Jak usadzić pracowników, by pracowali wydajniej?

Jak usadzić pracowników, by pracowali wydajniej?

Z analizy przeprowadzonej przez firmę Cornerstone OnDemand i Harvard Business School wynika, że proste roszady między biurkami mogą przynieść lepsze rezultaty niż różnego rodzaju szkolenia, zachęty i programy motywacyjne. Autorzy badania przyjrzeli się dokładnie danym dotyczącym wyników pracy ponad 2 tys. pracowników z dużej technologicznej firmy działającej w USA i Europie Zachodniej. Pod uwagę brane były nie tylko rezultaty każdego z pracowników na przestrzeni dwóch lat, ale też odległość i osiągnięcia osób zajmujących sąsiednie miejsca pracy.

Badacze wyróżnili trzy typy pracowników. Pierwszą grupę stanowią osoby, które wykonują swoje obowiązki szybko, ale niezbyt dokładnie, co oznacza, że wysoka wydajność nie idzie w ich przypadku w parze z jakością. Na drugim biegunie znajdują się pracownicy, którzy wyróżniają się właśnie wysoką jakością – są oni bardzo skrupulatni i przykładają dużą uwagę do szczegółów, przez co wykonanie obowiązków zajmuje im sporo czasu. Trzecią grupę tworzą natomiast przeciętniacy, którzy zarówno pod względem szybkości, jak i jakości pracy plasują w okolicach średniej.

Jak się okazuje, słabe strony pracowników z dwóch pierwszych grup można łatwo wyeliminować poprzez odpowiednie sąsiedztwo. Według autorów analizy, usadzenie w bliskiej odległości osób, które pracują szybko, i tych, które skupiają się na jakości, przekłada się na wzrost wydajności całego zespołu o 13% i zwiększenie efektywności  o 17%. Ważne jest przy tym, by odseparować od nich osoby osiągające przeciętne rezultaty, ponieważ z analizy wynika, że pozytywne efekty wpływu sąsiedztwa można zaobserwować tylko przy połączeniu dwóch skrajnie różnych typów pracowników.

Jak mówi Dylan Minor z Harvard Business School, jeden z autorów badania, do tej nie sprawdzano, jaki może być wpływ miejsca zajmowanego przez pracownika na jego produktywność. Wnioski z tej analizy są jednak takie, że firmy mogą w łatwy i tani sposób zmaksymalizować wydajność całej organizacji poprzez odpowiednie rozmieszczenie personelu w biurze.

Dodatkowo badacze stwierdzili, że pracownicy są podatni również na negatywne wzorce – od najbliższych sąsiadów mogą „nauczyć się” nie tylko jakości lub szybkości wykonywania pracy, ale też różnego rodzaju przewinień i nieetycznych zachowań. Oznacza to, że toksyczny pracownik szkodzi organizacji podwójnie – nie tylko naraża ją na szkody swoimi występkami, a dodatkowo, dając zły przykład, przyczynia się do rozpowszechnienia negatywnych postaw wśród współpracowników. Z tego powodu bardzo ważne jest wczesne wykrywanie i reagowanie na wszelkie przypadki łamania regulaminu i niewłaściwych zachowań w zespole.

 

Źródło: cornerstoneondemand.com

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER