Codzienne wsparcie pracowników, czyli benefit na miarę 2022 roku

Codzienne wsparcie pracowników, czyli benefit na miarę 2022 roku

Z początkiem grudnia wiele osób rozpoczyna odliczanie dni do Świąt Bożego Narodzenia, ale także do Nowego Roku. To czas podsumowań, oczekiwania na nowe otwarcie i spisywania noworocznych postanowień. 

Również w firmach jest to okres planowania celów na przyszły rok. A z jakimi wyzwaniami przyjdzie mierzyć się pracodawcom w nadchodzących miesiącach? Wyniki „Badania zaangażowania polskich pracowników za pierwsze półrocze 2021” zrealizowanego przez Kincentric Poland udowadniają, że jednym z nich z pewnością będzie zmniejszające się zaangażowanie pracowników oraz spadek ich nastrojów.

Końcówka roku to idealny moment, by zastanowić się, jak podziękować zespołowi za zaangażowanie i zapewnić mu realne wsparcie.  Mowa tu nie tylko o jednorazowym działaniu, ale przede wszystkim o aktywnościach długofalowych, które pomogą w poprawie dobrostanu pracowników. Pytanie brzmi jednak, jaki gest wykonać, by faktycznie poczuli się docenieni w nadchodzącym roku?

Benefit dostosowany do okazji…

W badaniu „Potrzeby Pracowników 2021” zrealizowanym przez PBS dla Sodexo, w którym wzięło udział 1004 pracowników z firm zatrudniających powyżej 50 osób, zapytano respondentów m.in. o to, jakie cechy według nich powinien posiadać idealny benefit. Ankietowani najczęściej wskazywali na wsparcie domowego budżetu (67%), elastyczność i swobodę korzystania ze świadczenia (63%), coś ekstra, na co nie mogą sobie pozwolić na co dzień (44%) oraz na wsparcie zdrowego stylu życia (38%).  

Benefitem, który spełnia te cechy są choćby karty podarunkowe. Aż 70% respondentów biorących udział w badaniu, którzy otrzymali taką kartę od pracodawcy wskazało, że ten wręczył im ją właśnie z okazji Bożego Narodzenia. Jest to świetne rozwiązanie i praktyczny prezent, który realnie wesprze pracownika w tej „przedświątecznej gorączce” przygotowań i zakupów. 

…ale przede wszystkim wsparcie na co dzień

Prezent wręczony pracownikowi z okazji świąt to jedno, ale warto zaoferować wsparcie nie tylko jednorazowo, ale długofalowo, by poczuł się on zaopiekowany przez pracodawcę. Szczególnie istotne jest tutaj poczucie dobrostanu – chodzi o to, by pracownik, mówiąc wprost, był szczęśliwy. Świadome organizacje zdają sobie już sprawę z faktu, że wellbeing przekłada się na motywację i zaangażowanie, dlatego dbają o kondycję psychofizyczną swoich pracowników. 

Końcówka roku to więc dobry moment, by skupić się na zaplanowaniu codziennego wsparcia pracowników w 2022 roku. W jakiej formie można to zrobić? 

Tutaj najlepiej znów odwołać się do potrzeb pracowników. Skoro od świadczeń oczekują m.in. wsparcia domowego budżetu, elastyczności i zdrowego stylu życia, warto wybrać coś, co na te oczekiwania odpowiada. 

Jak wynika z badania „Potrzeby Pracowników 2021”, trzech na czterech ankietowanych, którzy nie mają regularnie finansowanych posiłków lub dostają jedynie owoce w biurze, chciałoby mieć regularnie dofinansowane posiłki w firmie. Z kolei czterech na dziesięciu byłoby skłonnych zrezygnować z któregoś z dostępnych już benefitów właśnie na rzecz posiłków.

Widać więc, że dofinansowanie posiłków jest pożądanym przez pracowników benefitem, a może to wynikać właśnie z faktu, że spełnia cechy wskazywanego przez nich w badaniu idealnego świadczenia. Wciąż jednak niewielki odsetek pracodawców decyduje się na oferowanie takiego wsparcia. 18% respondentów zadeklarowało, że firma regularnie dofinansowuje im posiłki i tyle samo wskazało, że pracodawca robi to okazjonalnie (np. w formie świątecznego cateringu). Z badania wynika więc, że ponad połowa firm w ogóle nie oferuje takiego świadczenia, mimo że jest ono pożądane przez zdecydowaną większość pracowników. Warto więc się nad tym pochylić, zwłaszcza, że takie rozwiązanie ma wiele korzyści dla obu stron.

Należy także pamiętać o indywidualnych potrzebach danego zespołu. Posiłkowanie się wynikami badań jest bardzo pomocne, ale dobrze jest także po prostu zapytać o zdanie pracowników danej organizacji. Można to zrobić choćby za pomocą prostej ankiety, w której pracodawca wybada aktualne oczekiwania zespołu. Innym rozwiązaniem są cykliczne rozmowy dotyczące oferty benefitowej. Skoro firmie zależy na skutecznym motywowaniu i angażowaniu pracowników, to powinna pamiętać o tym, by oddać im głos i zaprosić do dyskusji nad tworzeniem oferty benefitowej. 

Od teorii do praktyki

W praktyce świetnym przykładem świadczenia tego rodzaju jest Karta Lunch Pass od Sodexo. Pracownik otrzymuje od pracodawcy kartę, którą może płacić w wielu sklepach stacjonarnych i internetowych, a także w restauracjach na terenie całej Polski. Może swobodnie zarządzać kartą, monitorować stan konta czy sprawdzać historię zakupów dzięki aplikacji mobilnej Sodexo Dla Ciebie oraz na stronie DlaCiebie.Sodexo.pl. Ponadto ma dostęp do atrakcyjnych promocji oferowanych posiadaczom Karty Lunch Pass. Przede wszystkim jednak otrzymuje realne wsparcie – benefit, który odciąża portfel, pomaga zadbać o zdrowe, regularne odżywianie i jest elastyczny, bo można z niego korzystać stacjonarnie i zdalnie oraz w dowolnym czasie. Ten ostatni punkt jest ważny zwłaszcza z tego względu, że obecnie trudno przewidzieć, jak będzie wyglądał przyszły rok pod kątem pracy zdalnej. Pandemia pokazała, że z niektórych benefitów po prostu nie da się korzystać, gdy panuje lockdown. Mowa tutaj choćby o wejściówkach do obiektów sportowych czy miejsc kultury. Karta Lunch Pass skutecznie odpowiada na to wyzwanie, ponieważ za jej pomocą można płacić także za posiłki online, które dostarczane są wprost pod drzwi – nie trzeba więc odwiedzać punktów stacjonarnych. 

Benefit w postaci Karty Lunch Pass to także szereg korzyści dla pracodawcy. Jedną z nich jest możliwość optymalizacji kosztów. Wartość przekazanych na karcie środków jest wolna od składki ZUS do kwoty 190 zł miesięcznie na jednego pracownika. W skali całego roku generuje to oszczędność w wysokości nawet do 462 zł na osobę. Ponadto środki przekazywane na kartę są zwolnione z podatku VAT i stanowią dla firmy koszt uzyskania przychodu. Co ważne, zarządzanie kartami i ich doładowywanie jest proste i szybkie (czas dostawy kart to max. 3 dni, a doładowania max. 24h). Firma nie musi angażować działu HR, ponieważ dzięki aplikacji mobilnej i stronie internetowej pracownicy sami mogą zarządzać kartami. I co najważniejsze – pracodawca oferuje pracownikowi benefit, którego ten faktycznie oczekuje. Dzięki temu zwiększa się efektywność i zaangażowanie zespołów, a organizacja umacnia swój pozytywny wizerunek jako pracodawca. 

Choć czas okołoświąteczny to niewątpliwie doskonała okazja do powiedzenia „dziękuję” pracownikom, to warto robić to także na co dzień. Dobrze jest pamiętać o docenianiu każdego dnia – bez względu na okazję – bo to właśnie długofalowe, regularne działania przynoszą najlepsze efekty. 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER