Digitalizacja jest obecnie jednym z częściej używanych słów. Na pewno wielokrotnie słyszałeś to pojęcie w pracy : „Musimy postawić na digitalizację” lub „Zaplanujmy strategię digitalową”. Czy słysząc te hasła, masz pewność, że wiesz co dana osoba ma na myśli?
Jeśli Twoją odpowiedzią jest „nie”, to nie ma powodu do zmartwień. Digitalizacja jest bardzo szerokim pojęciem i można ją interpretować na różne sposoby. Warto jednak zrozumieć jej mocne strony, zwłaszcza z tego względu, iż branża HR mierzy się z coraz to nowymi problemami.
Spójrzmy prawdzie w oczy. Rynek pracy dynamicznie się zmienia. Na pewno zauważyłeś, że pozyskanie wysoko wykwalifikowanych kandydatów jest coraz trudniejszym zadaniem. Pracy jest więcej, natomiast osób spełniających wymogi pracodawcy nie przybywa. Czy masz poczucie, że Twoja oferta pracy wyróżnia się na tle całej masy innych ofert? Jeśli chcesz wyróżnić się spośród konkurencji, by to Twoją firmę wybrał najlepszy kandydat, to warto skupić się właśnie na rozwiązaniach digitalowych. Mam kilka porad dla Ciebie, jak je wykorzystać.
Do kogo kierowana jest Twoja oferta?
Do roku 2020 generacja Millenialsów będzie stanowiła 50% siły roboczej [źródło]. Oczywiście nie ma w tym nic zaskakującego, że następuje stopniowa zmiana struktury wiekowej na rynku pracy. Jednakże, czy Twoja firma jest na to przygotowana? Na co warto zwrócić uwagę?
- Postaw na innowację. Millenialsi wychowali się na nowych technologiach. W czasie prawdziwej walki o talenty skup się na tym, by ich zaskoczyć innowacyjnym podejściem. Rozbudź ich ciekawość już na pierwszym etapie Waszego kontaktu.
- Spersonalizuj wiadomość do Twoich kandydatów. Możesz mi wierzyć, Twoja oferta zostanie zapamiętana jeśli kandydat zobaczy, że została ona sporządzona specjalnie dla niego.
- Stwórz silny Employer Branding. Im lepiej Twoja firma zaprezentuje się kandydatowi tym łatwiej będzie Ci pozyskać najlepszych pracowników.
Zastanawiasz się pewnie, jak wykorzystać te informacje w praktyce? Mam kilka wskazówek:
- Komunikuj się z kandydatami nie tylko drogą mailową ale również przy pomocy SMS. Czemu? Mail jest najbardziej narażoną na spam formą komunikacji. Każda firma wysyła maile do kandydatów, ale czy możemy mieć pewność, że będą one odczytane? Istnieje niestety duże prawdopodobieństwo, że Twój mail zaginie wśród innych wiadomości. SMS z kolei ma większą odczytywalność (98%) w porównaniu do emaila (28-33%) [źródło].
- Stwórz wyjątkową wiadomość do kandydata poprzez dodanie spersonalizowanego video np. w którym zapraszasz go na rozmowę rekrutacyjną. Taka wiadomość silnie wzmocni pozytywny wizerunek Twojej firmy jako pracodawcy oraz umocni w przekonaniu kandydata, że ma do czynienia z profesjonalną firmą. Co więcej, video w biznesie staje się najefektywniejszym kanałem komunikacji. Wykorzystaj ten fakt maksymalnie jak możesz.
- Zaprezentuj firmę wykorzystując szeroki wachlarz multimedialny. Podziel się z top kandydatami np. filmikami o Twojej firmie, grafikami lub krótkimi prezentacjami. Pokaż, jak ważne jest dla Ciebie to, by kandydat dobrze poznał Twoją firmę.
- Nie zapominaj o komunikacji z kandydatami również po rozmowie rekrutacyjnej. Jeśli po rozmowie wyślesz wiadomość z video, w którym dziękujesz kandydatowi za wspólną rozmowę, uwierz mi, zrobisz na nim ogromne wrażenie. A gdyby tak wysłać powitalną wiadomość nowemu pracownikowi od szefa? Możliwości jest wiele, postaraj się je jak najlepiej wykorzystać.
Z takiego rozwiązania od ponad pół roku korzysta Karolina Woroniecka – HR Manager Connectmedica, z którą miałam okazję rozmawiać. Jak twierdzi „Świetna zakładka kariera czy ciekawie napisane ogłoszenie już nie wystarczają”, dlatego zdecydowała się poszerzyć swoje działania employer brandingowe o video sms-y z jej zaproszeniem na rozmowy rekrutacyjne oraz z team leaderami w kolejnych etapach rekrutacji. Jakie dało to efekty? „Kandydaci przychodzą lepiej przygotowani na rozmowę, a przede wszystkim do zera zmalała liczba nieuprzedzonych nieobecności podczas spotkań rekrutacyjnych, a to dla mnie, poza korzyściami wizerunkowymi, jest bardzo ważne” – podsumowuje Karolina.
Wniosek jest prosty – jest wiele możliwości na rynku. Od Ciebie zależy po którą z nich sięgniesz. Pamiętaj jednak aby skupić się na potrzebach Twoich kandydatów, by Twoja oferta wyróżniała się na tle innych.
Źródło: Agnieszka Dubicka, „Waywer.com”