Dofinansowanie urlopu poprawia dobrostan pracowników i ich efektywność

Dofinansowanie urlopu poprawia dobrostan pracowników i ich efektywność

W najnowszych badaniach dotyczących potrzeb pracowników, coraz wyraźniej akcentowane jest zagadnienie dopasowania benefitów do potrzeb pracowników. Jednocześnie coraz mocniej rysuje się tendencja – by benefity, wspierały dobrostan pracownika i pomagały w zachowaniu równowagi, a nawet zdrowia psychicznego.

Choć nie wiemy, jak obecna wojna w Ukrainie wpłynie ostatecznie na rynek pracy w dłuższym horyzoncie czasowym, to można przypuszczać, że wiele branż nadal będzie zmagało się z niedoborem specjalistów i coraz mocniej będzie zabiegać o pozyskanie najlepszych na rynku talentów. Oznacza to, że employer branding i wzmacniająca go odpowiednia strategia dotycząca benefitów pracowniczych, nadal będą jednymi z ważniejszych parametrów, jakie porównują przyszli pracownicy przy wyborze najlepszych pracodawców.

Świadczenia pozapłacowe związane z ochroną zdrowia czy kartą sportową są już pewnym standardem, który nie wyróżnia poszczególnych pracodawców na rynku. Jak wynika z badania Sodexo „Potrzeby Pracowników 2021”, które zapytało pracowników biurowych oraz fizycznych o ich potrzeby dotyczące benefitów, rośnie również coraz bardziej znaczenie świadczeń pozapłacowych związanych z dobrostanem w życiu zawodowym i prywatnym. W przypadku pracowników fizycznych TOP3 atrakcyjnych benefitów tworzą takie świadczenia jak: dodatkowy płatny urlop (42%), dofinansowanie wypoczynku (40%) i ubezpieczenia na życie (27%). Z kolei pracownicy biurowi preferują: dofinansowanie wypoczynku (38%), elastyczny czas pracy (33%) i dodatkowy płatny urlop (33%).

Wyniki te pokazują jak duża zmiana zaszła w oczekiwaniach dotyczących benefitów pracowniczych. Jednocześnie od dłuższego czasu mamy sygnały, że dofinansowanie urlopu, stanowi bardzo pożądane świadczenie. Już pod koniec 2017 r. pracowania Kantar na zlecenie portalu Pracuj.pl, przeprowadziła badanie, z którego wynikało, że 72 proc. Polaków zmieniłoby pracę, gdyby nowa firma oferowałaby dofinansowanie do urlopu.

Różne formy dofinansowania wypoczynku mają też niebagatelny wpływ na efektywność i produktywność pracowników. Już dziś lekarze i specjaliści ostrzegają, że wydarzenia związane z pandemią coraz bardziej wpływają na wypalenie zawodowe pracowników, które często wynika z braku aktywnego wypoczynku, czy też braku należytego balansu między pracą zawodową, a życiem prywatnym. Z badań wynika, że zaburzony work-life balance 12-krotnie zwiększa ryzyko wypalenia zawodowego, 6-krotnie zwiększa prawdopodobieństwo podlegania silnemu stresowi w pracy i 3-krotnie podnosi ryzyko wystąpienia stanów depresyjnych.

Odpowiednia polityka podkreślająca potrzebę należytego wypoczynku, ma dla pracodawcy szereg zalet. Wzmacnia employer branding organizacji i jego postrzeganie na rynku jako pożądanego pracodawcy. Dodatkowo podnosi motywację dotychczasowych pracowników i pozwala podnieść ich efektywność.

Najbardziej popularnym benefitem związanym z dofinansowaniem wypoczynku pracowników w wielu polskich firmach nadal są tzw. dopłaty do wczasów pod gruszą. Jego zaletą jest na pewno prostota, jednak nie jest to narzędzie idealne. Sama wypłata świadczenia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, nie oznacza że pracownik będzie miał warunki do odpoczynku. Warto zrobić w tym zakresie więcej, by urlop poza nieobecnością fizyczną w pracy – pozwolił na regenerację i dał efekt wzrostu efektywności pracownika po powrocie.

Niewątpliwie takim rozwiązaniem jest voucher wypoczynkowy z oferty Sun & Snow. Pozwala on zbudować efektywne, elastyczne i skuteczne narzędzia benefitowe, które wyróżnią firmę na rynku, oraz wpłyną bezpośrednio na dobrostan pracownika. Produkt pozwala zarówno dofinansować kilka krótszych wyjazdów w ciągu roku, lub być istotnym dofinansowaniem dłuższego wypoczynku. Dzięki szerokiej ofercie ponad 2 tys. apartamentów w całej Polsce, co jest unikalną ofertą na naszym rynku, to pracownik sam może zdecydować czy wypocząć w górach, czy nad morzem.

Jak pokazują badania – są to rozwiązania oczekiwane przez pracowników, ale także są zbieżne z celami pracodawców, którzy zyskują pewność, że podczas urlopu pracownik zadba o swój wypoczynek i zmotywowany wróci wypoczęty do pracy.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER