Jak odejść z pracy z klasą?

Jak odejść z pracy z klasą?

Już niemal zapomnieliśmy o systemie, w jakim pracowali nasi rodzice, gdy pierwsza praca często była ostatnią, a kilkudziesięcioletni staż w jednej firmie nikogo nie dziwił. Teraz jest to rzadkość. Na dynamicznie rozwijającym się rynku pracownika mało kto wiąże się z jedną firmą na całe życie, a zmiana pracy co kilka lat – to norma. Warto zatem zawczasu wiedzieć, jak kulturalnie
i elegancko pożegnać się z dotychczasowym pracodawcą, aby pozostawić po sobie dobre wspomnienia.

Decydując się na skorzystanie z propozycji lepiej płatnej i ciekawszej pracy, w byłej firmie zwykle czeka nas okres wypowiedzenia, podczas którego, będąc człowiekiem kulturalnym i znającym zasady etykiety biznesowej, powinniśmy wykonać kilka niezbędnych czynności. Przede wszystkim – poinformować przełożonego o swoich planach i nie zostawiać tego na ostatnią chwilę, aby szef w międzyczasie zdążył znaleźć nowego pracownika na dane stanowisko lub wyznaczyć zastępstwo. Jest to niezwykle istotne dla zachowania płynności działań i bieżącej realizacji projektów.

ODEJŚĆ Z PRACY TRZEBA UMIEĆ

Dobrze jest, gdy w okresie wypowiedzenia możemy przekazać określonej osobie swoje obowiązki, pomóc jej wdrożyć się w realizowane przez nas dotychczas zadania, a także podzielić się swoim doświadczeniem i wypracowanymi metodami ułatwiającymi pracę. Jeśli jednak nie możemy zrobić tego osobiście, powinniśmy na tyle, na ile jest to możliwe, dokończyć rozpoczęte projekty, pozostawić swoje stanowisko pracy i wszystkie dokumenty w idealnym porządku, przygotować spis spraw najistotniejszych, ewentualnych tematów do skończenia, listę haseł dostępowych i kodów, a także uporządkować dane w komputerze oraz wylogować się z prywatnych kont.

– Odchodząc z firmy nie możemy zapomnieć o pożegnaniu się z klientami, którym warto podziękować za dotychczasową współpracę, jednocześnie informując ich otwarcie o zmianach w swoim życiu zawodowym. Powinniśmy także przekazać im kontakt do osoby zastępującej nas na dotychczasowym stanowisku. Możemy to zrobić osobiście lub mailowo, jednak zawsze należy pamiętać o emocjonalnej wstrzemięźliwości. Zbyt wylewne tłumaczenie się ze swoich decyzji w kontaktach biznesowych może zostać odebrane jako mało profesjonalne. – mówi Natalia Bogdan, prezes agencji pracy Jobhouse.

Pracownik z klasą, odchodząc do nowej firmy, nie odciąga od pracy swoich kolegów z dotychczasowego miejsca pracy, nie wylewa żalów, nie rozsiewa plotek i nie obgaduje byłego szefa czy współpracowników. Nie epatuje także nadmierną radością wynikającą ze zmiany pracy, ale stara się panować nad emocjami i zachowywaćz szacunkiem do osób, z którymi dotychczas dane było mu współpracować.

POZOSTAW PO SOBIE DOBRE WRAŻENIE

Przed ostatnim wyjściem z biura warto jest spotkać się z kolegami, z którymi spędziliśmy wiele czasu i podziękować za współpracę, a jeśli chcemy zachować
z nimi dalsze relacje pozazawodowe, przekazać prywatny kontakt do siebie. Na pewno miłym gestem jest przygotowanie na takie spotkanie drobnego poczęstunku, np. własnoręcznie upieczonego domowego ciasta. Dobrym pomysłem jest, aby osoby, z którymi utrzymywaliśmy w pracy bliższe kontakty czy współpracowaliśmy długo i w dobrych relacjach, w ramach pożegnania zaprosić na mniej formalne
i w luźniejszej atmosferze spotkanie po pracy. Ostatnie wspólne „biurowe” wyjście na kawę czy wino na pewno pozostanie w miłych wspomnieniach wszystkich uczestników takiego spotkania.

– Jeśli ktoś miałby pomysł, aby ostatni raz wyjść z pracy „po angielsku” – szczerze odradzam. Tego rodzaju zachowanie nie jest w dobrym tonie i na pewno nie pozostawi po nas dobrego wrażenia, a niektórzy mogą poczuć się nim wręcz urażeni. – mówi Natalia Bogdan. Dodaje: Na dynamicznym rynku pracy zmiany osobowe
w firmach są na tyle częste, że nigdy nie wiemy z kim jeszcze spotkamy się
w przyszłości, być może w innym miejscu pracy. Dobrze jest zatem nie palić za sobą mostów, a raczej pozostawiać po sobie miłe wspomnienia i tzw. „otwarte furtki”.

Pożegnanie w pracy zazwyczaj nie jest łatwe, jeśli jednak w całej sytuacji zachowamy klasę, kulturę osobistą i spokój, z pewnością jesteśmy w stanie sobie
z nim poradzić. Warto przede wszystkim zadbać o własny wizerunek, aby pozostać
w dobrych wspomnieniach kolegów. Życie bowiem pisze różne scenariusze i nigdy nie wiadomo z kim sptokamy się na naszej drodze zawodowej.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER