Generacja Z w Polsce liczy już ponad 6 mln ludzi (to jedna szósta całej Polski!). Ta olbrzymia grupa młodych osób zasila właśnie rynek pracy. Dorastanie w epoce cyfrowej i rzeczywistości “instant” ukształtowało ich specyficzne podejście do życia zawodowego. Jakie mają oczekiwania wobec potencjalnych pracodawców i czego nie poświęciliby dla obowiązków służbowych? Temat porusza najnowsza kampania RocketJobs.pl, który udziela głosu pokoleniu pracy przyszłości.
Pokolenie Z, Zetki, post-millenialsi to młode osoby urodzone po 1995 r., które jeszcze się uczą lub wchodzą właśnie na rynek pracy. To osobliwa grupa, która wychowała się całkowicie w erze internetu, co w dużej mierze ukształtowało jej światopogląd i postawy zawodowe. W kampanii digitalowej o GenZ! RocketJobs.pl i Gazeta.pl udzielają głosu przedstawicielom generacji Z zachęcając pracodawców do wsłuchania się w opinie tego pokolenia i dostrzeżenia wartości, które reprezentuje. W serii filmów video młodzi dorośli dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat współczesnego środowiska pracy, oczekiwań pracodawców i swoich preferencji zawodowych.
O pracy bez napinki i na równych zasadach
W każdym z odcinków autentyczni bohaterowie – wielkomiejscy, nowocześni, z otwartymi umysłami wyrażają swoje szczere opinie na przykład na temat braku przydatności studiów w przygotowaniu do zawodu, nierealnych wymagań pracodawców czy bezpłatnych staży. Zdecydowanie sprzeciwiają się kultowi pracoholizmu w obecnej kulturze pracy. Podkreślając potrzebę równości poruszają tematy związane z dyskryminacją kobiet czy tolerancją osób LGBT. Opowiadają się za otwartością i swobodą w miejscu pracy. Wnioski płynące z kampanii potwierdza badanie Deloitte, według którego aż 92% wchodzących na rynek zawodowy młodych ludzi wybrałoby pracodawcę, który dba o różnorodność i włączającą kulturę organizacyjną[1].
W naszej kampanii jako portal pracy przyszłości udzielamy głosu pokoleniu Z, które będzie kształtować przyszłość rynku pracy. Zachęcamy uważnie wsłuchać się w to, co mówią najmłodsi pracownicy i jakie wyznają wartości. Wierzę, że nasza inicjatywa da pracodawcom i pracodawczyniom wiele cennych refleksji i pozwoli przychylniej spojrzeć na młodych ludzi, szczególnie gdy w przestrzeni społecznej pojawia się wiele niesprawiedliwych i stereotypowych opinii – mówi Artur Leśniak, Marketing Manager RocketJobs.pl.
Ta kampania to celebracja wartości, które leżą u podstaw marki RocketJobs.pl – nowoczesnego podejścia do pracy, różnorodności i inkluzywności wśród pracowników – dodaje.
Koniec z kulturą pracoholizmu?
Aż ⅓ polskich studentów nie poświęciłaby prywatnego czasu i zainteresowań dla obowiązków służbowych[2]. Dlaczego młodzi nie tolerują wyzysku w środowisku pracy? Za bardzo cenią swój czas. Pracy po godzinach nie uważają za dowód braku zaangażowania, a brak szacunku dla własnego zdrowia i potrzebnego wszystkim balansu między życiem prywatnym a zawodowym. Tylko 27 proc. studentów. w Polsce uważa, że praca jest wartością samą w sobie i źródłem największej satysfakcji. Takie podejście jest często krytykowane przez pracodawców, również osoby publiczne. Podkreśla się ich roszczeniowość, niechęć do poświęcania wolnego czasu na pracę. Twórcy kampanii chcą pokazać perspektywę tych osób, usłyszeć wartości którymi się kierują. Czy Zetki będą pokoleniem, które zapoczątkuje koniec ery kultu pracoholizmu?
Szef, z którym chce się pracować
W ramach kampanii bohaterowie nieco przewrotnie napisali ogłoszenie rekrutacyjne na przyszłego szefa lub szefową. Główne cechy jakich młodzi pracownicy oczekują od przełożonego to docenianie kreatywności i zaangażowania, tworzenie środowiska rozwoju oraz promowanie wolności w szukaniu rozwiązań. Młodzi pracownicy chcieliby mieć realne wsparcie ze strony swoich przełożonych i widzieć, że ich praca jest ważna. Nic dziwnego – dla 44% przedstawicieli generacji Z najważniejszą cechą dobrego lidera jest wspieranie rozwoju pracowników[3]. Ogłoszenie można przeczytać na RocketJobs.pl, wśród tysięcy innych ogłoszeń o pracę.
O Zetkach/Gen Z wypowiadają się dziś wszyscy tylko nie przedstawiciele tego pokolenia. Dlatego kampania RocketJobs już teraz jest małą rewolucją, w której jako portal, który potrzeby GenZ ma wpisane w swoją deklarację programową, z entuzjazmem bierzemy udział – mówi Rafał Madajczak, dyrektor kreatywny Gazeta.pl
Nowa energia
Zarówno w ogłoszeniu jak i na spotach video wybrzmiewają pozytywne wartości, jakie młodzi ludzie są w stanie wnieść do firmy. Sprzeciwiają się nadużyciom, ale godnie traktowani mogą wiele dać od siebie. Podkreślają odwagę w działaniu, myślenie “out of the box”, otwartość w komunikacji i chęć zrealizowania “niemożliwego”. Przedstawione postaci wzbudzają refleksję zachęcając do dialogu na temat wartości, które wyznają.
Kampania emitowana jest w kanałach digitalowych. Wszystkie filmy zostaną opublikowane na kanale YT RocketJobs.pl. Spoty będą widoczne także w formatach reklamowych display i social mediach marki. Za koncept kreatywny odpowiada zespół marketingu RocketJobs.pl. Spot wyprodukował dom produkcyjny F25. Reżyserem filmów video jest Mikołaj Sadowski – jeden z założycieli agencji 180heartbeats, twórca filmów reklamowych.
[1] Raport Deloitte, “Pierwsze kroki na rynku pracy”, czerwiec 2021 r. https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/Raport-Pierwsze-kroki-na-rynku-pracy-2021.html
[2] Raport Deloitte, “Pierwsze kroki na rynku pracy”, czerwiec 2021 r. https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/Raport-Pierwsze-kroki-na-rynku-pracy-2021.html
[3] Raport Deloitte, “Pierwsze kroki na rynku pracy”, czerwiec 2021 r. https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/Raport-Pierwsze-kroki-na-rynku-pracy-2021.html