Heart of Hospitality – bogactwo możliwości branży hotelarskiej

Heart of Hospitality – bogactwo możliwości branży hotelarskiej

Redakcja HRnews.pl: Jakie są największe wyzwania i zalety pracy HR-owca w branży hotelarskiej?

Sylwia Pawełczyk-Maśluk: Zaletą pracy w dziale HR w branży hotelarskiej jest niezmiennie możliwość obcowania z ludźmi pełnymi pasji, serdeczności, proaktywnych i uśmiechniętych, a także brak rutyny. W tak dużej sieci jak Accor, mamy dodatkowo możliwość pracy na co dzień w międzynarodowym środowisku specjalistów HR, czerpania z ich doświadczeń, pomysłów i wsparcia.

Natomiast największym wyzwaniem dla pracy w branży hotelarskiej, a szczególnie dla pracowników HR, jest wciąż postępująca odbudowa po doświadczeniach z ostatnich miesięcy i rekrutacja do hoteli. Dzisiaj musimy włożyć dużo więcej wysiłku, aby pozyskać talenty oraz utrzymać zespoły. Hotelarstwo jest branżą ludzi, którego kluczowym elementem są budowa i podtrzymywanie wzajemnych relacji, spotkania i bezpośrednie kontakty. W sytuacji, gdy możliwości spotykania się są ograniczone, stanęliśmy przed wyzwaniem całkowitego przekształcenia dotychczasowej organizacji pracy. Przeprowadzenie niektórych szkoleń dla hoteli, szczególnie związanych z obsługą gościa czy z procedur sanitarnych w trybie online nie zawsze jest optymalnym rozwiązaniem. Dodatkowo, jako HR-owcy musimy zmagać się z nadszarpniętym wizerunkiem  pracy w hotelach spowodowanym pandemią. Dlatego inicjatywy takie jak Heart of Hospitality mają dzisiaj szczególne znaczenie.

Redakcja HRnews.pl: O czym mówi kampania Heart of Hospitality?

Sylwia Pawełczyk-Maśluk: Heart of Hospitality mówi o bogactwie możliwości, jakie daje branża hotelarska. Kampania przedstawia pracowników naszych hoteli i biur, ich drogę zawodową, pokazuje jak różnorodne są zawody, w których można się rozwijać. Chcemy pokazać, że hotelarstwo to pasja do drugiego człowieka, że każdy dzień jest inny, a możliwości rozwoju czy nauki ograniczone tylko naszą wyobraźnią. Poprzez rozmowy z bohaterami akcji prezentujemy zwyczajnych, a zarazem niezwykłych ludzi, którzy na co dzień czarują dla naszych gości niezapomniane wrażenia.

W ramach kampanii przygotowaliśmy specjalny podcast prowadzony przez Duncana O’Rourke, CEO Accor Northern Europe, w którym nasi bohaterowie pokazują hotele z innej perspektywy, uchylając kulis funkcjonowania branży. Stworzyliśmy także specjalną witrynę i hashtag, za pośrednictwem których każdy pracownik Accor może podzielić się swoimi historiami czy ciekawostkami.

Redakcja HRnews.pl: Na co powinni zwrócić uwagę menadżerowie HR w tej branży?

Sylwia Pawełczyk-Maśluk: Nie będę ukrywać, że ostatnie dwa lata dały się HR-owcom w branży hotelarskiej we znaki. Organizacja pracy przy postojach, obniżonych etatach, następnie szybka i trudna rekrutacja, dbanie o motywację i samopoczucie zespołów, presja płacowa itd. sprawiły, że jesteśmy specami od zadań specjalnych. Wiele rozwiązań testowaliśmy na żywym organizmie, nie znając decyzji, co do restrykcji sanitarnych ani na chwilę wcześniej przed naszymi gośćmi czy pracownikami. Ponieważ wciąż jesteśmy w niepewnej i zmiennej sytuacji, która nie wiadomo kiedy się skończy, mogę stwierdzić, że HR-owiec w tej branży powinien teraz zadbać o siebie. Nie da się pracować kolejnego roku, trzeciego już, w sytuacji takiego napięcia i zmienności bez solidnego odpoczynku, regeneracji, szczególnie głowy. Dbając o innych, nie zapominajmy zatem o sobie.

Redakcja HRnews.pl: Wizerunek pracownika hotelowego – jak wygląda dzisiaj vs. jak wyglądał kiedyś

Sylwia Pawełczyk-Maśluk: Cóż, jeśli chodzi o Polskę, w poprzedniej epoce, czy nawet w latach 90tych, praca w hotelarstwie oznaczała bardzo wysokie dochody, głównie z napiwków od zagranicznych klientów. Znane są nam historie pracowników, którzy płacili kierowcy autobusu miejskiego, aby zawiózł ich prosto do domu a nie na przystanek czy sytuacje, gdzie trzeba było prosić pracowników, aby odebrali swoje wypłaty, bo ich proporcja w stosunku do napiwków była tak niska, że nie chciało im się „fatygować”. Dzisiaj jest to już pieśń przeszłości, co jest zresztą pozytywne, bo oznacza, że mamy dużo lepszą sytuację ekonomiczną.

To, co się nie zmieniło od dawnych czasów to fakt, że w hotelach spotykamy na co dzień ciekawych ludzi z całego świata, ludzi znanych z pierwszych stron gazet; że każdego dnia mamy do czynienia z „zarządzaniem kryzysowym”, aby spełnić oczekiwania gości, a to sprawia, że nie mam mowy o nudzie. Hotelarstwo daje także duże możliwości rozwoju. Zwłaszcza jeśli pracownik jest mobilny geograficznie, możemy zaoferować pracę na każdym kontynencie.

Redakcja HRnews.pl: Jak dzisiaj hotelarze pozyskują pracowników? Jakie są główne kanały dotarcia?

Sylwia Pawełczyk-Maśluk: Muszę przyznać, że aktualnie rynek pracy jest trudny i pełny wyzwań. Wiele osób ze względu na pandemię ma obawy, czy praca w hotelarstwie jest wystarczająco stabilna. Musimy być kreatywni i docierać do kandydatów różnymi kanałami. Takim przykładem jest choćby kampania Heart of Hospitality, która pokazuje pasję i serce do pracy w hotelarstwie. Zrobiliśmy też badanie z firmą zewnętrzną na reprezentatywnej próbie Polaków, aby dowiedzieć się, jak najlepiej zachęcić osoby do pracy w branży. Na tej podstawie opracowaliśmy kampanię w mediach społecznościowych. Wykorzystujemy w niej hasła sprofilowane pod konkretne profesje, na przykład: dla pokojowych „jak im pościelisz, tak się wyśpią”; dla kelnerów „twoja kariera podana na tacy”. Staramy się przede wszystkim wyjść poza utarte schematy, zwrócić uwagę potencjalnych kandydatów.

Jedną ze sprawdzonych metod jest także współpraca ze środowiskiem akademickim. Wiele z naszych hoteli współpracuje ze szkołami bądź wydziałami hotelarstwa czy turystki. Dzięki temu przyszli hotelarze mogą odbywać praktyki w naszych obiektach, zdobywać cenne doświadczenie i budować relacje już na etapie edukacji. Warto jednak pamiętać, że hotelarstwo jest branżą, w którym swoje miejsce znajdzie każdy – bez względu na wiek, doświadczenie czy wyksztalcenie – jesteśmy otwarci na wszystkich, którzy lubią pracować z ludźmi.

Redakcja HRnews.pl: Co jest kluczowe w budowie zespołów hotelowych dzisiaj?

Sylwia Pawełczyk-Maśluk: Zespoły hotelowe rządzą się tymi samymi prawami, jak zespoły w innych branżach, przecież też chodzi o ludzi. Różnice polegają na tym, ze hotel pracuje 24 godziny na dobę, każdego dnia i musimy zapewnić obsadę przez ten cały czas. Stawiamy zatem na różnorodność – wieku, doświadczenia, płci, dyspozycyjności itd., aby sprostać temu wyzwaniu. Mamy zatem m.in. studentów, seniorów, młode mamy, obcokrajowców, z doświadczeniem i bez. Bez wątpienia ostatnie miesiące nauczyły nas też wzmożonej potrzeby elastyczności i otwarcia na różnego rodzaju zmiany czy modyfikacje. Przyznam, że menedżerowie w hotelarstwie nie mają łatwo, ale po kilku latach są ludźmi w stylu „niemożliwe nie istnieje”.

Redakcja HRnews.pl: Największe mity na temat pracy w branży hotelarskiej

Sylwia Pawełczyk-Maśluk: Proszę pozwolić, że nie będę powielała stereotypów i mitów. Powiem raczej, że praca w hotelarstwie jest równie wymagająca i trudna, jak intersująca i rozwijająca. To praca dla osób, które lubią ludzi, są otwarte na różnorodność i mają w sercu gościnność. To świetna droga zawodowa, aby udoskonalić niemal wszystkie kompetencje miękkie: współpraca w zespole, aktywne słuchanie, radzenie sobie ze stresem, budowanie relacji, komunikatywność. To również zawód, w którym wiele osób zostaje na zawsze, wsiąka w swoistą magię miejsca, które nigdy nie śpi.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER