Święta to czas magii, ciepła i…prezentów. Ta radosna atmosfera często też przenika do naszych miejsc pracy. Z badania Randstad wynika, że w ubiegłym roku ponad 80 proc. pracodawców zamierzało obdarować swoich pracowników.1 Do najpopularniejszych prezentów należały premie świąteczne, karty upominkowe oraz dodatkowy dzień urlopu. Czemu firmy przykładają do prezentów świątecznych tak dużą wagę? Jak wybrać ten najbardziej wartościowy upominek? O tym opowiada Magda Pietkiewicz, ekspertka rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników.
W ubiegłym roku głośno było o dwóch konkurencyjnych dyskontach, które oprócz wojny medialnej wdały się w wojnę na prezenty świąteczne dla pracowników. Obie sieci obdarowywały swoich pracowników nie tylko bonami na 1 000 złotych, lecz także paczkami świątecznymi. Nie każdy pracodawca może jednak pozwolić sobie na taki gest. Szacuje się, że statystyczny pracownik dostaje na Boże Narodzenie od pracodawcy podarunek o wartości około 400-500 złotych.
Świąteczne docenianie
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez platformę e-commerce Carat2 85 proc. pracowników przyznaje, że otrzymanie świątecznego upominku od pracodawcy daje im poczucie, że są cenionym członkiem firmy. Wiele innych analiz również potwierdza, że wszelkie formy doceniania pozytywnie wpływają na zadowolenie, zaangażowanie i lojalność pracowników.
– Z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu Enpulse i Nais „Czy czujesz się doceniony 2024” wynika, że docenianie jest dla pracowników istotne – 32 proc. przyznaje, że zwracanie uwagi na ich starania w pracy daje im poczucie, że ich praca jest ważna, a 30 proc. twierdzi, że bieżące docenianie sprawia, że czują się bardziej zaangażowani w swoją pracę. 15 proc. pracowników z kolei jest zdania, że docenianie ich pracy poprawia samoocenę. – mówi Magda Pietkiewicz, ekspert rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników.
– Z tego samego badania, wynika, że jedynie 37 proc. polskich pracowników czuje się docenianych w miejscu pracy. To niestety może mieć dalekosiężne konsekwencje dla ich zaangażowania, satysfakcji z pracy oraz ogólnego samopoczucia. Właśnie dlatego pracodawcy powinni w tym świątecznym czasie zwrócić szczególną uwagę na komponent emocjonalny w relacjach z pracownikami. To dla wielu osób trudny i pełen wyzwań czas, obciążony również dużą presja społeczną. Zadbajmy o to, aby w tym szczególnym okresie praca była jeszcze bardziej przyjazna ludziom – apeluje ekspertka.
Prezenty skrojone na miarę
Nie da się ukryć, że większość Polaków czeka na świąteczny podarunek od pracodawcy. Na liście najbardziej pożądanych prezentów króluje premia finansowa – według najnowszych badań takich jak chociażby tych, zrealizowanych przez Pracuj.pl4, chce ją otrzymać nawet czterech na pięciu pracowników. Nic dziwnego grudzień to dla wielu najdroższy miesiąc w roku. Na drugim miejscu plasują się ex aequo dodatkowy dzień urlopu oraz przedpłacona karta upominkowa. Stawkę zamykają świąteczne paczki podarunkowe z artykułami spożywczymi bądź kosmetykami.
– W badaniu Enpulse i Nais „Zaangażowanie i benefity 2024” ponad 25 proc. ankietowanych wskazało, że pozapłacowe benefity oferowane przez pracodawcę, takie jak właśnie świąteczne upominki, nie są dopasowane do ich potrzeb5. Przed zrobieniem świątecznych zakupów pracodawcy powinni więc poznać preferencje swoich pracowników – w końcu nikt z nas nie chce ponosić bezsensownych kosztów. Nie wszystkich przecież zadowoli zestaw garnków czy paczka z kawą i czekoladkami. Każdy z nas jest inny i każdy ma inne potrzeby – mówi Magda Pietkiewicz. – Sposobów na poznanie oczekiwań pracowników jest wiele. Najprostszym jest stworzenie kafeterii prezentów, z której każdy członek zespołu wybrał by opcję najbardziej dopasowaną do jego upodobań i potrzeb – dodaje.
Plusy ważniejsze od minusów
Część firm rezygnuje z dawania swoim pracownikom świątecznych upominków. Pracodawcy argumentują to dodatkowymi kosztami, jakie muszą ponieść w związku z zakupem podarunków oraz koniecznością zorganizowania całego przedsięwzięcia. Zapominają jednak o korzyściach jakie płyną z dawania świątecznych bonusów pracownikom, które mogą znacząco przewyższyć poniesione nakłady finansowe jak i te energetyczne.
– Obdarowywanie pracowników w święta pozytywnie wpływa na ich motywację, zaangażowanie oraz dobrostan. Dzięki poczuciu docenienia przez pracodawcę, zatrudnieni są bardziej skłonni angażować się w swoje obowiązki, co przekłada się na lepsze wyniki całego zespołu. Dodatkowo, w łatwy sposób można zmaksymalizować korzyści wynikające z wręczania prezentów poprzez transparentność działań. Ujawnienie, ile środków przeznaczono na konkretne podarunki oraz jak podzielono je między różne szczeble pracowników, może wzmocnić poczucie równości i sprawiedliwości w firmie. Takie podejście buduje zaufanie i umacnia relacje wewnętrzne, tworząc pozytywną atmosferę w organizacji – mówi Magda Pietkiewicz.
– Pamiętajmy, że świąteczne prezenty to zatem nie tylko koszt, ale przede wszystkim inwestycja w ludzi, która zwraca się w postaci zwiększonego zaangażowania i lepszych wyników – podkreśla ekspertka.