Rok 2019 w końcu i nas dopadł 🙂 Dlatego też chciałbym podzielić się z Tobą tym, czego sami jako Agencja EB (www.GrowHR.pl), doświadczyliśmy na EB-owym polu współpracując z naszymi Klientami. Poniższe podsumowanie jest o tyle istotne, że wskazuje na kierunek i swoisty trend, który stał się chyba już rzeczywistością dla wielu organizacji, świadomie myślących o budowaniu wizerunku swojej marki jako pracodawcy.
Internal Branding vs. External Branding
Porównując EB-owe praktyki do lat ubiegłych, zaobserwowaliśmy znaczny przyrost realizacji strategii EB, które bezpośrednio powiązane były z badaniami status quo aktualnej komunikacji wew. oraz zew., a także wytyczenia kierunków przyszłych działań, które – UWAGA – nie skupiały się wyłącznie na marketingu rekrutacyjnym i kampaniach karierowych, a w dużej mierze nad tym, co bezpośrednio wpływa na zaangażowanie i motywację pracownika. To bardzo pozytywny kierunek powiązany z internal brandingiem, a nie skupianiem się wyłącznie na otoczeniu zewnętrznym. Poza tym, pracodawcy chcą wiedzieć, czy rodzaj stosowanych narzędzi kom. wew. na pewno dopasowany jest do grup pracowników (segmentacja pokoleń) i stosowanej narracji.
Konkurencja nie śpi
A propos zewnętrznego otoczenia; jednym z trendów jaki również dostrzegliśmy, była duża chęć weryfikacji swojego performancu jako marki względem rekrutacyjnej konkurencji. Pracodawcy chcą bowiem znać powody, dla których pożądany przez niego kandydat wybiera innego pracodawcę oraz jakie metody rekrutacyjne/zakres benefitów/wyróżniki oferty rekrutacyjnej/akcje specjalne, wykorzystują konkurenci w walce często o tych samych kandydatów. Pracodawcy poza tym mają potrzebę posiadania wiedzy na temat strategii komunikacji i pozycjonowania się w przestrzeni karierowej (social media, www, portale i ogłoszenia rekrutacyjne, fora internetowe, reklamy sponsorowane, inne narzędzia wykorzystywane w komunikacji marki) swoich konkurentów.
Firmowe okno na świat
Pracodawcy podejmujący z nami współpracę, nierzadko chcą pozyskać informację na temat tego, jakie są główne powody, dla których kandydat opuszcza ich stronę karierową, często spędzając na niej zaledwie kilkanaście sekund. Chcą także mieć poczucie, że publikowanie ogłoszeń rekrutacyjnych będzie inwestycją, a nie kosztem.
To, co stanowi pomost pomiędzy działaniami wew. a zew. to praktyka komunikacji w oparciu o social media oraz platformę opinii GoWork.pl. Tutaj także da się zaobserwować tendencję związaną z kompleksowością komunikacji w oparciu o posiadaną wiedzę o personie, ale także angażowaniem swoich pracowników w komunikację na FB czy LinkedIn (np. content day). Działania firm z zakresu offline, to także świetna możliwość spotkania się face2face ze swoją „target grupą”. Pracodawcy coraz śmielej więc inwestują w ambientowe rozwiązania lub stoiska targowe, które znacznie dzisiaj wykraczają w swojej formie poza standardowy dotychczas roll-up, kubek, długopis czy smycz 🙂 Stawia się na pomysł, jakość wykonania oraz integrowanie świata offline z działaniami online (FB, grywalizacja).
Podsumowując, wszystkie wydarzenia, które miały miejsce na naszej EB-owej orbicie w 2018 roku (co pokazuje powyższa grafika), 2019 rok – nie trzeba wróżyć z fusów – będzie EB-owym perpetuum mobile, który nabierze jeszcze większej prędkości, bo i wyzwania związane z utrzymaniem i pozyskaniem pracownika będą coraz wyższe.
Jeśli masz pytania, chcesz podzielić się swoimi indywidualnymi obserwacjami lub po prostu porozmawiać o EB przy EB 😉 skontaktuj się ze mną.
Tymczasem – wszystkiego dobrego na 2019! Niech EB będzie z Tobą!