Jak wesprzeć pracowników w radzeniu sobie ze stresem i nowymi warunkami pracy?

Jak wesprzeć pracowników w radzeniu sobie ze stresem i nowymi warunkami pracy?

Nawet jeśli firmowa codzienność była już dla działów HR przewidywalna, wiedziały one jakie główne czynniki wywołują stres u pracowników oraz w czym warto ich wspierać, to rzeczywistość, która przywitała wszystkich w marcu tego roku, postawiła zupełnie nowe wyzwania a opracowane dotychczasowe schematy działań często okazały się niewystarczające.

 Wsparcie pracowników w radzeniu sobie ze stresem, czy z sytuacjami trudnymi, zawsze wpisane było w funkcjonowanie działów HR. Znając specyfikę pracy oraz powtarzające się problemy pracowników, HRowcy byli w stanie proponować takie rozwiązania, które były skuteczne i dawały pracownikom wsparcie. W momencie, kiedy pojawiła się epidemia, opracowane schematy działań często okazywały się niewystarczające. HR nie miał czasu na przygotowanie pracowników na zmianę. Praca w domu, bez możliwości kontaktu na żywo z innymi osobami z pracy oraz często nakładająca się na to izolacja także od bliskich, dla wielu osób okazały się problemem. Trudności pojawiały się również w firmach, w których z uwagi na sposób realizowania zadań, nie było możliwe przejście na system pracy zdalnej. To wszystko okazało się niemałym wyzwaniem dla działów HR.

NOWA RZECZYWISTOŚĆ W PRACY

Teraz część firm nadal pracuje w nowej, zdalnej rzeczywistości, część powoli wraca do biur. Są to kolejne trudności, z którymi trzeba się mierzyć. Nie ma na to wypracowanych schematów i rozwiązań. Często firmy nie są w stanie zidentyfikować odpowiedniej formy postępowania. Sytuacja bywa trudna i złożona, gdyż wpływ na nią mają nie tylko warunki pracy, ale także osobowość poszczególnych osób oraz ich sposób reagowania na sytuacje trudne i nowe. Firm, w których jest dostępna pomoc psychologia nie jest wiele, na pewno mniej niż byłoby to potrzebne, aby zapewnić skuteczną pomoc. Poza tym nie zawsze pracownicy chętnie rozmawiają o swoich problemach z osobą z organizacji.

O ile coraz lepiej HR radzi sobie w firmach z dobieraniem benefitów dla pracowników, o tyle wspieranie ich w aspekcie psychologicznym, to temat wciąż jeszcze raczkujący. Work-life balance to w wielu firmach tylko higiena godzin pracy, dlatego HR często ma przekonanie, że postrzega to zbyt wąsko i powierzchownie. Warto pamiętać, że to wspieranie pracowników w radzeniu sobie ze wszystkimi obszarami ich życia. Pracownicy nierzadko borykają się z ciężkim stresem, zaburzeniami adaptacyjnymi (te na pewno zwiększyły się w trakcie obecnej pandemii), do tego dochodzą stany lękowe czy epizody depresyjne. Często występowanie ich jest pochodną zarówno sytuacji zawodowej, jak i czynników życia prywatnego. Można oczywiście zakładać, że pracownik sam wybierze się do specjalisty, ale zazwyczaj tak się nie stanie. Jeśli oferuje się w ramach benefitu możliwość psychologicznego wsparcia, z większym prawdopodobieństwem pracownik sięgnie po nią wcześniej niż gdyby miał wybrać się sam na wizytę do specjalisty. A czas gra istotną rolę.

POMOC PSYCHOLOGICZNA JAKO BENEFIT

Zaoferowanie pracownikom opieki psychologicznej jako jednego z dostępnych benefitów, zwiększa szansę na to, że pracownik realnie sięgnie po pomoc. W pierwszym kroku często łatwiej jest posłuchać o możliwościach i rozwiązaniach, tutaj idealnie sprawdzą się webinary, które będą albo łagodnym wstępem do wizyty u psychologa, a czasami, wystarczą jako jedyna pomoc.

Pracownik oglądając webinary oferowane przez pracodawcę, często zastąpi nim wyszukiwanie pomocy w internecie na przypadkowych stronach. Takie wsparcie online jest istotne zwłaszcza teraz, kiedy wciąż możliwości powrotu do biura bywają w firmach ograniczone oraz kiedy jako społeczeństwo przyzwyczajamy się do coraz większej ilości usług czy porad, z których korzystamy zdalnie.

PRZYSZŁOŚĆ DBANIA O DOBROSTAN PRACOWNIKÓW

Pandemia, która zmieniła nasze firmowe światy wskazała problemy, których zalążki pojawiały się już wcześniej – wypalenie, stres, obniżenie nastroju, depresja. Teraz HR jest ich bardziej świadomy, a do tego pojawiły się nowe problemy, z którymi nie trzeba było mierzyć się wcześniej.

Rozwiązania, które teraz wdrożą firmy, będą służyły im na dłużej, także po tym jak rzeczywistość wróci do normy sprzed pandemii. Warto czerpać z tego, czego teraz firmy doświadczają i wypracować rozwiązania, które będą funkcjonować niezależnie od sytuacji, w której się znajdziemy.

Szerokie wsparcie psychologiczne, z którego można korzystać zarówno w formie wizyt, jak i porad oraz webinarów, niewątpliwie będzie przyszłością dbałości o dobrostan pracowników, a co za tym idzie, dbałości o większą efektywność prowadzonych biznesów.

Joanna Kamińska, HR Manager, psycholog, autorka bloga HRzPasja.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER