Czy docenianie pracowników musi wiązać się z gratyfikacją finansową? Niekoniecznie! Mogli się o tym przekonać uczestnicy konferencji Fun at Work Summit 2019, która odbyła się 20 marca w Warszawie. Już po raz drugi AmRest i HRM Institute zaprosili pracodawców na wydarzenie, w czasie którego mogli poznać trendy i wyniki badań, konkretne rozwiązania, a przede wszystkim dobre praktyki wdrożone w organizacjach.
Firma AmRest, która jest inicjatorem wydarzenia, stawia sobie za cel bycie radosnym miejscem pracy i tą ideą chce zarażać innych pracodawców. Organizując wspólnie z HRM Institute konferencję na temat radości w pracy chce pokazać, że kreowanie przyjaznego środowiska pracy, opartego o kulturę doceniania, szacunku i dawania informacji zwrotnych, w którym ludzie czują się swobodnie, nie boją się wyrażać poglądów oraz mają czas na radość i zabawę, zwyczajnie się opłaca.
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Fun at Work Summit było docenianie w pracy. Impulsem do wyboru takiego tematu były wyniki dwóch badań: Fun at Work (przeprowadzonego przez HRM Institute na zlecenie AmRest oraz Indeks Doceniania (przeprowadzonego przez Preeshare, we współpracy z AmRest, Allegro, HRM Institute i EB Institute). Z pierwszego z nich wynika, że docenianie to drugi najważniejszy atrybut marki pracodawcy (94% wskazań), natomiast uczestnicy drugiego wskazali, że tylko 53% z nich czuje, że są doceniani w pracy. Już zestawiając te dwa wyniki widać, że jest jeszcze wiele do zrobienia w tej kwestii i warto zająć się na poważnie tym tematem doceniania.
Docenianie w pracy ma moc!
W czasie konferencji mogliśmy posłuchać wystąpień ekspertów, którzy udowodnili, że docenianie zwyczajnie się opłaca. Anna Macnar (HRM Institute) pokazała, kilka czarnych scenariuszy dotyczących przyszłości rynku pracy, na które receptą może być tworzenie wyróżniającej kultury organizacyjnej, opartej właśnie o docenianie i feedback. Przedstawiła też premierowe wyniki raportu Radość w pracy 2019, który będzie udostępniony pod koniec maja. Z wystąpienia Kasi Zadrożnej (AmRest) można było poznać najbardziej skuteczny sposób na docenianie pracowników i angażowanie ich w tworzenie radosnego miejsca pracy, jakim jest.. słuchanie ich opinii, pomysłów i sugestii. AmRest stworzył do tego autorską metodologię – Fun Index – przy pomocy której mierzy poziom radości z pracy.
Do tworzenia bardziej empatycznych miejsc pracy zachęcała Belinda Parmar (The Empathy Business), gość specjalny konferencji, przekonując, że przekłada się to na wyższe przychody, szybszy wzrost i produktywność. Jakub Semerda (Preeshare) zauważył, że obecne w wielu firmach zasady doceniania, w formie nagród jubileuszowych za długoletnią pracę, mogą działać zniechęcająco na pracowników (czekać 10 lat na nagrodę?!) i pokazał lepsze sposoby oraz narzędzia doceniania. Uczestnicy konferencji mogli również wypróbować aplikację Preeshare, doceniając prelegentów, partnerów i siebie nawzajem. Piotr Bucki pokazał przepis na tworzenie dobrych historii i opowiedział, jak słowa wpływają na motywację i dobrostan ludzi.
Docenianie i feedback? To działa!
Jaki jest sposób, żeby się przekonać, czy warto budować kulturę doceniania i feedbacku w firmach? Najlepiej słuchając tych, którzy już to zrobili. W czasie konferencji dobrymi praktykami podzielili się eksperci z różnych branż. Anna Łukawska (Deloitte) opowiedziała o programie Well-being w Deloitte i jego wpływie na zaangażowanie pracowników. Iwona Borzym (Nordea Bank Apb Branch in Poland) pokazała na przykładzie swojej firmy, że warto wdrożyć kulturę feedbacku. O tym, że warto dać pracownikom możliwość regularnego (raz w tygodniu) wypowiadania się i jakie to przynosi efekty, opowiedziała Urszula Patyk (ING Tech Poland). Jan Piętka z Allegro pokazał, jak udało się osiągnąć efekt, żeby w badaniach zaangażowania brało udział aż 94% pracowników, a także o sposobach na docenianie w Allegro. Na zakończenie Katarzyna Cymerman (Microsoft Polska) pokazała, jak zaangażować pracowników w cyfrową transformację w firmie.
Uczestnicy mogli się przekonać, że docenianie i feedback działają i prowadzą do pozytywnych zmian, zwiększając zaangażowanie pracowników i radość w pracy.
Partnerzy konferencji zapewnili uczestnikom dodatkowe atrakcje i pokazali rozwiązania, które warto wdrożyć w firmach. Microsoft zabrał nas do rozszerzonej rzeczywistości. W Strefie Business Lightroom® HealthDesk można było wypocząć podczas profesjonalnej sesji światłoterapii, a o odpowiednią dawkę witamin zadbała firma DailyFruits, przygotowując świeże owoce i soki oraz zdrowe przekąski. Firma Activy przekonywała, że warto tworzyć zdrowe środowiska pracy poprzez firmowe wyzwania rowerowe, a wydawnictwo MT Biznes zapewniło dostęp do fachowej literatury.
Już dziś zapraszamy na kolejną edycję Fun at Work Summit!
www.funatwork.pl