Sportowe wyzwania angażują ludzi i budują CSR

Sportowe wyzwania angażują ludzi i budują CSR

Biegają, pływają, jeżdżą na rowerach. Coraz więcej pracowników docenia korzyści płynące ze sportu jako ciekawej odskoczni od codziennych obowiązków i siedzącego trybu pracy. Wśród przedstawicieli różnych branż rozwija się także trend łączenia aktywności sportowej i społecznej. Challenge charytatywny to świetny sposób na integrację zespołu i podkreślenie CSR-owych wartości firmy.

Jeśli szukasz pomysłu na projekt z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, warto skierować się do środka – wewnątrz organizacji drzemie wiele inspiracji! To właśnie pracownicze pasje, zainteresowania, talenty mogą stać się źródłem działań o charakterze społecznym. Dobrym pretekstem są tutaj aktywności sportowe. Wielu pracowników – amatorsko – chętnie uczestniczy w różnych rajdach czy biegach, którym może przyświecać cel charytatywny. Sezon wiosenno-letni sprzyja festiwalom i piknikom firmowym, a to doskonały moment, by zabawy w plenerze, gry zespołowe i wyzwania sportowe połączyć z ideą CSR.

Od czego zacząć?

Przede wszystkim zadbaj o komunikację i zainicjuj dialog. Warto otworzyć się na oddolne inicjatywy pracowników, wysłuchać ich pomysłów i sugestii. To właśnie firmowi pasjonaci sportu mogą zarażać proaktywną postawą i „pociągnąć” za sobą całe zespoły chętne zaangażować się w wybraną inicjatywę. To ważne, by pracownicy byli informowani na bieżąco i mieli możliwość włączyć się w planowanie wydarzenia czy wyzwania sportowego. Konieczne jest też pokazanie, dlaczego danej aktywności przyświeca wybrany cel społeczny. Skąd pomysł na działania pomocowe? O co „walczymy” w rajdzie? Dla kogo biegniemy? Po co rozgrywamy mecz albo wchodzimy na szczyt?

Co zyskuje firma?

Jest wiele powodów, by pomagać i okazać wsparcie potrzebującym. Co ważne, nie tylko oni zyskują! W tej sytuacji wszyscy są wygrani, a korzyści czerpią zarówno pracownicy, jak i pracodawca. Dlaczego warto postawić na inicjatywy sportowe, które wspierają działania społeczne i towarzyszą np. zbieraniu funduszy na cele charytatywne?

  • Prozdrowotna aktywność – pracownicy dbają o swój dobrostan, robią coś dobrego dla samych siebie. Ruch to zdrowie!
  • Integracja zespołów – aktywność sportowa sprzyja team buildingowi i wyzwala wiele pozytywnej energii, co w czasach zespołów rozproszonych i hybrydowych ma ogromne znaczenie!
  • Poczucie sensu – pracownicy, angażując się w challenge sportowo-społeczny, czerpią radość i satysfakcję z pomagania. To, co robią, ma dla nich sens!
  • Wartości firmowe w praktyce – Twoja firma promuje aktywny i zdrowy styl życia? Deklaruje społeczne zaangażowanie? Warto pokazać to na konkretnych przykładach!
  • Employee i employer branding – tego typu działania idealnie wpisują się w strategie budowania wizerunku pracodawcy. Pracownicy stają się naturalnymi ambasadorami marki, która jest uważna na potrzeby pracowników i wrażliwa społecznie.

Jak robią to inni? Znajdź inspirację!

– Rowery to nasza pasja, którą chcemy przekuć w pomaganie. Wybraliśmy trudną, wymagającą trasę, więc będzie to wyzwanie. Podejmując taką aktywność, chcemy nagłośnić problem wykluczenia cyfrowo-społecznego wśród dzieci, które mają pod górkę, a życie rzuca im pod nogi różne przeszkody. Wierzymy, że wspólnie możemy zmieniać rzeczywistość i zachęcamy wszystkich do wsparcia Hakersów – mówi Piotr Wojtera, pomysłodawca rajdu charytatywnego, który ruszy 23 maja i zakłada 800 kilometrów w 10 dni na górzystej, wymagającej trasie, która zacznie się w Salonikach (Grecja), a zakończy się w Burgas (Bułgaria). To wyzwanie rowerowe, którego podejmie się dwóch pracowników firmy Nordea: Piotr Wojtera i Piotr Ciskowski, w ramach projektu „Nordea dla Hakersi”. Do podróżników dołączy Paweł Wyszomirski, fotograf i reżyser filmowy z Gdańska, dla którego wyprawy rowerowe są ulubioną metodą na zwiedzanie świata.

Celem rajdu jest wsparcie dzieci wykluczonych cyfrowo i zapewnienie im dostępu do nauki. Projekt „Hakersi” realizuje Fundacja Sarigato, przy współpracy z placówkami opiekuńczymi, wolontariuszami i firmami. Hakersi, czyli uczestnicy projektu, to dzieci i młodzież z tzw. trudnych środowisk, wychowankowie domów dziecka, pieczy zastępczej, świetlic środowiskowych. W ramach projektu dzieci i młodzież biorą udział w warsztatach i kursach z technologii (m.in. programowanie, grafika, AI), sesjach inspiracyjnych czy mentoringowych. Uczą się higieny cyfrowej, bezpieczeństwa w sieci i rozwijają umiejętności przydatne na co dzień, w szkole czy na rynku pracy.

Przygotowania – co na to pracodawca?

Rajd charytatywny to oddolna inicjatywa pracowników Nordea, która jest wspierana przez pracodawcę. Jak mówi Katarzyna Mendelson-Maciejak, Communication Lead w Nordea Polska, rowerzyści realizują swój pomysł w ramach wolontariatu pracowniczego, a firma i cały zespół im w tym kibicują. – Zarówno sama koncepcja, jak i cały plan realizacji pochodzi od pracowników. Spotkało się to z dużą otwartością i aprobatą. Nagłaśniamy inicjatywę wewnątrz organizacji, by każdy zainteresowany mógł się dołączyć i śledzić losy wolontariuszy-podróżników z Nordea. Teraz będziemy relacjonować wyprawę w firmowych kanałach komunikacyjnych, co z perspektywy HR także ma duże znaczenie, ponieważ w bardzo realny sposób pokazujemy, że sprawy, pomysły i zainteresowania pracowników są dla nas ważne. Panuje bardzo pozytywna atmosfera w zespołach, wszyscy kibicują i trzymają kciuki za powodzenie wyprawy. To już drugi tego typu rajd – poprzednia edycja pokazała, jak wiele dobrego przynoszą takie aktywności – zapewniają pracownikom poczucie sprawczości i wpływu, stanowią inspirację dla innych i motywują do wspólnych, zespołowych działań – podsumowuje Katarzyna Mendelson-Maciejak.

_______________________________________________

Fundacja Sarigato realizuje projekty: KarmimyPsiaki, oraz Hakersi.  Działa ogólnopolsko i współpracuje z wieloma firmami, aby czynić naszą rzeczywistość lepszą.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

NEWSLETTER

HUMAN RESOURCES
HOT NEWS

OSTATNIO DODANE
SOCIAL HR CORNER