jak płachta na byka? Portal pracy RocketJobs.pl zapytał o to swoich użytkowników. W ramach kampanii “Jak pisać SPOKO ogłoszenia o pracę” powstała specjalna platforma z treściami poradnikowymi dla rekruterów.
Jak wynika z komentarzy społeczności RocketJobs.pl kandydaci mają sporo zastrzeżeń do treści jakie znajdują w ogłoszeniach o pracę. Do najczęstszych przewinień rekruterów należą m.in. zbyt ogólna treść, wymagania nieadekwatne do stanowiska czy brak informacji o wynagrodzeniu lub duży rozstrzał w widełkach płacowych. Z danych portalu wynika zaś, że zadbanie o poszczególne elementy ogłoszenia może znacząco wpłynąć na sukces rekrutacji. Na przykład właściwe formatowanie treści generuje średnio o 24% więcej CV[2], a o 34% więcej CV spływa na ogłoszenia z podanym wynagrodzeniem, niż na te, które nie informują o wysokości wynagrodzenia[3]. Dlatego właśnie powstała platforma www.jakpisacspokoogloszeniaoprace.pl. Na stronie znajdziemy między innymi strukturę wzorcowego ogłoszenia, sekcję 7 grzechów głównych rekrutera oraz video porady i serię artykułów eksperckich.
Tym razem wsłuchaliśmy się w głos naszej społeczności i postanowiliśmy wspólnie z nią przygotować content edukacyjny dla rekruterów i pracodawców. Robimy to konsekwentnie w formie i języku jakim posługują się zwykli ludzie w internecie. Napisanie spoko ogłoszenia, to nie jest łatwe zadanie. Od niego zaczyna się skuteczne poszukiwanie talentów do większości firm. Nasi klienci oczekiwali takiego wsparcia, a my wraz z naszymi użytkownikami wychodzimy im naprzeciw – mówi Artur Leśniak, marketing manager RocketJobs.pl.
Jak zdaniem kandydatów powinna wyglądać idealna oferta pracy?
Aplikujący docenią konkrety i brak sztampowych wyrażeń
Często już w bardzo podstawowych kwestiach firmy popełniają liczne błędy. Według badań 79% kandydatów uważa, że nazwy stanowisk zawarte w ofertach pracy są mylące, a 53% z nich zrezygnowało z aplikowania na ofertę, która zawierała obco dla nich brzmiącą nazwę[4]. Warto więc być precyzyjnym w nazewnictwie. Dobre definiowanie stanowisk wspiera też klarowność komunikacyjną w opisie ról przez kandydatów w ich CV, co ułatwia porozumienie obydwu stronom.
Sprecyzowane warunki to podstawa
Kolejny element to warunki współpracy, które powinny zawierać przynajmniej trzy podstawowe informacje: rodzaj umowy, wynagrodzenie i tryb pracy. Ta ostatnia ma obecnie olbrzymie znaczenie. Jak wynika z badań aż 67% więcej CV spływa na ogłoszenia z możliwością pracy zdalnej, niż na oferty bez niej[5].
Widełki przyciągną kandydata
Z kolei podawanie widełek finansowych świadczy o transparentnym komunikowaniu się z kandydatem/kandydatką. Wypłata jest na tyle istotnym elementem każdej oferty pracy, że „atrakcyjne”, „konkurencyjne” lub „uzależnione od umiejętności” wynagrodzenie nie tylko nic nie mówi, ale i marnuje czas aplikantów, którzy mieliby poznać stawkę dopiero przy kolejnym etapie rekrutacji.
Zareklamuj swoją firmę
Ponad 93% użytkowników RocketJobs.pl zawsze przed wysłaniem CV szuka informacji o danej firmie[6]. Warto ułatwić im to zadanie i już na etapie ogłoszenia podać najistotniejsze informacje skupiając się na tym, co wyróżnia naszą firmę. Ciekawi klienci, angażujące projekty, a może otwarta kultura organizacyjna? W tej sekcji lepiej zrezygnować z sztampowych określeń, które można odnaleźć w opisie każdego innego pracodawcy.
Konkretne wymagania
Na skrzynkę rekruterską trafia dziennie nawet kilkaset CV. Od precyzyjnego i czytelnego opisu stanowiska zależeć będzie to, jacy specjaliści zdecydują się zaaplikować na dane ogłoszenie i ile z tych CV będzie odpowiadało naszym oczekiwaniom. Zawsze należy pamiętać o konkretnym zakresie obowiązków i określeniu poziomu odpowiedzialności, wylistowaniu wymaganych umiejętności (zarówno miękkich, jak i twardych) oraz narzędziach, których wymagamy od kandydata.
Benefity są w cenie
9 na 10 pracowników chętnie korzysta z benefitów pozapłacowych[7]. To skuteczne rozwiązanie wspierające średnio zadowalające wynagrodzenie, ale też narzędzie skłaniające nieprzekonanych kandydatów do wybrania tej konkretnej oferty. Standardem są już darmowa opieka medyczna czy karta multisport. Jednak to te nietypowe rozwiązania przyciągają kandydatów najbardziej. Na przykład 36% Zetek zapytanych o to, co chciałoby dostać od firmy w ramach benefitu pracowniczego, wymienia dodatkowe dni wolne oraz szkolenia zawodowe[8]. Coraz bardziej popularna staje się też opieka psychologiczna. Należy jednak pamiętać, żeby nie mylić benefitów z obowiązkami firmy. Wypłata na czas czy prawo do urlopu nie powinny znaleźć się w tej sekcji.
Od wielu lat rynek pracy jest bardzo mocno oparty na walce o ekspertów, ale nie zawsze tak to wyglądało. Dla pracodawców, którzy pamiętają jeszcze lata 90’ i ogłoszenia w prasie: pobudka w świecie, gdzie to potrzeby aplikujących nadają ton ofercie zatrudnienia – była dużym szokiem. Firmy, które odrobiły lekcje i zainteresowały się tym, co faktycznie interesuje Kandydatów – poradziły sobie w walce o zasób ludzki. Te, które przespały ową zmianę, borykają się nadal z większymi lub mniejszymi problemami kadrowymi – mówi Marcin Nowosad, HR Business Partner w Rocketjobs.pl
W ramach kampanii powstał także spot video, który z humorem pokazuje zdenerwowanie aplikującej o pracę na “NIESPOKO” ogłoszenie. Forma klipu jest głęboko osadzona w kulturze i estetyce internetu, portal skierowany jest bowiem do nowoczesnych, progresywnie myślących pracowników i organizacji poszukujących takich kandydatów. Na podstawie komentarzy kandydatów powstało też wzorcowe ogłoszenie o pracę, które można znaleźć na RocketJobs.pl. Akcja jest kontynuacją misji jobboardu jaką jest aktywne edukowanie rynku, tworzenie lepszych standardów i konsekwentna praca nad poprawą dialogu między pracodawcami, a kandydatami.
Chcesz wiedzieć jak pisać dobre ogłoszenia o pracę? Wejdź na https://jakpisacspokoogloszeniaoprace.pl/
Spot video dostępny pod linkiem – http://bit.ly/3Vstyq0
[1] Badanie ManpowerGroup “Niedobór talentów 2022”
[2] Dane portalu Rocketjobs.pl
[3] Dane portalu Rocketjobs.pl
[4] Raport z badania Interviewme 2022
[5] Dane portalu Rocketjobs.pl
[6] Dane portalu Rocketjobs.pl
[7] Badanie IBRiS wykonane na zlecenie Nationale Nederlanden 2022
[8] Raport Cpl Poland „Zoomersi w pracy, czyli jak Pokolenie Z podbija rynek pracy w Polsce”