Dla rekruterów rozmowa z potencjalnym przyszłym pracownikiem to chleb powszedni. Mająca miejsce jednak coraz bardziej roszczeniowa postawa kandydatów pokolenia Z, wymaga od przedstawicieli pracodawcy odpowiedzi na pytanie „co mają mi państwo do zaoferowania?”. Z jaką perspektywą rozwoju wyjść do kandydata o jasno sprecyzowanych oczekiwaniach? Jakie warunki spełnienia i samorealizacji mu zaproponować? O tym wszystkim, jak również innych sferach dotyczących funkcjonowania pokolenia Z można przeczytać we wspólnym raporcie Dentsu Aegis Network Polska oraz infuture hatalska foresight institute „Gen Z. Jak zrozumieć dziś pokolenie jutra”.
Mówi się, że postawa Generacji Z bywa roszczeniowa, ego wybujałe, a mniemanie o sobie zbyt wysokie. Wiedzą, że wyróżnia ich kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość. Doświadczenie zdobywają już w bardzo młodym wieku – aż 41% ankietowanych deklaruje, że podejmuje się prac sezonowych, natomiast 13% prac dorywczych a 18% jest zatrudnionych na stałe – pracując w gastronomii, stróżując na parkingu, sprzedając batoniki i karnety na siłowni czy wykorzystując dobrze im znany internet jako narzędzie pracy młodego influencera. Również w przyszłej dorosłej pracy szukają braku presji i czasu. „Zetki” są pokoleniem skoncentrowanym na sukcesie, który nie będzie okupiony brakiem życia osobistego. To jeden z wyznaczników istotnych zawodowo dla 9% przedstawicieli tego pokolenia – work-life-balance.
– Pokolenie Z ceni sobie niezależność, więc możemy się po nim spodziewać dużego zainteresowania wolnymi zawodami i pracą w charakterze freelancera. Pracodawcy „Zetek” powinni być zatem otwarci na elastyczne rozwiązania – Marta Stanejko, Talent Acqusition & Recruitment Manager w Dentsu Aegis Network Polska.
Kandydat w roli rekrutera
Co zatem najważniejsze jest dla Generacji Z przy podejmowaniu decyzji dotyczących przyszłej pracy? Na pewno perspektywa rozwoju i gwarancja zatrudnienia, która zapewni im stabilność i poczucie bezpieczeństwa finansowego. W tej ostatniej jednak materii ich podejście jest dość pragmatyczne – z raportu bowiem jasno wynika, iż pokolenie Z w dużej mierze nastawione jest na potrzebę oszczędzania oraz szukania okazji. Oczekiwania „Zetek” wobec rekruterów stanowią nie lada wyzwanie. W czasach otwartości i komunikacji mamy do czynienia z odwróceniem ról i nierzadko to kandydat w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej zadaje pytanie „co macie mi Państwo do zaoferowania”?
– Model prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej uległ znaczącej ewolucji i obecnie prowadzona jest ona na niezwykle partnerskich zasadach. Czasy, kiedy rozmowa opierała się na „testowaniu” potencjalnego pracownika dawno minęły i teraz testowany jest również pracodawca. Dlatego też proces rekrutacyjny stale modyfikujemy i dostosowujemy do nadchodzącego pokolenia, by satysfakcja z rozmowy była obopólna – mówi Agata Kaczmarska, Chief People Officer, Dentsu Aegis Network Polska
Zmiana pokoleniowa wymaga zmiany nastawienia
Dlatego w odpowiedzi na potrzeby kandydatów sama formuła rekrutacji ulega nieustającej transformacji:
– Aby zapewnić napływ kandydatów z pokolenia Z, konieczna będzie automatyzacja procesu rekrutacyjnego. Wprowadzenie sztucznej inteligencji w formie chat botów rekrutacyjnych, video robotów odczytujących mimikę twarzy oraz narzędzi, które nie będą koncentrować się na doświadczeniu kandydata, ale na jego potencjale – podpowiada Marta Stanejko.
Jak zatem należałoby przystosować się do zmieniającego się rynku pracy? Przede wszystkim każdy proces rekrutacyjny traktować indywidualnie. W tym kontekście bardzo ważne jest, by pozostawać w kontakcie z kandydatami, którzy na daną chwilę nie przeszli do dalszego etapu. Dentsu Aegis Network Polska w konsekwencji powyższych oczekiwań kandydatów, nauczyło się również kreślić niesztampowe ogłoszenia wykorzystując w tym celu najnowsze trendy rekrutacyjne. Tworzyć layouty ogłoszeń wyróżniające się przykładami najciekawszych business case’ów. Jednym słowem zaprogramować cały proces rekrutacji tak, by skupiał się na kandydacie i sprostał jego oczekiwaniom, gwarantując przy tym stabilność, bezpieczeństwo i poczucie wykorzystanego potencjału. Wszystkie te zmiany i ciągła ewaluacja to poniekąd następstwo właśnie wkroczenia generacji Z w dorosłość, a co za tym idzie, chęć sprostania wyzwaniom i wyjście im naprzeciw. Motywacją do stworzenia kompleksowej analizy generacji Z była m.in. chęć realnego wsparcia pracy środowiska HR. „Gen Z. Jak zrozumieć dziś pokolenie jutra” to raport – narzędzie, służące zrozumieniu potrzeb pokolenia, które właśnie wkracza na ścieżkę zawodową.
Więcej informacji na temat raportu można znaleźć na stronie pokolenie-z.pl.