Katarzyna Nowak

Katarzyna Nowak

Firma AccorHotels – i tym samym Orbis, jako jedna z 10 firm na świecie została zaproszona do akcji #HeForShe. Co to za projekt? Jak dokładnie wygląda ta współpraca i Państwa zaangażowanie?

HeForShe to kampania społeczna prowadzona przez jedną z agend Organizacji Narodów Zjednoczonych, a dokładnie przez „UN Women”. Celem całej akcji jest zaangażowanie mężczyzn w proces wzmacniania kobiet i ich sytuacji na polu edukacji, polityki, dostępu do służby zdrowia i w kwestiach związanych z rozwojem kariery zawodowej. Twarzą całej kampanii jest aktorka Emma Watson, ale nie bez powodu zaproszeni zostali do nich panowie – bez nich ruch #empowerwomen nie będzie pełny i nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Jak pokazują badania firmy McKinsey „How advancing women’s equality can add 12 trillion to global growth”, kobiety stały się wyzwaniem gospodarczym na całym świecie. Ta kampania jest odpowiedzią na to wyzwanie. Przywołam w tym miejscu słowa Gilles’a Clavie, prezesa zarządu Grupy Orbis, który nie tylko dołączył do kampanii jako mężczyzna #heforshe, ale też jasno powiedział, iż chce, aby każdy promował różnorodność, zaczynając od zrozumienia sytuacji kobiet.

Dlaczego zdecydowali się Państwo wziąć udział w tym projekcie?

Dlatego, że kobiety mają wpływ – bezpośredni lub pośredni – na 80% decyzji zakupowych, stanowią dzisiaj 34% naszych gości grupy AccorHotels i to one dominują wśród absolwentów uczelni wyższych w dodatku z lepszymi ocenami aniżeli mężczyźni. Czy dziś którąś z firm stać na zignorowanie kobiet? Biorąc pod uwagę aktualne wyzwania biznesu w 3 kluczowych obszarach: nowe oczekiwania względem lidera, agresywna wojna o talenty i nowa komunikacja z rynkiem, sądzę, iż byłoby bardzo nierozsądne zignorowanie potencjału kobiet we współczesnym otoczeniu. Nie ukrywam, iż akcjonariusze Grupy Orbis też mieli swój wpływ na to, że firma znalazła się w wyselekcjonowanym gronie uczestniczącym w kampanii #heforshe. Widzimy mocną korelację pomiędzy liczbą kobiet w kadrze zarządzającej, a wynikami finansowymi spółki. Sięgnijmy do badań „The Credit Suisse Gender 3000: Women in Senior Management” z końca 2015 roku, akcjonariusze zawsze chcą polepszyć tzw. „bottom line”, a statystyki wykazują, że im lepiej wyważona kadra zarządzająca spółki, tym lepsze wyniki osiąga firma. W biznesie zawsze chodzi o pieniądze, ale na nie pracują ludzie i dlatego tak ważne jest dostrzeganie i wzmacnianie ich talentów.

Jakie są różnice między stylem pracy kobiet i mężczyzn?

Są nie tylko różnice w sposobie pracy, ale i w stylu zarządzania i w cyklach kariery. Kobiecy styl zarządzania jest bardziej demokratyczny, relacje z podwładnymi są bardziej partnerskie, nasze podejście do pracy jest holistyczne, chętnie współdziałamy, dzielimy się wiedzą, mamy rozwinięte zdolności interpersonalne. Panowie dość często forsują swojej racje, myślą sekwencyjnie, są dość autorytarni i czasami nie doceniają czynnika ludzkiego w relacjach. Z okazji dnia kobiet nagrałam krótkie wywiady z kilkoma mężczyznami pracującymi w Grupie Orbis na różnych stanowiskach, w różnych krajach, w różnym wieku. Zadałam im kilka pytań, bo chciałam się dowiedzieć, co cenią najbardziej w pracy z kobietami. Sami przyznali, iż ich ego jest czasami zbyt silne, chociaż bardzo podkreślili, iż panie też mają swoje ego. Okazała się, iż bardzo cenią sobie naszą zdolność do rozładowywania napięć i konfliktów, że zazdroszczą nam trochę inteligencji emocjonalnej, sytuacyjnej J Natomiast, chciałabym też podkreślić, iż są mężczyźni, których cechuje bardziej kobiecy styl zarządzania i są również panie, które są bardzo męskie w stylu pracy.

W wielu polskich firmach zachwiana jest „równowaga płci” w kadrze zarządzającej. Jak w grupie Orbis rozkładają się te proporcje w strukturze zatrudnienia?

W Grupie Hotelowej Orbis ponad 60% pracowników to kobiety, 40% stanowisk dyrektorskich ponad 110 hoteli, które mamy w grupie, reprezentują kobiety. W siedzibie spółki, 60% dyrektorów to kobiety. W rozszerzonym zarządzie działa 7 osób, w tym 1 kobieta i tutaj mamy sporą marżę do poprawy. Udział w kampanii #HeForShe i nasza korporacyjna sieć kobiet Women At AccorHotels Generation właśnie wspierają tę zmianę kulturową Orbisu, przed którą stoją praktycznie wszystkie firmy. Nie chodzi o to, aby „naprawiać” czy „zmieniać” kobiety tylko o to, aby je zrozumieć i dostosować organizację i procesy w firmie do kobiet. Równowaga płci to nie jest odhaczanie kolejnych programów mentoringowych czy warsztatów wzmacniających dla kobiet. Każda firma powinna być „gender bilingual” czyli działać i mówić w języku mężczyzn i kobiet biorąc pod uwagę fakt, iż się różnimy.

Jakie są przyczyny tego, że kobiety rzadziej ubiegają się o wysokie stanowiska?

To jest trudne pytanie, na które każda firma musi sama sobie odpowiedzieć – stanąć przed lustrem i wykonać tzw. „red face test” J. Główna przyczyna leży po stronie firm, ich kultury organizacyjnej, a nie po stronie kobiet. Oczywiście są pewne rzeczy, których my kobiety możemy nauczyć się robić lepiej np. asertywnej i jasnej komunikacji, co chcemy robić, jak chcemy pracować. Niemniej jeżeli firma nie wykona kompleksowego audytu ilościowego i jakościowego swojej kultury, trudno będzie odpowiedzieć na to pytanie, a powody takiej niepokojącej sytuacji mogą być różne: słaba jakość liderów w organizacji, brak komunikacji wewnętrznej, niewłaściwe przekazy, niewłaściwe procesy, brak zrozumienia różnic pomiędzy cyklem kariery kobiet i mężczyzn.

A co można robić, aby było więcej kobiet na managerskich stanowiskach?

Zaczęłabym od audytu w firmie. Zbadajmy pod kątem jakościowym i ilościowym, dlaczego tak mało kobiet jest na stanowiskach managerskich? To jest bardzo ważny etap. Zarząd spółki musi zrozumieć, dlaczego jest w firmie tzw „gender asbestos” ? Specjalnie używam tego terminu, gdyż jest on znacznie mocniejszy niż tzw. szklany sufit. Może się np. okazać, iż problem firmy jest endemiczny, a więc związany z jej kulturą, z tym co siedzi w jej murach i filarach. Jeśli w danej firmie można zaobserwować, że im wyższe stanowiska, tym mniejsza reprezentacja kobiet – to nie oznacza to, iż coś jest „nie tak” z kobietami, które są tam zatrudnione. Taki stan rzeczy odzwierciedla ogromny problem biznesowy firmy, która nie potrafi przyciągnąć, utrzymać i wypromować większej wykształconej części zasobów ludzkich i nie potrafi się skontaktować z potężną siłą nabywczą na rynku. Dopiero posiadając diagnozę możemy działać dalej, ale do tego niezbędne jest zaangażowanie prezesa zarządu. Bez zrozumienia sytuacji i konieczności zmian wśród przedstawicieli najwyższych stanowisk w firmie, proces ten nie powiedzie się.

Następny etap to wyeliminowanie tego „azbestu”, który ma wpływ na osiągane przez spółkę wyniki, na jej reputację wśród klientów, partnerów, akcjonariuszy, ale także na sposób, w jaki firma zarządza karierą i talentami swoich pracowników. Opracowanie tzw. „action plan”, w którym zawrzemy konkretne aktywności do zrealizowania np. zmianę procedur przy rekrutacji, dobór odpowiednich szkoleń dla kadry zarządzającej, jasne zasady awansowania oparte o osiągnięcia i doświadczenie i w końcu sprawną wewnętrzną komunikację. To kluczowe elementy, które powinny znaleźć się w mechanizmie napędzającym firmę, tak, aby osiągała ona swoje cele biznesowe na konkurencyjnym rynku.

Czy macie Państwo jakieś własne pomysły na to, aby kształtować postawy liderek i wzmacniać kwalifikacje i kompetencje przywódcze kobiet w Państwa firmie?

Warsztaty z kobiecego przywództwa, wzmacnianie kobiet poprzez mentoring, pokazywanie różnych „role models”, organizowanie spotkań z inspirującymi osobami – to wszystko robimy i są to aktywności bardzo ważne. Jako międzynarodowa organizacja jesteśmy przekonani, że biznes potrzebuje kobiet z krwi i kości, a wzmocnienie i zagospodarowanie ich potencjału w dużej mierze zależy od firmy.

Jakie są cechy i umiejętności, których oczekujecie od swoich managerów?

W hotelarstwie, 80% zakresu pracy dyrektora hotelu stanowi zarządzanie ludźmi. Dyrektor hotelu jest liderem, mentorem, coachem i musi być oczywiście „gender bilingual” !

Dlaczego opłaca się zabiegać o obecność kobiety w top managemencie?

Więcej kobiet w top managemencie firmy to po prostu jeszcze lepsze wyniki finansowe i tym Orbis może się pochwalić 🙂

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER