Dzień Przyjaciela to dobra okazja, by przypomnieć sobie jak ważne są relacje w pracy. W pracy spędzamy dużą część życia, warto więc, by ten czas mijał w atmosferze autentycznej życzliwości i wzajemnego szacunku. Nie musi to być wielka przyjaźń „na dobre i na złe”. Wystarczy zwykła szczerość, uważność i ludzka sympatia. Tylko i aż tyle.
– W relacjach, także tych zawodowych, najcenniejsze są szczerość i wzajemny szacunek. To one robią różnicę. Jeśli dołożymy do tego poczucie, że dążymy do wspólnego celu, zespół zaczyna funkcjonować jak dobrze naoliwiona maszyna – podkreśla Magda Pietkiewicz, ekspertka HR i twórczyni platformy Enpulse wspierającej firmy w budowaniu zaangażowania.
– Osoby, które mają dobre relacje ze współpracownikami, zwykle lepiej oceniają swoje środowisko zawodowe, rzadziej myślą się o odejściu, łatwiej radzą sobie ze stresem. Potwierdzają to badania naukowców z University of California – samotność w biurze obniża motywację i potęguje zniechęcenie. To ważna wskazówka dla pracodawców – dodaje.
Lider, który łączy, a nie dzieli
Budowanie wartościowego środowiska pracy to dziś jedno z najważniejszych wyzwań liderów. Oczekuje się już nie tylko efektywności, ale także uważności społecznej – tworzenia przestrzeni do swobodnej rozmowy, autentycznego kontaktu i integracji. To liderzy powinni być inicjatorami i moderatorami takich sytuacji – podejmować konkretne działania, które realnie wspierają budowanie relacji.
W konsekwencji najlepsze są te inicjatywy, które sprzyjają swobodnym rozmowom. Nie chodzi tu tylko o wyjazdy integracyjne, ale także o przygotowywanie wspólnych śniadań czy tworzenie specjalnych stref relaksu, zachęcających do pogawędki przy kawie. Regularne, nieformalne spotkania, podczas których można porozmawiać o hobby, książkach czy rodzinie, pomagają budować więzi i zaufanie. Przykładem organizacji, która robi to dobrze jest ING Bank Śląski. Firma organizuje regularnie wewnętrzne szkolenia i warsztaty prowadzone przez pracowników, co sprzyja wymianie doświadczeń i tworzeniu kultury ciągłego uczenia się.
Dodatkowo, kolejnym działaniem, które może wprowadzić manager są programy wspierające pracowników w nawiązywaniu kontaktów. Mowa chociażby o mentoringu czy przypisaniu „opiekuna zespołu”, co pomaga nowym osobom szybciej odnaleźć się w zespole i poczuć się pewniej. Dużą rolę odgrywają też szkolenia z komunikacji i empatii, które uczą lepszego rozumienia potrzeb innych, dawania konstruktywnej informacji zwrotnej i radzenia sobie z konfliktami. Jedną z polskich firm, która zdecydowała się na takie działania jest Polska Grupa Energetyczna (PGE), która organizuje warsztaty i sesje coachingowe rozwijające umiejętności interpersonalne i wzmacniają więzi w zespole.
Liderzy powinni promować docenianie i wyrażanie uznania na bieżąco
Budowanie kultury wdzięczności to podstawa dobrych relacji – „dziękuję” potrafi zdziałać więcej niż się wydaje. Ważne jest nie tylko uznanie wyrażane przez przełożonego, ale i to, którym okazują sobie nawzajem pracownicy. Dobrym przykładem działań promujących docenianie w pracy jest inicjatywa Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Instytucja regularnie organizuje warsztaty na temat udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej, gdzie pracownicy uczą się regularnie wyrażać wzajemne uznanie.
– Budowanie dobrych relacji opiera się również na transparentności. Ten element jest kluczowy dla zaufania i poczucia sprawiedliwości wśród pracowników. Jeśli go nie ma, łatwiej dyskryminację, a to już poważny problem – zaufanie słabnie, rośnie dystans, a współpraca staje się coraz trudniejsza. W rezultacie pracownik, który czuje się gorszy, szybko przestaje się czuć członkiem zespołu – zaznacza Magda Pietkiewicz.
– Niestety, dane potwierdzają, że transparentność w wielu organizacjach to nadal puste hasło. Z naszego badania „Zaangażowanie 2024” wynika, że tylko co drugi pracownik w Polsce jest zdania, że awanse w jego firmie są przyznawane na podstawie jasnych i uczciwych zasad.5 Do tego ponad jedna trzecia narzeka na nierówny podział obowiązków ze strony przełożonych. Takie sytuacje rodzą frustrację i szybko mogą zrujnować relacje w zespole – podkreśla.
Atmosfera w pracy do decyzja strategiczna
W świecie rosnącej presji, niedoboru talentów i coraz większej liczby zwolnień lekarskich z powodów psychicznych, relacje międzyludzkie w pracy zyskują na znaczeniu. Nie wystarczy atrakcyjne wynagrodzenie. Przyjazna atmosfera to większe zaangażowanie, satysfakcja i odporność na stres – a jej brak prowadzi do osamotnienia i zniechęcenia. To jasny sygnał dla pracodawców, że dbanie o jakość relacji w zespole jest równie ważne, jak inwestowanie w narzędzia czy procesy.
– Dla młodszych pokoleń, zwłaszcza Generacji Z, liczy się coś więcej: kultura pracy, możliwość rozwoju, poczucie sensu i relacje z ludźmi, którzy traktują się z szacunkiem – mówi ekspertka.
– Zaufanie, docenianie, dobra komunikacja to nie magia. To konkretne decyzje i działania liderów – w rzeczywistości to one właśnie robią różnicę. Albo tworzymy środowisko, do którego ludzie chcą wracać. Albo takie, z którego będą odchodzić – podsumowuje Magda Pietkiewicz.
______________________________
Magda Pietkiewicz jest ekspertem od HR i twórczynią platformy Enpulse, która służy do badania zaangażowania pracowników. Od ponad 20 lat zbiera doświadczenie i umiejętności w biznesie tworząc innowacyjne projekty we współpracy z największymi międzynarodowymi i lokalnymi markami. Współwłaścicielka firmy Zmotywowani.pl, firmy z ponad 10-letnim doświadczeniem w konsultingu HR, której częścią jest Enpulse – platforma badająca zaangażowanie pracowników. Magda posiada tytuł MBA w zakresie zarządzania biznesem uzyskany na Oxford Brookes University.
Enpulse to nowoczesne narzędzie dla firm, które chcą zrozumieć i wzmacniać zaangażowanie pracowników. Platforma łączy badania opinii z inteligentną analizą danych, aby wskazać, co realnie wpływa na motywację i efektywność zespołów. Na podstawie wyników Enpulse dostarcza organizacjom jasne rekomendacje i gotowe rozwiązania – wspierające liderów w podejmowaniu trafnych decyzji i budowaniu zdrowej kultury pracy.