Czy można zwiększyć zaangażowanie oraz motywację pracowników i jednocześnie działać dla dobra planety? Choć pomysł ten być może brzmi abstrakcyjnie – jest to możliwe. Z takiego rozwiązania płyną same korzyści – nie tylko dla firmy i jej pracowników, ale i dla całego świata. Co ciekawe, wśród rosnącej liczby inicjatyw w firmach coraz więcej jest tych podejmowanych przez samych pracowników. To właśnie oni coraz chętniej angażują się w akcje nastawione na społeczną odpowiedzialność biznesu.
Na znaczeniu zyskują te inicjatywy firm, które mocno dbają o wellbeing, w tym programy poprawiające stan zdrowia i redukcję stresu. Drugim ważnym aspektem są akcje CSR dbające o zmniejszenie skutków zmian klimatycznych oraz edukację w duchu zero waste. Są one bardzo ważne dla pracowników, ponieważ wpływają na jakość ich życia, co następnie przekłada się na poziom zaangażowania w pracy.
Inicjatywy, a potem – ich realizacja
Jednym z problemów, na które często skarżą się pracownicy większych firm, jest długi proces podejmowania decyzji w sprawie zgłoszonej inicjatywy. Może to zniechęcać zespół do proaktywnej postawy. Jeśli działania z obszaru CSR są w polu zainteresowania firm, warto usprawnić proces do jednego kliku, aby pracownicy łatwo wysyłali swoje pomysły, a system uprawnień pilnował, aby trafiły do właściwej osoby w organizacji. Dzięki temu decyzje są sprawnie podejmowane, a pracownicy czują realną możliwość wywierania pozytywnego wpływu i wspólnego budowania Employer Brandingu.
Dla osób, które angażują się w takie akcje, jest to możliwość wykorzystania swoich talentów twórczych i dydaktycznych. Jeden z pracowników może być instruktorem dla kolegów z biura – podczas prac przy zakładaniu kompostownika, gotowaniu przy minimalnych zasobach czy przywracaniu ubrań do użytku. Jest to świetny sposób na integrację zespołu! Otwierając przed zespołem przestrzeń do kreatywności, dajemy im możliwość realizacji swoich pasji czy zainteresowań.
Zainteresowania, czyli przestrzeń do współpracy
Hobby i zainteresowania są tym, co pomaga w budowaniu silnych więzi. Niezależnie od tego, czy pracownicy pracują w innych działach – handlu, marketingu, HR-u czy też produkcji – znajdą nić porozumienia. Widać to przy inicjatywach społecznych, takich jak odbudowa schroniska dla psów, remont szkoły podstawowej czy akcji przygarniania zwierząt. Wspólne wartości pomagają w nawiązaniu relacji, a dążenie do jednego celu pomaga w wypracowaniu skutecznego systemu współpracy w grupie.
W takie trendy dobrze wpisują się głosowania na tzw. firmowe budżety partycypacyjne. To od pracowników zależy, na jakie działania social impaktowe zostaną wykorzystane środki firmowe. Dzięki temu czują oni, że mają realny wpływ na to, co dzieje się w firmie.
Promowanie akcji społecznych dzięki Small Step Matters
Od 1 lipca 2021 inicjatywy pracownicze są wspierane przez aplikację o nazwie SmallStepMatters.com. Dzięki niej zatrudnieni mogą zgłosić akcje oraz jeszcze łatwiej dołączyć do kampanii, które są organizowane w ich firmie. W aplikacji możemy znaleźć programy sprzątania świata, wspólnego sadzenia drzew czy rezygnowania z plastiku. Dzięki SSM wystarczy nawet jedno kliknięcie, aby zgłosić chęć działania. Wyniki akcji, np. oszczędzania papieru, są automatycznie mierzone na poziomie całej firmy. Możemy też poznać efekty społeczne, wypracowane przez jednego pracownika – co według moich obserwacji jest silnym motywatorem!
Viral, czyli – głośno o nas w sieci
Warto wspomnieć o tych akcjach społecznych, które błyskawicznie zyskują na popularności. Virale są niezwykle mobilizujące dla użytkowników Internetu. Dostarczają też pracownikowi emocjonalnej nagrody w postaci docenienia i uznania za wysiłek, wykonany na rzecz wspólnoty. Przykładem takiej inicjatywy jest np. #TrashTagChallenge. Akcja polega na zrobieniu zdjęcia zaniedbanego miejsca, posprzątaniu go, a następnie na pokazaniu fotografii, dokumentujących ten sam punkt – już uprzątnięty i czysty. Efekty zmian często przechodzą najśmielsze oczekiwania – stąd bierze się popularność virali w Internecie.
Podsumowując, pracownicy dysponują mnóstwem pomysłów, energią i szerokimi zainteresowaniami. Potrzebują jednak wsparcia w ich realizacji, a także przejrzystego systemu zgłaszania i zarządzania projektami. Warto wykorzystywać ich naturalne predyspozycje, ponieważ działając zgodnie z nimi, ludzie chętniej się angażują. Wymyślenie akcji, która nie trafia w wartości pracowników, może jedynie zmniejszyć ich zainteresowanie i dać im poczucie, że w firmie liczy się tylko zdanie szefa.
W tym wszystkim dobrym wsparciem jest SmallStepMatters, które pomaga w organizacji i realizacji ciekawych projektów. Osoby zainteresowane mogą wybierać z akcji przygotowanych przez specjalistów oraz z puli sprawdzonych projektów. W efekcie każdy pracownik znajdzie coś, co idealnie wpasuje się w jego zainteresowania i pasje. Własne pomysły, poczucie wpływu i mierzalne efekty są tym, co pracowników napędza. Warto mieć tego świadomość, organizując akcje CSR w firmach.
Autor: Victoria Iwanowska, CEO SmallStepMatters, organizatorka Kongresu Dobrych Praktyk