Polska umacnia swoją pozycję jako atrakcyjna lokalizacja dla centów usług biznesowych (BSC), przyciągając inwestorów wysoką jakością usług i doświadczeniem w obsłudze klientów. Do końca 2024 roku w blisko 2 tys. polskich BSC zatrudnienie znajdzie aż 465 tys. specjalistów. Wartość eksportu usług biznesowych opartych na wiedzy już teraz wynosi 36,8 mld USD. Sektor intensywnie ewoluuje, wprowadzając automatyzację procesów i zaawansowane funkcje analityczne. Wyzwaniem dla pracodawców stają się jednak wysoka rotacja oraz brak wykwalifikowanych pracowników.
Do końca 2024 roku w 1941 polskich centrach usług biznesowych będzie zatrudnionych 465 tys. specjalistów. Sektor dynamicznie się rozwija, a Polska pozostaje jedną z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla nowych inwestycji w BSC. Mimo rosnących kosztów pracy, inwestorów przyciągają wysoka jakość świadczonych usług oraz bogate doświadczenie w obsłudze klientów. Wartość eksportu usług biznesowych opartych na wiedzy wynosi 36,8 mld USD. Centralizacja usług, takich jak marketing, finanse, HR czy payroll, wciąż się utrzymuje, co pozwala na lepsze zarządzanie zasobami i optymalizację kosztów.
– Konsolidacja usług możliwych do realizacji zdalnie dla klienta wewnętrznego z różnych krajów stanowi istotną optymalizację procesów. Skupienie funkcji finansowych, marketingowych, prawnych czy payroll w jednej lokalizacji, w ramach jednego zespołu i pod jednym menedżerem, sprzyja harmonijnej współpracy, lepszemu uzupełnianiu się kompetencji oraz szybszemu rozwojowi tych obszarów, niż gdyby były rozproszone między wieloma lokalizacjami. Dodatkowo ulokowanie takich operacji w kraju o relatywnie niskich kosztach pracy i atrakcyjnych warunkach ekonomicznych przynosi znaczące oszczędności dla organizacji. To przykład rozwiązania, które jest korzystne zarówno z perspektywy biznesu, jak i gospodarki Polski, a więc mówimy tu o sytuacji win-win – mówi Kacper Grabowski, Senior Director w Michael Page Business Services & Technology.
Stagnacja i zróżnicowanie dynamiki wynagrodzeń
Obecnie można zauważyć stagnację w dynamice wzrostu wynagrodzeń w centrach usług biznesowych w Polsce. Ogólny wzrost w sektorze nie przekracza 5%, podczas gdy wcześniej wynosił zwykle dwucyfrowe wartości rok do roku. W niektórych obszarach, takich jak IT, dynamika jest minimalna, a w przypadku Software Development nawet poniżej poziomu inflacji, co stanowi nietypowe zjawisko dla tej branży. Jednocześnie specjaliści FP&A (Financial Planning & Analysis) czy wdrożeniowcy systemów ERP odnotowują dwucyfrowe wzrosty wynagrodzeń dzięki rosnącemu zapotrzebowaniu na ich kompetencje w procesach centralizacji usług.
– Eksperci ERP w Polsce wyróżniają się wysokimi kompetencjami i dostępnością, co przyciąga zagranicznych inwestorów i sprzyja tworzeniu nowych centrów usług wspólnych. Natomiast globalne trendy, zwłaszcza na rynkach wysoko rozwiniętych, ograniczają popyt na deweloperów oprogramowania, co hamuje wzrost ich wynagrodzeń. Obecna sytuacja okazuje się korzystna dla biznesu i inwestorów, choć mniej sprzyjająca dla pracowników sektora – dodaje ekspert.
FP&A Manager może obecnie zarobić nawet do 35 tys. zł brutto miesięcznie (maksymalna stawka w ubiegłym roku wyniosła 28 tys. zł brutto), co daje wzrost aż o 25% r/r.
Technologiczna transformacja i rosnące wymagania kompetencyjne
Profil polskich centrów usług biznesowych ewoluuje w stronę bardziej zaawansowanych funkcji, takich jak analiza biznesowa i zarządzanie danymi, co zwiększa zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych pracowników. W sektorze BSC do najbardziej poszukiwanych ról należą obecnie: Operations Specialists ze znajomością języków obcych, RTR/Reporting Expert, Transformation/Transition Managers, Supply Chain/Procurement Experts i Customer Service Specialist.
Automatyzacja procesów finansowych i księgowych oraz wdrażanie systemów ERP stają się standardem, zmniejszając jednocześnie liczbę potrzebnych specjalistów do wykonywania tych samych zadań. W obliczu dynamicznego rozwoju technologii kluczowe znaczenie zyskują umiejętności adaptacyjne i elastyczność, które pozwalają na szybkie przyswajanie nowych rozwiązań technologicznych i metod pracy.
– W obliczu szybkiego rozwoju technologii, zwłaszcza w obszarach wymagających analitycznego podejścia, a nie tylko kreatywności, pracownicy powinni dostosowywać się do zmieniających się warunków. Nowe narzędzia wymuszają na nich konieczność reskillingu i upskillingu, kładąc nacisk na elastyczność oraz umiejętność wykorzystywania nowych narzędzi. W przyszłości wiele obszarów zostanie zautomatyzowanych przez AI i inne technologie, ale to człowiek będzie najcenniejszy dzięki zdolności sprawnego posługiwania się tymi narzędziami. Kluczowe jest, by pracownicy umiejętnie wykorzystywali nowoczesne technologie, aby działać efektywniej, zamiast z nimi rywalizować – dodaje Kacper Grabowski.
Wysoka rotacja i oczekiwania pracowników
Zgodnie z raportem Talent Trends 2024, aż 59% pracowników centrów usług biznesowych w Polsce aktywnie poszukuje nowych możliwości zawodowych. Najczęściej wskazywanymi motywacjami są wyższe wynagrodzenie (74%), jasna ścieżka kariery (52%) oraz poczucie celu na stanowisku (43%). W odpowiedzi na te wyzwania BSC coraz częściej podejmują działania prowadzące do rozszerzenia zakresu obsługiwanych klientów. W rezultacie można spodziewać się większego współdzielenia zasobów w modelu joint venture.
– Centra usług biznesowych zmierzają w kierunku obsługi bardziej złożonych procesów dla swoich spółek-sióstr, rozszerzając rolę centrali, która kiedyś świadczyła usługi np. marketingowe czy prawne dla wszystkich spółek grupy kapitałowej. Obecnie funkcje te przenoszone są do Polski, gdzie realizowane są bardziej zaawansowane i krytyczne procesy. Proste, odtwórcze zadania, które były kiedyś realizowane w centrali lub później w pierwszych SSC, są teraz zastępowane przez automatyzację lub przenoszone do najtańszych ośrodków w Azji – podsumowuje ekspert Michael Page.
Przegląd Wynagrodzeń i Trendów na Rynku Pracy 2025 jest dostępny pod linkiem:
https://www.michaelpage.pl/dla-medi%C3%B3w/badania-i-publikacje/przegl%C4%85dy-wynagrodze%C5%84